IPPP3/443-965/13-6/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-965/13-6/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-965/13-2/SM z dnia 18 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 listopada 2013 r.) oraz w dniu 4 grudnia 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-923/13-4/SM z dnia 28 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla produktów otrzymanych w ramach recyklingu opakowań drewnianych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek przekazany przez Izbę Skarbową w Poznaniu Biuro Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie pismem z dnia 17 października 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla produktów otrzymanych w ramach recyklingu opakowań drewnianych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 26 listopada 2013 r. oraz w dniu 4 grudnia 2013 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne (zgodnie z uzupełnieniem z dnia 26 listopada 2013 r.):

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.

Firma odbiera opakowania z drewna o kodzie 15.01.03. Prowadzony jest recykling i odzysk tych odpadów. Odzyskiwane jest również drewno użytkowe (deski, kantówka).

Z opakowań po usunięciu elementów metalowych i pocięciu uzyskiwane jest drewno opałowe.

Pozostałe odpady za pomocą rozdrabniacza, rozdrabnianie są na zrębkę, która sprzedawana jest do elektrociepłowni.

W uzupełnieniu z dnia 4 grudnia 2013 r. Wnioskodawca, posługując się rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), podał symbole PKWiU uzyskanych produktów:

* Zrębka - wykazana w dziale 38, sekcja E, symbol 38.11.59.0, stawka podatku VAT 23%,

* Palety - sekcja C, symbol 16.24.10.00, stawka VAT 23%,

* Drewno użytkowe - sekcja C, symbol 16.10.23.0, stawka VAT 23%,

* Drewno opałowe - sekcja A, symbol 02.20.14.0, zał. nr 3 do ustawy o VAT poz. 18, stawka podatku 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (na podstawie uzupełnienia z dnia 26 listopada 2013 r.):

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować poszczególne produkty uzyskane w ramach recyklingu i odzysku odpadów w opakowań drewnianych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu z dnia 26 listopada 2013 r.):

Uzyskane palety, drewno użytkowe oraz zrębka drzewna opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%, ponieważ towary te nie są wymienione w żadnym załączniku do ustawy o VAT.

Drewno opałowe wymienione jest w załączniku nr 3 poz. 18, stosuje się 8% stawkę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl ust. 5a ww. artykułu, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 18 ww. załącznika nr 3 mieści się "drewno opałowe" o symbolu PKWiU 02.20.14.0.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca odbiera opakowania z drewna o kodzie 15.01.03. Prowadzony jest recykling i odzysk tych odpadów.

Odzyskiwane jest również drewno użytkowe (deski, kantówka). Z opakowań po usunięciu elementów metalowych i pocięciu uzyskiwanej jest drewno opałowe. Pozostałe odpady za pomocą rozdrabniacza, rozdrabnianie są na zrębkę, która sprzedawana jest do elektrociepłowni.

Wnioskodawca sklasyfikował ww. wyroby (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)) w następujący sposób:

* zrębka - symbol PKWiU 38.11.59.0,

* palety - symbol PKWiU 16.24.10.00,

* drewno użytkowe - symbol PKWiU 16.10.23.0,

* drewno opałowe - symbol PKWiU 02.20.14.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. towarów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż towarów: zrębki o symbolu PKWiU 38.11.59.0, palet o symbolu PKWiU 16.24.10.00, drewna użytkowego o symbolu PKWiU 16.10.23.0, niewymienionych w załącznikach do ustawy i rozporządzeniach wykonawczych jako opodatkowanych stawkami obniżonymi, będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Natomiast sprzedaż drewna opałowego o symbolu PKWiU 02.20.14.0, wymienionego w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 18 podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl