IPPP3/443-970/09-2/KB - Podatek akcyzowy w zakresie zmiany kodów CN dla estrów metylowych kwasów tłuszczowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-970/09-2/KB Podatek akcyzowy w zakresie zmiany kodów CN dla estrów metylowych kwasów tłuszczowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zmiany kodów CN dla estrów metylowych kwasów tłuszczowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zmiany kodów CN dla estrów metylowych kwasów tłuszczowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka posiada zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych (nr XX, YY, ZZ...), w których ma miejsce wprowadzanie, wyprowadzanie, magazynowanie oraz przeładunek estrów metylowych kwasów tłuszczowych (dalej "estry"). Wyroby te przed dniem 31 grudnia 2006 r. były sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 99, obecnie są zaś sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 91, jako "monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,54 % lub więcej estrów (FAMAE)".

Zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych wskazują, że estry wprowadzane, wyprowadzane, magazynowane i przeładowywane w składach podatkowych Spółki są sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 99.

Jako prowadzący skład podatkowy, Spółka ma obowiązek prowadzenia ilościowej lub ilościowo-wartościowej ewidencji wyrobów magazynowanych lub przeładowywanych w składzie. Prowadząc taką ewidencję, dla biokomponentów Spółka wskazuje kod zgodny z zezwoleniami na prowadzenie składów podatkowych, tj. CN 3824 90 99.

Dokumenty ADT wystawiane przez dostawców wyrobów akcyzowych (tu: estrów metylowych) dostarczanych do składów Spółki wskazują aktualny numer klasyfikacyjny CN 3824 90 91.

Należy podkreślić, że od uzyskania zezwoleń na prowadzenie składów Spółki wprowadza, wyprowadza, magazynuje i przeładowuje w składach podatkowych takie same estry, a zmiana ich kodu CN wynika jedynie ze zmian w Nomenklaturze Scalonej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wskazującego wyroby o kodzie CN 3824 90 99 Spółka ma prawo wprowadzać, wyprowadzać, magazynować oraz dokonywać przeładunku takich samych estrów, sklasyfikowanych obecnie pod numerem CN 3824 90 91.

2.

Czy prawidłowym postępowaniem jest wskazywanie w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej w składzie podatkowym zarówno kodu CN 3824 90 91, jak i kodu CN 3824 90 99.

3.

Czy dla estrów, sklasyfikowanych obecnie pod kodem CN 3824 90 91, należy stosować normy dopuszczalnych ubytków ustalone przez Naczelnika Urzędu Celnego dla estrów o kodzie CN 3824 90 99.

4.

Czy na dokumentach ADT wystawianych przez Spółkę i dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy estrów wyprowadzanych ze składów podatkowych prawidłowe jest wskazywanie dla estrów kodu CN 3824 90 91, różniącego się od kodu CN określonego w zezwoleniu na prowadzenie składu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 3 Ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1 z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie CN"). Ponadto, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej Ustawie.

Ustawa, w pozycji 40 załącznika nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) przyporządkowuje "Monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5 % lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych" kod CN 3824 90 91.

Obecnie, Rozporządzenie CN klasyfikuje estry pod numerem CN 3824 90 91, jako "monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,54 % lub więcej estrów (FAMAE)". Jednak, Rozporządzenie CN w brzmieniu obowiązującym przed dniem 31 grudnia 2006 r. wskazywało, że estry należy klasyfikować pod kodem CN 3824 90 99, jako "pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone".

Zgodnie z Dyrektywą Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. UE L z dnia 31 października 2003 r., dalej: "Dyrektywa Energetyczna"), pojęcie produkty energetyczne stosuje się do produktów objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe. Wynika to stąd, że dyrektywa została wydana w czasie, gdy estry były klasyfikowane pod kodem CN 3824 90 99.

Zdaniem Spółki, zmiana numeru CN, pod którym sklasyfikowany jest dany wyrób akcyzowy (tu: estry) nie może mieć wpływu na opodatkowanie obrotu danym wyrobem akcyzą ani na obowiązki podmiotów zaangażowanych w taki obrót wynikające z prawa podatkowego. W przeciwnym wypadku, podmioty zajmujące się obrotem wyrobami akcyzowymi ponosiłyby negatywne konsekwencje w związku z niezależnymi od nich zmianami Nomenklatury Scalonej (CN). Ponadto, brak zmiany przepisów Dyrektywy Energetycznej, które dostosowałyby ją do zmienionej klasyfikacji CN estrów wskazuje, że zmiana kodu CN estrów nie powoduje zmian w zakresie wymagań formalnych dotyczących obrotu estrami.

Należy podkreślić, że przedmiotem obecnej działalności Spółki są takie same estry jak w chwili wydawania zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych. Zmiana kodu CN, pod którym należy je klasyfikować wynika jedynie ze zmiany Nomenklatury Scalonej.

Spółka pragnie jednocześnie wskazać, że nie ma możliwości wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o zmianę zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych z uwagi na fakt, iż we wzorze wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, będącego załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 241) w pkt 8 - Rodzaj wyrobów akcyzowych wskazane są m.in. wyroby o kodzie CN 3824 90 99, jeśli są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych (art. 20 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2003/96/WE), W przedmiotowym wzorze brak jest wyrobów o kodzie CN 3824 90 91.

W konsekwencji, na podstawie zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych wydanych pod rządami Nomenklatury Scalonej (CN) w wersji klasyfikującej estry pod numerem CN 3824 90 99, Spółka ma prawo prowadzić te składy podatkowe i przyjmować do nich estry również po zmianie Nomenklatury Scalonej (CN), która zmienia kod estrów na CN 3824 90 91. Klasyfikacja według kodu CN nie zmienia bowiem faktu, że przedmiotem magazynowania oraz przeładunku w składach jest wyrób gotowy wskazany w pozwoleniu na prowadzenie składu podatkowego.

Ad. 4.

Na dokumentach ADT, wystawianych przez Spółkę w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą estrów ze składów podatkowych, Spółka może wskazywać dla estrów kod CN 3824 90 91. Jest to kod CN właściwy obecnie dla estrów i takiego kodu oczekują na dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów zagraniczni odbiorcy.

Przedmiotem obecnej działalności Spółki, w tym dostaw wewnątrzwspólnotowych, są takie same estry jak w chwili wydawania zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych. Wskazanie więc na dokumentach ADT innego kodu CN niż określony w zezwoleniach na prowadzenie składów podatkowych jest w pełni dopuszczalne, zwłaszcza, że zmiana kodu CN, pod którym należy je klasyfikować wynika jedynie ze zmiany Nomenklatury Scalonej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej: ustawą, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1 z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382 z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 156 ustawy zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec, prowadzenie działalności jako niezarejestrowany handlowiec oraz wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego wydane przed dniem wejścia w życie ustawy pozostają w mocy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych, w których ma miejsce wprowadzanie, wyprowadzanie, magazynowanie oraz przeładunek estrów metylowych kwasów tłuszczowych (dalej: "estry"). Wyroby te przed dniem 31 grudnia 2006 r. były sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 99, obecnie są zaś sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 91, jako "monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,54 % lub więcej estrów (FAMAE)". Zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych wskazują, że estry wprowadzane, wyprowadzane, magazynowane i przeładowywane w składach podatkowych Spółki są sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 99. Wnioskodawca podkreślił, iż od uzyskania zezwoleń na prowadzenie składów Spółka wprowadza, wyprowadza, magazynuje i przeładowuje w składach podatkowych takie same estry, a zmiana ich kodu CN wynika jedynie ze zmian w Nomenklaturze Scalonej.

Z powyższych przepisów wynika, iż zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przed dniem wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. pozostaje w mocy i nie traci swojej ważności nawet w przypadku zmiany kodów CN dla wskazanych w nim wyrobów, ponieważ zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wskazującego wyroby o kodzie CN 3824 90 99 Wnioskodawca ma prawo wprowadzać, magazynować oraz dokonywać przeładunku takich samych estrów, sklasyfikowanych obecnie pod kodem CN 3824 90 91.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe oznacza wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 40 załącznika nr 1 do ustawy są wskazane "Monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5 % lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych" o kodzie CN 3824 90 91.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, administracyjny dokument towarzyszący to dokument, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak stanowi § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229), wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego, wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełniania i przeznaczenia, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, z tym że dopuszcza się również możliwość stosowania poprawnie wypełnionego administracyjnego dokumentu towarzyszącego zgodnie z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2719/92 z dnia 11 września 1992 r. w sprawie towarzyszącego dokumentu urzędowego dotyczącego przepływu w ramach systemu zawieszenia podatku wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (Dz. Urz. WE L 276 z 19.09.1992, str. 1 z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 192).

W rubryce 19a ww. formularza należy wskazać kod CN towaru. W celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy, a jeżeli tak, to jakiej podlega stawce oraz czy jest obciążony dodatkowymi obowiązkami, niezbędne jest prawidłowe zaklasyfikowanie wyrobu do odpowiedniego kodu CN zgodnego z przepisami ustawy. Należy zauważyć, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż zarówno w ustawie, jak i w załącznikach przedmiotowym wyrobom przypisano już nowy kod CN, tj. 3824 90 91 i właśnie taki kod podatnik powinien wskazywać w administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pierwsze i czwarte pytanie przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie odpowiedzi na pozostałe pytania zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl