IPPP3/443-957/11-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-957/11-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia biletów lotniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia biletów lotniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pracownicy firmy wyjeżdżając w podróże służbowe chcą zamówić bilety lotnicze przez stronę internetową linii lotniczych. Faktura za bilety lotnicze na trasie Polska-Niemcy będzie wystawiona przez firmę z Węgier, która na fakturze napisze, że usługa jest zwolniona z VAT na podstawie 105 art. węgierskiej ustawy VAT. W przypadku zakupów biletów do USA, faktura będzie wystawiona przez firmę z USA i na fakturze nie będzie żadnej informacji odnośnie podatku VAT ponieważ w USA on nie istnienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik musi w tym przypadku rozpoznać import usług transportu międzynarodowego na trasie Polska -USA lub wewnątrzwspólnotowego na trasie Polska -Niemcy. Jaką stawkę VAT trzeba zastosować.

Jeżeli podatnik nabywa usługi transportu powietrznego na trasie Polska-Niemcy lub Polska- USA od podatnika spoza Polski, to wystąpi import usług w wysokości kwoty należnej z faktury zakupu i należy zastosować do całej kwoty wynikającej z faktury stawkę podatku właściwą dla usług transportu międzynarodowego w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 t. j.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis powyższy wskazuje na zasadę terytorialności - opodatkowaniu podlegają wykonane na terytorium kraju odpłatne świadczenie usług i odpłatna dostawa towarów.

W przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotnym jest określenie miejsca ich świadczenia. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy będą nabywać bilety lotnicze w ramach podróży służbowych na trasie Polska-Niemcy lub Polska-USA. Faktura za bilety lotnicze na trasie Polska-Niemcy będzie wystawiona przez firmę węgierską z adnotacją, że usługa jest zwolniona z VAT, natomiast w przypadku faktury ze Stanów Zjednoczonych Ameryki nie będzie żadnej adnotacji. Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią obowiązku rozliczenia podatku VAT w Polsce z tytułu nabycia przedmiotowych biletów lotniczych i zastosowania właściwej stawki dla takich usług.

Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W tym miejscu w celu rozpoznania importu usług przez podatnika krajowego należy najpierw określić miejsce świadczenia dla nabywanych usług od kontrahentów mających siedzibę na terytorium Unii.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy podmiotów będących usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Stosownie do treści ust. 2 cyt. artykułu, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Analiza powyższego przepisu prowadzi do wniosku, że jeżeli podatek należny z tytułu świadczonej usługi nie został rozliczony przez usługodawcę wówczas podatnikiem jest usługobiorca usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Miejsce świadczenia usług na rzecz podatnika uregulowane zostało w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, jako miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Wśród tych wyjątków znalazł się art. 28f ust. 1 ustawy o VAT dotyczący świadczenia usług transportu pasażerów. W przypadku świadczenia tych usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Zatem, w przypadku usług transportu pasażerów miejscem ich świadczenia, co do zasady, niezależne od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę (firmy transportowej) lub nabywcy usługi, jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Jednakże zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób, lub towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy - miejscem świadczenia tych usług, jest terytorium kraju.

Zasada ta ma zastosowanie do podatników podatku od towarów i usług świadczących tego rodzaju usługi. Zatem w przypadku usług transportu międzynarodowego osób (morskiego i lotniczego) zobowiązanym do zapłaty jest podmiot, który te usługi wykonał.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Dla potrzeb podatku od towarów i usług definicja transportu międzynarodowego została zawarta w przepisie art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a) - c) ustawy o VAT, określającego iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Odnosząc powyższe przepisy prawa podatkowego do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że pracownicy Wnioskodawcy dokonując zakupu biletów lotniczych stają się nabywcami usługi, wykonanej przez zagranicznego przewoźnika. Zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek jej opodatkowania, bowiem ustawodawca w żaden sposób nie wiąże tego obowiązku z nabywcą usługi - nie występuje w przedmiotowej sprawie import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy. W przypadku świadczenia ww. usługi, to usługodawca (przewoźnik) jest obowiązany do rozliczenia podatku należnego. W konsekwencji, pytanie o zastosowanie właściwej stawki dla importu usługi jest bezzasadne.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl