IPPP3/443-959/10-2/KT - Miejsce świadczenia usług doradczych, częściowo związanych z konkretnymi nieruchomościami w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-959/10-2/KT Miejsce świadczenia usług doradczych, częściowo związanych z konkretnymi nieruchomościami w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie identyfikacji miejsca świadczenia usług - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. -

1.

w części dotyczącej miejsca świadczenia usług doradczych związanych z konkretnymi nieruchomościami - jest prawidłowe,

2.

w części dotyczącej miejsca świadczenia pozostałych usług doradczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zidentyfikowania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami oraz usług doradczych - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczna prowadzącą zarejestrowaną działalność gospodarczą, a także zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W listopadzie 2006 r. Wnioskodawca podpisał umowę ze spółką posiadającą siedzibę na terytorium Austrii ("Kontrahent"), zarejestrowaną na potrzeby podatku VAT na terytorium Austrii. Na mocy tej umowy Wnioskodawca zobowiązał się do odpłatnego świadczenia usług doradczych na rzecz Kontrahenta, związanych z planowanymi inwestycjami Kontrahenta na rynku nieruchomości w Polsce oraz z istniejącymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski, których właścicielem lub użytkownikiem wieczystym pozostają spółki zależne Kontrahenta. W spółkach zależnych Kontrahenta Wnioskodawca pozostaje pełnomocnikiem (prokurentem).

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta obejmują m.in. doradztwo w zakresie rozwoju strategii oraz planów inwestycyjnych Kontrahenta na rynku polskim, konsultacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, wspieranie i szkolenie pracowników Kontrahenta oraz spółek zależnych Kontrahenta w zakresie prowadzenia negocjacji handlowych oraz utrzymywania relacji handlowych z klientami, a także udział i wspieranie negocjacji dotyczących najmu konkretnych nieruchomości położonych na terytorium Polski oraz sposobu ich wykorzystywania. Czynności Wnioskodawcy obejmują także uczestnictwo (w charakterze doradcy) w negocjowaniu oraz zawieraniu wszelkiego rodzaju umów dotyczących nieruchomości (np. umów z podwykonawcami, umów dotyczących prac technicznych prowadzonych w nieruchomościach, najmów i podnajmów, itp.), a także czynności związane z marketingiem tych nieruchomości, z tym, że w przypadku zawierania umów dotyczących przedmiotowych nieruchomości, Wnioskodawca działa w charakterze pełnomocnika (prokurenta) spółek zależnych Kontrahenta, a nie członka organów tych spółek (umowy podpisywane są przez członka Zarządu danej spółki zależnej Kontrahenta oraz Wnioskodawcę jako prokurenta). Wymaga podkreślenia, iż zawarcie każdej umowy najmu przez Wnioskującego wymaga decyzji właściwego organu danej spółki zależnej Kontrahenta, która udzielana jest m.in. na podstawie rekomendacji Wnioskodawcy.

Wymienione powyżej czynności związane są z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski. Z tytułu opisanych powyżej usług Wnioskodawca wystawia w okresie rozliczeniowym (miesięcznym) jedną fakturę VAT na rzecz Kontrahenta, wykazując na niej polski podatek VAT (podatek należny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., miejscem świadczenia opisanych powyżej usług było miejsce położenia nieruchomości (tj. Polska), co oznacza, iż opisane w niniejszym wniosku czynności podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem VAT; czy też za miejsce świadczenia (oraz opodatkowania podatkiem od wartości dodanej) usług uznać należało kraj siedziby Kontrahenta (tj. Austrię), co wiązałoby się z koniecznością dokonania stosownej korekty podatku VAT należnego oraz powstaniem nadpłaty podatku VAT, zapłaconym przez Wnioskodawcę w Polsce.

2.

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. miejscem świadczenia opisanych powyżej usług jest miejsce położenia nieruchomości (tj. Polska), co oznacza, iż opisane w niniejszym wniosku czynności podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, czy też za miejsce świadczenia (oraz opodatkowania podatkiem od wartości dodanej) usług uznać należy kraj siedziby Kontrahenta (tj. Austrię), co wiązałoby się z koniecznością dokonania stosownej korekty podatku VAT należnego oraz powstaniem nadpłaty podatku VAT, zapłaconym przez Wnioskodawcę w Polsce.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Dokonując analizy przepisów podatkowych dotyczących opisywanej kwestii Wnioskodawca stwierdza, że usługi świadczone na rzecz Kontrahenta uznać należy za usługi doradztwa związanego z nieruchomościami położonymi na terytorium Polski i podlegające opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.

W stanie faktycznym, którego dotyczy niniejszy wniosek, kluczowe znaczenie ma okoliczność, iż wspomniane powyżej usługi w istotnej części związane są z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski. W związku z powyższym usługi te zakwalifikować należy (dla potrzeb VAT) nie w oparciu o przepisy dotyczące miejsca świadczenia usług doradczych, tj. w miejscu siedziby usługobiorcy, lecz w oparciu o regulacje właściwe dla miejsca opodatkowania usług związanych z nieruchomościami, tj. w miejscu położenia nieruchomości.

Zgodnie z przepisami VATU (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., tj. art. 27 ust. 2 VATU), w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Jednocześnie, zgodnie z art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. c) VATU (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi doradcze), są świadczone na rzecz: osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zauważyć należy, że VATU nie definiuje pojęcia "usług związanych z nieruchomościami", lecz posługuje się jedynie przykładowym wyliczeniem czynności, które za takie usługi powinny być poczytywane (np. usług rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług przygotowania i koordynacji prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego). Wnioskodawca wskazuje wobec powyższego, że wykonywane przez niego usługi są powiązane z nieruchomościami znajdującymi się na terytorium Polski w sposób na tyle istotny, iż uznać należy, że są to usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu VATU, dla których miejscem świadczenia (a co za tym idzie także miejscem opodatkowania VAT) jest terytorium państwa położenia nieruchomości. Decydująca w tym kontekście jest wspomniana już we wstępnej części niniejszego wniosku okoliczność, iż usługi związane są z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski.

Na słuszność powyższego twierdzenia wskazują interpretacje prawa podatkowego. Tytułem przykładu przytoczyć należy stwierdzenie zawarte w interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 grudnia 2009 r. (sygn. IBPP3/443-860/09/PH), w której stwierdzono, że: "Szczególny sposób określenia miejsca świadczenia przewidziano m.in. dla usług związanych z nieruchomościami, co reguluje art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tę usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania co do miejsca jej położenia".

Analogiczne stanowisko prezentowane jest także przez przedstawicieli piśmiennictwa prawa podatkowego. Dla przykładu przywołać można pogląd reprezentowany przez T. Michalika, który stwierdza, że: "Regulacja ta dotyczy wszelkich usług związanych z nieruchomościami; usługi wymienionej powyżej są wyliczone jedynie przypadkowo. Należy przy tym podkreślić, iż zasada wyrażona w art. 27 ust. 2 pkt 1 dotyczy jedynie usług, które związane są z konkretną nieruchomością - tylko wtedy można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości" (VAT 2009. Komentarz, T. Michalik (red.), Warszawa 2009, s. 354).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem świadczonych przez niego usług jest kompleksowa usługa doradcza (w skład której wchodzi także zawieranie umów na podstawie pełnomocnictwa), której kluczowe elementy związane są z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski, co oznacza, iż miejscem świadczenia i opodatkowania VAT świadczonej usługi jest terytorium Polski. W konsekwencji oznacza to więc, że przyjęty sposób fakturowania usług był prawidłowy.

Ad. 2)

Przytoczone powyżej argumenty znajdują w pełni zastosowanie także do stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. W odniesieniu do usług doradczych związanych z konkretnymi nieruchomościami przepisy VATU wprowadziły bowiem analogiczną zasadę opodatkowania wspomnianych usług w miejscu położenia nieruchomości, o czym przesądza treść art. 28e VATU, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną w odniesieniu do stanu faktycznego nr 1, przedstawionego w niniejszym wniosku, Wnioskodawca stwierdza, iż także w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. usługi uznać należy za świadczone i opodatkowane VAT na terytorium Polski. Opodatkowanie VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług na terytorium Polski należy uznać zatem za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie identyfikacji miejsca świadczenia usług doradczych związanych z konkretnymi nieruchomościami - oraz za nieprawidłowe - w zakresie identyfikacji miejsca świadczenia pozostałych opisanych usług doradczych.

Ad. pytanie 1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Z przepisu powyższego wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

A zatem w przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono pewne wyjątki, określające inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

I tak, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy usługi, których mowa w ust. 4, są świadczone dla:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę,

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Ustęp 4 tego artykułu zawiera katalog czynności, opodatkowanych zgodnie z zasadą z ustępu 3. Między innymi dotyczy to usług:

* doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności - m.in.:

- usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. c).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - polski podatnik VAT - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy, na mocy zawartej umowy, usługi na rzecz Kontrahenta - spółki z siedzibą na terytorium Austrii, zarejestrowanej tam jako podatnik. Umowa dotyczy usług doradczych, związanych z planowanymi inwestycjami Kontrahenta na rynku nieruchomości w Polsce oraz z istniejącymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski, których właścicielem lub użytkownikiem wieczystym pozostają spółki zależne Kontrahenta. W spółkach zależnych Kontrahenta Wnioskodawca pozostaje pełnomocnikiem (prokurentem).

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta obejmują m.in. doradztwo w zakresie rozwoju strategii oraz planów inwestycyjnych Kontrahenta na rynku polskim, konsultacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, wspieranie i szkolenie pracowników Kontrahenta oraz spółek zależnych Kontrahenta w zakresie prowadzenia negocjacji handlowych oraz utrzymywania relacji handlowych z klientami; obejmują także udział i wspieranie negocjacji dotyczących najmu konkretnych nieruchomości położonych na terytorium Polski oraz sposobu ich wykorzystywania. Czynności Wnioskodawcy obejmują również uczestnictwo (w charakterze doradcy) w negocjowaniu oraz zawieraniu wszelkiego rodzaju umów dotyczących nieruchomości (np. umów z podwykonawcami, umów dotyczących prac technicznych prowadzonych w nieruchomościach, najmów i podnajmów, itp.), a także czynności związane z marketingiem tych nieruchomości, z tym, że w przypadku zawierania umów dotyczących przedmiotowych nieruchomości, Wnioskodawca działa w charakterze pełnomocnika (prokurenta) spółek zależnych Kontrahenta, a nie członka organów tych spółek (umowy podpisywane są przez członka Zarządu danej spółki zależnej Kontrahenta oraz Wnioskodawcę jako prokurenta). Zawarcie każdej umowy najmu przez Wnioskującego wymaga decyzji właściwego organu danej spółki zależnej Kontrahenta, która udzielana jest m.in. na podstawie rekomendacji Wnioskodawcy. Podatnik wskazuje, że wymienione czynności związane są z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium Polski. Z tytułu opisanych usług Wnioskodawca wystawia w okresie rozliczeniowym (miesięcznym) jedną fakturę VAT na rzecz Kontrahenta, wykazując na niej polski podatek VAT (podatek należny).

Z wniosku wynika zatem, że Pytający świadczy kompleksowo na rzecz austriackiego kontrahenta różnego rodzaju usługi doradcze związane z planowanymi lub istniejącymi inwestycjami na rynku nieruchomości w Polsce, przy czym część tych usług związana jest z konkretnymi nieruchomościami położonymi na terytorium kraju.

Należy bowiem zauważyć, że zasada wyrażona w przepisie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania co do miejsca jej położenia. Zatem nieruchomość będąca przedmiotem usługi musi być ściśle oznaczona, a więc podatkowo zidentyfikowana. Oznacza to, że umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą powinna określać położenie nieruchomości oraz skonkretyzowanie usługi, nie tylko dla określenia zobowiązań stron umowy, ale dlatego, że podatkowy system unijny żąda zgodnego ze stanem faktycznym określenia zobowiązania podatkowego i jego miejsca realizacji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny nie można przyjąć, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług doradczych, opisane jako "doradztwo w zakresie rozwoju strategii oraz planów inwestycyjnych Kontrahenta na rynku polskim, konsultacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, wspieranie i szkolenie pracowników Kontrahenta oraz spółek zależnych Kontrahenta w zakresie prowadzenia negocjacji handlowych oraz utrzymywania relacji handlowych z klientami", stanowią usługi związane z konkretnymi, zidentyfikowanymi fizycznie nieruchomościami.

A zatem, z uwagi na fakt, że przedmiotowe usługi doradcze Wnioskodawca - podatnik VAT w Polsce - świadczył na rzecz podatnika austriackiego, stwierdzić należy, że w oparciu o przepis art. 27 ust. 3 oraz art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.), miejscem świadczenia tych usług było miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, tj. Austria, a tym samym usługi te nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Natomiast pozostałe opisane przez Podatnika czynności, wykonywane w ramach przedmiotowych usług doradczych, tj. "wspieranie negocjacji dotyczących najmu konkretnych nieruchomości położonych na terytorium Polski oraz sposobu ich wykorzystywania, uczestnictwo (w charakterze doradcy) w negocjowaniu oraz zawieraniu wszelkiego rodzaju umów dotyczących nieruchomości (np. umów z podwykonawcami, umów dotyczących prac technicznych prowadzonych w nieruchomościach, najmów i podnajmów, itp.), a także czynności związane z marketingiem tych nieruchomości", należy uznać za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z ww. przepisem, było miejsce położenia danych nieruchomości na terytorium kraju. Tym samym usługi te należało opodatkować podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Ad. pytanie 2)

Z dniem 1 stycznia 2010 r., ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), uchylony został art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Tym samym od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych przez niego usług.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1., art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności - art. 28b ust. 2 ustawy. W przypadku zaś, gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu - art. 28b ust. 3 ustawy.

W pozostałych przepisach tego rozdziału ustawodawca wymienił wyjątki od ogólnej zasady przewidzianej w art. 28b ust. 1 ustawy i określił szczególne miejsce świadczenia w przypadku świadczenia tych usług. Art. 28c znowelizowanej ustawy dotyczy sytuacji, w której usługi świadczone są dla podmiotów niebędących podatnikami w myśl definicji z art. 28a ww. ustawy. Natomiast wyjątki określone w przepisach art. 28d do 28n znowelizowanej ustawy dotyczą usług o specyficznym charakterze z uwzględnieniem statusu podmiotu, na rzecz którego usługa jest świadczona.

Stosownie do art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W oparciu o powyższy przepis oraz przedstawiony stan faktyczny - analogicznie do odpowiedzi na pytanie pierwsze - czynności wykonywane przez Podatnika w ramach świadczonych usług doradczych, opisane jako "wspieranie negocjacji dotyczących najmu konkretnych nieruchomości położonych na terytorium Polski oraz sposobu ich wykorzystywania, uczestnictwo (w charakterze doradcy) w negocjowaniu oraz zawieraniu wszelkiego rodzaju umów dotyczących nieruchomości (np. umów z podwykonawcami, umów dotyczących prac technicznych prowadzonych w nieruchomościach, najmów i podnajmów, itp.), a także czynności związane z marketingiem tych nieruchomości", należy uznać za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w cyt. art. 28e ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. Miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z ww. przepisem, jest miejsce położenia danych nieruchomości na terytorium kraju, a zatem przedmiotowe usługi należy opodatkować podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Natomiast pozostałe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług doradczych, opisane jako "doradztwo w zakresie rozwoju strategii oraz planów inwestycyjnych Kontrahenta na rynku polskim, konsultacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, wspieranie i szkolenie pracowników Kontrahenta oraz spółek zależnych Kontrahenta w zakresie prowadzenia negocjacji handlowych oraz utrzymywania relacji handlowych z klientami", które - jak stwierdzono w powyższej odpowiedzi na pytanie pierwsze - nie stanowią usług związanych z konkretnymi nieruchomościami, nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartych w przepisach art. 28b ust. 2-3 i art. 28c-28n znowelizowanej ustawy o VAT.

W związku z tym, dla ustalenia miejsca świadczenia ww. usług, zastosowanie znajdzie ogólna zasada wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia przedmiotowych usług doradczych będzie miejsce, w którym ich zleceniodawca posiada siedzibę, tj. Austria. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Reasumując, ze względu na charakter wykonywanych przez Podatnika czynności, z których tylko część stanowią usługi związane z konkretnymi nieruchomościami położonymi w Polsce, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej miejsca świadczenia pozostałych usług doradczych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl