IPPP3/443-943/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-943/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z prowadzeniem składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z prowadzeniem składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P. SA jest w trakcie kompletowania dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku do Naczelnika Urzędu Celnego na prowadzenie składu podatkowego produkcyjnego.

Działalność w składzie podatkowym będzie polegała na rozlewie wyrobów winiarskich wyprodukowanych przez inne podmioty i dostarczanych do składu podatkowego Wnioskodawcy w pojemnikach o dużej pojemności (beczki, cysterny). Oprócz działalności polegającej na rozlewie wyrobów winiarskich, prowadzący skład podatkowy zamierza magazynować i przeładowywać gotowe napoje alkoholowe innych podmiotów w procedurze zawieszonej akcyzy, a także nakładać skarbowe znaki akcyzy na dostarczone do składu podatkowego gotowe napoje alkoholowe innych producentów. Gotowe napoje alkoholowe (butelkowane) innych podmiotów byłyby wprowadzane do składu podatkowego, przeładowywane i w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy obejmowane procedurą celną wywozu, ewentualnie dostawą wewnątrzwspólnotową, po uprzednim oznakowaniu tych wyrobów skarbowymi znakami akcyzy. Podsumowując: Działalność w składzie podatkowym będzie polegać na rozlewie wyrobów winiarskich przywożonych do składu Wnioskodawcy w zbiornikach oraz na magazynowaniu, przeładowywaniu gotowych napojów alkoholowych (butelkowanych) wyprodukowanych przez inne podmioty i oznaczaniu tych wyrobów skarbowymi znakami akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wyroby spirytusowe, wyroby winiarskie a także wyroby pośrednie i piwo wyprodukowane przez inne podmioty będzie można magazynować, przeładowywać i oznaczać skarbowymi znakami akcyzy w składzie podatkowym rozlewającym wyroby winiarskie.

2. Czy rozlewanie wyrobów winiarskich można traktować jako produkcję napojów alkoholowych.

3. Czy dokonując przeładunków i magazynowania napojów alkoholowych innych podmiotów, w składzie podatkowym, w którym będzie prowadzony rozlew napojów alkoholowych, obowiązują limity o których nowa w art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy będzie on mógł magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot zgodnie z art. 48 ust. 6 ustawy.

Wnioskodawca dokonując w prowadzonym składzie podatkowym rozlewu wyrobów winiarskich, może w nim magazynować i przeładowywać również wyroby spirytusowe, piwo i wyroby pośrednie wyprodukowane przez inne podmioty, jako wyroby należące do tej samej grupy wyrobów akcyzowych, tj. do napojów alkoholowych - art. 92 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 49 ust. 11 ustawy, jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza produkować, magazynować lub dokonywać przeładunku wyrobów należących do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1, jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

2. Zdaniem Wnioskodawcy rozlew wyrobów winiarskich należy traktować jako produkcja - skład podatkowy produkcyjny - art. 95 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym

3. Zdaniem Wnioskodawcy limity nie obowiązują - art. 48 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" wynika, że określa ona opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Natomiast w myśl pkt 11 ww. art. 2 ust. 1, podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

W przedmiotowym załączniku m.in. w poz. 13-16 i 18 wymieniono następujące wyroby: piwo otrzymane ze słodu (CN 2203 00); wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 (CN 2204); wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi (CN 2205); pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone (CN 2206 00); alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe (CN 2208).

W myśl przepisów art. 48 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Zgodnie z art. 49 ust. 11 ustawy, jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza produkować, magazynować lub dokonywać przeładunku wyrobów należących do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1, jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku, Wnioskodawca dokonując w prowadzonym składzie podatkowym rozlewu wyrobów winiarskich, może w nim magazynować i przeładowywać wyroby spirytusowe, wyroby winiarskie, piwo i wyroby pośrednie wyprodukowane przez inne podmioty, jako wyroby należące do tej samej grupy wyrobów akcyzowych, tj. do napojów alkoholowych.

Należy również podkreślić, iż fakt magazynowania i przeładowywania ww. wyrobów winien być zgłoszony w składanym wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 49 ust. 3 ustawy, wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności (...) określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie podatkowym (...). Powyższe będzie mieć odzwierciedlenie w wydanym zezwoleniu, bowiem w myśl przepisów art. 50 ust. 3 pkt 3-4 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

* rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;

* rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym.

W przypadku braku ww. informacji w przedmiotowym zgłoszeniu - będą mieć zastosowanie przepisy m.in. art. 49 ust. 8 i 9 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy, produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.

Wnioskodawca będzie w prowadzonym składzie podatkowym m.in. dokonywał rozlewu dostarczanych mu zbiornikami o dużej pojemności winiarskich wyprodukowanych przez inne podmioty. Będzie on zatem produkował przedmiotowe wyroby w myśl ww. przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla napojów alkoholowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 100 mln zł.

W myśl art. 48 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca może w prowadzonym przez siebie składzie podatkowym (w którym produkuje napoje alkoholowe), magazynować i przeładowywać napoje alkoholowe wyprodukowane przez inny podmiot, bez obowiązku wypełnienia limitu obrotu, o którym mowa w ww. art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 również należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl