IPPP3/443-956/10-4/KB - Uzyskanie przez spółkę statusu podatnika podatku akcyzowego oraz obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku produkcji i dystrybucji dezodorantów, zawierających 45% czystego alkoholu etylowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-956/10-4/KB Uzyskanie przez spółkę statusu podatnika podatku akcyzowego oraz obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku produkcji i dystrybucji dezodorantów, zawierających 45% czystego alkoholu etylowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika i obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz prawa do zwrotu akcyzy zapłaconej przy nabyciu alkoholu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika i obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz prawa do zwrotu akcyzy zapłaconej przy nabyciu alkoholu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-956/10-2/KB z dnia 17 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest przedsiębiorstwem produkcyjnym z branży kosmetycznej. Spółka planuje w niedalekiej przyszłości uruchomić produkcję dezodorantów typu rolI-on ("Dezodoranty"), o zawartości 45% czystego alkoholu etylowego, nieskażonego żadnymi odczynnikami. Dla celów produkcji Dezodorantów Spółka będzie nabywać czysty alkohol etylowy od dostawców krajowych z naliczonym podatkiem akcyzowym. Dezodoranty będą sprzedawane zarówno w kraju, do krajów będących członkami Unii Europejskiej jak również poza Unię Europejską.

W związku z planowanym uruchomieniem produkcji Dezodorantów, Spółka pragnie upewnić się, co do konsekwencji podatkowych planowanych działań na gruncie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z produkcją i dystrybucją Dezodorantów, zawierających 45% czystego alkoholu etylowego, Spółka uzyska status podatnika podatku akcyzowego i będzie zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.

2.

Czy zgodnie z regulacjami art. 82 ustawy akcyzowej, Spółka będzie mieć prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej przy nabyciu alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji Dezodorantów, które będą zawierać w swym składzie ten alkohol, w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu Dezodorantów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zasady opodatkowania akcyzą poszczególnych wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie akcyzowej oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej, katalog wyrobów akcyzowych jest zamknięty i obejmuje wyroby energetyczne, energię elektryczną napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Załącznik nr 1 do ustawy akcyzowej zawiera wykaz wyrobów akcyzowych oparty, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). W przypadku jeśli dany produkt nie został wymieniony w załączniku nr 1, nie jest on wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy, a tym samym nie podlega podatkowi akcyzowemu.

Przedmiotem niniejszego wniosku są Dezodoranty z zawartością nieskażonego alkoholu etylowego, klasyfikowane jako dezodoranty osobiste i środki przeciwpotowe według kodu CN 3307 20 00. Produkt tego rodzaju nie został wymieniony w załączniku 1 do ustawy akcyzowej. W konsekwencji, w świetle powołanych wyżej przepisów, nie stanowią one wyrobu akcyzowego podlegającego podatkowi akcyzowemu.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Spółki, opodatkowaniu akcyzą nie będzie podlegać także alkohol etylowy zawarty w Dezodorantach produkowanych przez Spółkę.

Zgodnie z art. 92 ustawy akcyzowej do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Alkohol etylowy został zdefiniowany w art. 93 ustawy jako:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy. W opinii Spółki, w przypadku jeśli produkt zawierał będzie alkohol etylowy w ilości powyżej 1,2% obj., lecz będzie klasyfikowany do innej pozycji Nomenklatury Scalonej niż pozycje 2207 lub 2208, nie powinien on być uznawany za alkohol etylowy w rozumieniu ustawy, a tym samym nie powinien podlegać opodatkowaniu akcyzą.

Spółka zaznaczyła, że analogiczne podejście do opodatkowania alkoholu etylowego prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I SA/Łd 489/06) dotyczącym traktowania preparatów do higieny jamy ustnej (CN 3306 90 00) z punktu widzenia podatku akcyzowego, Wojewódzki Sąd Administracyjny wyraził następujący pogląd: "Sąd podziela stanowisko organów celnych, iż preparat nie jest wyrobem akcyzowym, ponieważ nie został wymieniony jako wyrób akcyzowy ani w treści ustawy ani w załącznikach do ustawy (...) Przepis ten (art. 72 ust. 1) wskazuje na dwie przesłanki, które muszą być łącznie spełnione, aby dany wyrób stanowił alkohol etylowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Pierwszą z nich jest zawartość w wyrobie alkoholu etylowego w ilości przekraczającej 1,2% objętości, natomiast drugą klasyfikacja wyrobu do grupowania PKWiU 15.91.10, 15.92.11 lub 15 92.12 (odpowiednio do kodu CN 2208 i 2207)..Jeżeli zatem dany wyrób zawiera w sobie alkohol w ilości przekraczającej 1,2% objętości ale sklasyfikowany jest do innego ugrupowania PKWiU (kodu CN), nie może być uznany za alkohol etylowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym."

Należy jednocześnie podkreślić, że zaprezentowana wyżej wykładnia zachowuje w pełni swą aktualność pod rządami obecnej ustawy akcyzowej, pomimo, iż dotyczy interpretacji art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Przepis ten definiował bowiem alkohol etylowy w sposób analogiczny do art. 93 obecnej ustawy, uwzględniając, poza pozycjami CN, także odpowiednie grupowania PKWiU, z których zrezygnowano w obecnej ustawie w związku z odejściem od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla potrzeb podatku akcyzowego.

Odnosząc powyższe uwagi do Dezodorantów, będących przedmiotem niniejszego wniosku, zdaniem Spółki, za wyrób akcyzowy uznany powinien zostać alkohol używany jako komponent do produkcji Dezodorantów. Do momentu jego zużycia mamy bowiem do czynienia z odrębnym produktem klasyfikowanym do pozycji CN 2207 (ewentualnie CN 2208). W efekcie jego zużycia w procesie produkcji powstaje jednakże całkowicie nowy produkt, tj. Dezodorant, który klasyfikowany jest do pozycji CN 3307 20 00. Wnioskodawca uważa więc, iż z momentem zużycia alkoholu etylowego, stanowiącego surowiec do produkcji Dezodorantu, przestajemy mieć zatem do czynienia z "alkoholem etylowym" jako odrębnym produktem występującym w obrocie. Co więcej, zdaniem Spółki niedopuszczalne byłoby sztuczne wyodrębnianie alkoholu etylowego z Dezodorantów, do wytworzenia których został on wcześniej zużyty. W praktyce wyodrębnianie takiego alkoholu dla celów konsumpcyjnych byłoby niemożliwe, ponieważ cena Dezodorantów czyni całkowicie nieopłacalnym z ekonomicznego punktu widzenia jakiekolwiek próby wyodrębnienia alkoholu z tego produktu (abstrahując od technicznych możliwości dokonania takiego wyodrębnienia). Nie występuje zatem w niniejszej sprawie ryzyko wykorzystania alkoholu etylowego do celów, które powinny podlegać akcyzie. Również z punktu widzenia prawidłowości klasyfikacji wyrobów dla celów akcyzowych nie można mówić, że jednorodny produkt sklasyfikowany do danego kodu CN (tu: 3307 20 00) dla celów akcyzy składa się z alkoholu etylowego opodatkowanego akcyzą oraz całej reszty.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż, jak rozumie Spółka, intencją ustawodawcy było opodatkowanie konsumpcji napojów alkoholowych, tj. wykorzystania go w celach spożywczych jako używki. Świadczy o tym m.in. szereg zwolnień wprowadzonych dla alkoholu etylowego przeznaczonego do celów innych niż spożywcze, lub do produkcji artykułów spożywczych zawierających nie więcej niż 1,2% obj. alkoholu. W niniejszej sprawie, w sytuacji, w której alkohol został już zużyty do produkcji wyrobów wykorzystywanych do celów innych niż spożywcze (tekst jedn. do produkcji Dezodorantów), brak jest racjonalnego uzasadnienia do obejmowania go reżimem podatku akcyzowego.

Jednocześnie Spółka podkreśla, że podatek akcyzowy podlega harmonizacji w ramach Wspólnoty. W związku z powyższym, krajowe przepisy akcyzowe powinny być interpretowane w zgodzie z celem dyrektyw przyjętych w tym zakresie przez organy Wspólnoty. Zasady dotyczące opodatkowania alkoholu i napojów alkoholowych na szczeblu wspólnotowym określa Dyrektywa Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (dalej: dyrektywa strukturalna). Przepisy tejże dyrektywy interpretowane są w pozostałych państwach członkowskich w ten sposób, iż alkohol etylowy, który został wcześniej zużyty na cele niepodlegające opodatkowaniu, w tym inne niż spożywcze, od momentu zużycia traktowany jest jako część produktu nieobjętego akcyzą i jako taki cały produkt nie podlega akcyzie. Ponadto Spółka podkreśla, że podatek akcyzowy ma charakter podatku jednofazowego. W związku z powyższym, ustawa akcyzowa przewiduje mechanizmy pozwalające na unikniecie podwójnego opodatkowania tym podatkiem w sytuacji wykorzystania wyrobów akcyzowych do produkcji innych wyrobów akcyzowych. W myśl art. 21 ust. 8 ustawy akcyzowej, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi. W ramach procesu produkcyjnego Dezodorantu, nie dojdzie finalnie do zwiększenia ilości alkoholu etylowego w stosunku do jego ilości wykorzystanej do produkcji (w praktyce w tym zakresie mogą wystąpić wyłącznie ubytki alkoholu spowodowane procesem technologicznym produkcji). W procesie produkcyjnym nie dojdzie również do powstania żadnego innego składnika Dezodorantu, który samodzielnie stanowiłby wyrób akcyzowy w rozumieniu przepisów ustawy akcyzowej.

W konsekwencji nawet przy założeniu, że alkohol etylowy zawarty w Dezodorancie podlegałby ponownie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku akcyzowego nabytego na potrzeby produkcyjne Dezodorantów. W praktyce zatem, wysokość ponownego podatku akcyzowego należnego od alkoholu zawartego w Dezodorancie byłaby "zerowa", a poziom efektywnego opodatkowania analizowanego alkoholu byłby zawsze równy podatkowi akcyzowemu zawartemu w cenie alkoholu etylowego (surowca) nabytego przez Spółkę do produkcji Dezodorantów, interpretacja przepisów zakładająca ponowne opodatkowanie podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zawartego w wytwarzanym produkcie niestanowiącym wyrobu akcyzowego, jest zatem również pozbawiona racjonalnych podstaw z perspektywy ochrony interesów fiskalnych państwa. Stanowisko to opiera się na wykładni celowościowej przepisów ustawy akcyzowej, albowiem od alkoholu etylowego stanowiącego surowiec do produkcji Dezodorantu, Spółka zawsze będzie zobowiązana uiścić podatek na rzecz krajowego dostawcy, a hipotetyczne zobowiązanie podatkowe Spółki w podatku akcyzowym związane z produkcją Dezodorantu w praktyce zawsze wynosiłoby "zero" (ze względu na opisaną powyżej możliwość obniżenia podatku), a zatem wytworzenie Dezodorantów nigdy nie generowałoby dodatkowego podatku akcyzowego.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Dezodoranty produkowane przez Spółkę, zawierające w swym składzie alkohol etylowy nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy. Brak jest jednocześnie uzasadnienia do opodatkowania alkoholu zawartego w tych produktach. W konsekwencji produkcja oraz późniejsza dystrybucja Dezodorantów przez Spółkę nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, ani powodować innych obowiązków (w tym rejestracyjnych i sprawozdawczych) po stronie Spółki w zakresie tego podatku.

Ad 2.

W myśl art. 82 ustawy akcyzowej, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich:

(i) dostawy wewnątrzwspólnotowej ("WDT") - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju (ust. 1 pkt 2), albo

(ii) eksportu - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z wymaganymi w tym zakresie dokumentami (ust. 2 pkt 2).

W przypadku wskazanym w punkcie (i) powyżej, podmiot występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy jest obowiązany po dokonaniu WDT przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

1.

dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;

2.

potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy akcyzowej, lub na dokumencie, o którym mowa w art. 47 ust. 5 ustawy akcyzowej;

3.

dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

W przypadku wskazanym w punkcie (ii) powyżej, podmiot występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy jest obowiązany przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

1.

dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;

2.

udokumentowane potwierdzenie wywozu wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzeni Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, w sposób zgodny z przepisami prawa celnego.

W ocenie Spółki fakt, że alkohol etylowy nabyty przez Spółkę na potrzeby produkcji Dezodorantu, będzie następnie przedmiotem WDT lub eksportu pod postacią tego nowego produktu, nie rzutuje na prawo Spółki do uzyskania zwrotu akcyzy zapłaconej od przedmiotowego alkoholu na podstawie analizowanego przepisu. Należy bowiem wskazać, że:

(i) istotą wspomnianego przepisu, prowadzącego do "oczyszczenia" wyrobu z polskiego podatku akcyzowego, jest efektywne wyprowadzenie danego wyrobu akcyzowego poza terytorium Polski i jego zużycie poza tym terytorium; oraz

(ii) wspomniany przepis w żadnym miejscu nie zastrzega, że dany wyrób akcyzowy będący przedmiotem WDT lub eksportu nie może być wyprowadzony z terytorium Polski w przetworzonej postaci (tu: w ramach Dezodorantów).

Spółka wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia (sygn. ILPP3/443-68/09-2/TW), organ stwierdził m.in., że: "Wobec powyższego zapłata akcyzy za alkohol etylowy zawarty w produktach, które następnie są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, będzie podstawą do ubiegania się przez Wnioskodawcę o jej zwrot."

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki powinno jej przysługiwać prawo do zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego od alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji Dezodorantu, który następnie stał się przedmiotem WDT lub eksportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei, na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Przedmiotem wniosku są dezodoranty o zawartości 45% czystego alkoholu etylowego, które są sklasyfikowane do kodu CN 3307 20 00.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, jak trafnie zauważa Wnioskodawca, brak jest ww. wyrobów. Zatem ww. wyroby nie są wyrobami akcyzowymi w świetle ustawy o podatku akcyzowym.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę fakt, że przedmiotowe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy (o zawartości powyżej 1,2%).

Zauważyć należy, że w poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 do ustawy, tj. wykazu wyrobów akcyzowych mieści się (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W świetle powyższej definicji za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, lekach, kosmetykach itp).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać wyrobów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które zostały zaklasyfikowane do innych kodów niż kody CN 2208 i 2207.

Z treści wniosku wynika, że Spółka jest przedsiębiorstwem produkcyjnym z branży kosmetycznej. Spółka planuje w niedalekiej przyszłości uruchomić produkcję dezodorantów o zawartości 45% czystego alkoholu etylowego, nieskażonego żadnymi odczynnikami. Dla celów produkcji Dezodorantów (CN 3307 20 00) Spółka będzie nabywać czysty alkohol etylowy od dostawców krajowych z naliczonym podatkiem akcyzowym. Dezodoranty będą sprzedawane zarówno w kraju, do krajów będących członkami Unii Europejskiej jak również poza Unię Europejską.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Dezodoranty o kodzie 3307 20 00 nie są wyrobami akcyzowymi. A zatem Wnioskodawca nie musi się rejestrować na potrzeby podatku akcyzowego, ponieważ produkcja przedmiotowych Dezodorantów oraz ich sprzedaż nie są czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Natomiast, odpowiadając na pytanie nr 2, należy zwrócić uwagę na art. 82 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

1.

podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo

2.

podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

W myśl art. 82 ust. 2 ustawy w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

1.

podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo

2.

podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 4.

Powyższe przepisy przewidują możliwość zwrotu podatku akcyzowego w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów akcyzowych.

Jak wcześniej wskazano, uregulowania ustawy uznają obecnie alkohol etylowy zawarty np. w kosmetykach, za wyrób akcyzowy. A zatem, zapłata akcyzy za alkohol etylowy będący składnikiem produktów, które następnie są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, będzie podstawą do ubiegania się przez Wnioskodawcę o jej zwrot.

Reasumując, Spółka nie uzyska statusu podatnika podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, w związku z produkcją i dystrybucją Dezodorantów, zawierających 45% czystego alkoholu etylowego. Ponadto, zgodnie z regulacjami art. 82 ustawy akcyzowej, Spółka będzie mieć prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej przy nabyciu od podatnika alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji Dezodorantów, które będą zawierać w swym składzie ten alkohol, w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu Dezodorantów i przy zachowanych warunkach określonych w tym artykule.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl