IPPP3/443-965/10-2/SM - Uprawnienie uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego bezpłatnego udzielania informacji i pomocy prawnej oraz organizacji bezpłatnych seminariów dla wolontariuszy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-965/10-2/SM Uprawnienie uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego bezpłatnego udzielania informacji i pomocy prawnej oraz organizacji bezpłatnych seminariów dla wolontariuszy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc podstawowa działalność Uczelni to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w realizacji projektu pt. "Prawnicy...". Projekt realizowany jest przez Wydział Prawa i Administracji Uczelni w ramach Europejskiego Funduszu Uchodźczego, lata 2008-2013. W szczególności działania Wydziału Prawa i Administracji obejmują pełnienie funkcji informacyjno-doradczych w zakresie warunków przyjmowania uchodźców i procedur azylowych, integracja osób, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter stały i trwały, poprawa zdolności Rzeczypospolitej Polskiej do opracowywania, monitorowania i oceniania polityki azylowej, działanie promujące gromadzenie i wykorzystywanie informacji o krajach pochodzenia. Wydział Prawa i Administracji Uczelni jako partner projektu realizuje powyższe cele poprzez bezpłatne udzielanie informacji i pomocy prawnej osobom starającym się o nadanie statusu uchodźcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze szczególnym naciskiem na osoby małoletnie i małoletnich cudzoziemców pozostawionych bez opieki oraz udzielanie informacji prawnej osobom, które uzyskały ochronę subsydiarną lub status uchodźcy na terenie RP.

W zakres projektu wchodzą również działania o charakterze wspomagającym, w szczególności organizacja bezpłatnych seminariów dla wolontariuszy, które mają na celu przygotowanie tej grupy do pracy z grupą docelową projektu. Powyższe zadania są przedmiotem działalności w projekcie. Do realizacji projektu zaangażowani są studenci i prawnicy Kliniki Prawa Wydziału Prawa i Administracji, którzy udzielają informacji i pomocy prawnej stacjonarnie w swoim biurze w siedzibie Wydziału oraz poza nią dojeżdżając do ośrodków uchodźczych. Porady prawne udzielane są przez nich bezpłatnie w formie: ustnej, sporządzania opinii prawnych, przygotowania pism i listów urzędowych, reprezentowania klientów w ramach procedury administracyjnej o nadanie statusu uchodźcy, w tym udział w wywiadach statusowych, a także podejmowanie na rzecz klientów działań o charakterze litygacyjnym. Dzięki projektowi Wydział Prawa i Administracji Uczelni będzie miał swój udział w polepszeniu świadomości cudzoziemców i poznaniu polityki uchodźczej na terenie RP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uczelni przysługuje prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

W myśl art. 5 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Realizowany przez Wydział Prawa i Administracji Uczelni projekt "Prawnicy..." nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych, (określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W świetle powyższego stwierdzić należy, że realizowane przez Uczelnię nieodpłatne czynności w ramach realizacji przedmiotowego projektu na rzecz beneficjentów ostatecznych nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, które podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), Uczelnia nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 ustawy).

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego zauważyć należy, że Uczelnia bierze udział w realizacji projektu pt. "Prawnicy...". Projekt realizowany jest przez Wydział Prawa i Administracji Uczelni w ramach Europejskiego Funduszu Uchodźczego, lata 2008-2013. W szczególności działania Wydziału Prawa i Administracji obejmują pełnienie funkcji informacyjno-doradczych w zakresie warunków przyjmowania uchodźców i procedur azylowych, integracja osób, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter stały i trwały, poprawa zdolności Rzeczypospolitej Polskiej do opracowywania, monitorowania i oceniania polityki azylowej, działanie promujące gromadzenie i wykorzystywanie informacji o krajach pochodzenia. Wydział Prawa i Administracji Uczelni jako partner projektu realizuje powyższe cele poprzez bezpłatne udzielanie informacji i pomocy prawnej osobom starającym się o nadanie statusu uchodźcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze szczególnym naciskiem na osoby małoletnie i małoletnich cudzoziemców pozostawionych bez opieki oraz udzielanie informacji prawnej osobom, które uzyskały ochronę subsydiarną lub status uchodźcy na terenie RP.

W zakres projektu wchodzą również działania o charakterze wspomagającym, w szczególności organizacja bezpłatnych seminariów dla wolontariuszy, które mają na celu przygotowanie tej grupy do pracy z grupą docelową projektu. Powyższe zadania są przedmiotem działalności w projekcie. Do realizacji projektu zaangażowani są studenci i prawnicy Kliniki Prawa Wydziału Prawa i Administracji, którzy udzielają informacji i pomocy prawnej stacjonarnie w swoim biurze w siedzibie Wydziału oraz poza nią dojeżdżając do ośrodków uchodźczych. Porady prawne udzielane są przez nich bezpłatnie w formie: ustnej, sporządzania opinii prawnych, przygotowania pism i listów urzędowych, reprezentowania klientów w ramach procedury administracyjnej o nadanie statusu uchodźcy, w tym udział w wywiadach statusowych, a także podejmowanie na rzecz klientów działań o charakterze litygacyjnym. Dzięki projektowi Wydział Prawa i Administracji Uczelni będzie miał swój udział w polepszeniu świadomości cudzoziemców i poznaniu polityki uchodźczej na terenie RP.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl