IPPP3/443-940/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-940/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (LGD) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW)"Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Środki finansowe pozyskane tą drogą Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę/Stowarzyszenie. Zakupy towarów/usług są dokonywane na potrzeby Biura LGD: opłaty za usługi telefoniczne i Internet, opłata roczna za utrzymanie serwera i domeny, obsługę programu księgowego, doradztwo prawne kancelarii radcy prawnego, materiały biurowe, wynajem pomieszczeń biura, usługi pocztowe; prowadzenie działań informacyjno promocyjnych nt. LGD oraz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR): zlecenie wykonania podmiotowi zewnętrznemu usługi dodruku Informatora turystyczno-krajoznawczego, wydruku plakatów promujących inicjatywę pt. "E-learning w poznaniu naszego dziedzictwa", wydruku ulotek promujących szkolenia e-learningowe, zaprojektowanie i wykonanie toreb z nadrukiem, wydruku ulotek nt. produktów lokalnych, publikacji ogłoszeń prasowych informujących o szkoleniach e-learningowych, zakupu nagród dla najaktywniejszych uczestników oraz instytucji/szkół aktywizujących uczestników (sprzęt elektroniczny i multimedialny); szkolenie lokalnych liderów środowiska wiejskiego; udział przedstawicieli LGD w imprezach lokalnych i regionalnych promujących stowarzyszenie i działania przez LGD prowadzone z wykorzystaniem przetransportowanego na miejsce organizacji imprezy stoiska informacyjno-promocyjnego; udział przedstawicieli LGD w imprezach o randze ponadregionalnej i zapewnienie transportu Koła Gospodyń Wiejskich i lokalnych artystów promujących kulturę obszaru LGD; udział w targach i dokonanie zakupu produktów spożywczych, przetworów i produktów lokalnych z obszaru LGD oraz materiałów potrzebnych do przygotowania indywidualnej ekspozycji stoiska, udział w XV Sympozjum Agroturystycznym i poniesienie z tego tytułu kosztu opłaty za możliwość przygotowania i zaprezentowania oferty turystycznej obszaru LGD; współorganizacja lokalnej imprezy (zaplanowane 4 imprezy w ciągu 2013 r.) i ponoszone w związku z tym koszty przeprowadzenia warsztatów z rękodzieła ludowego - rzeźbiarstwo, malarstwo naiwne, wynagrodzenia młodzieżowych zespołów ludowych, kapel ludowych, wynagrodzenia chórów, wynagrodzenia prowadzącego imprezę, przygotowania poczęstunku - kiermasz potraw ludowych, wydrukowania przez podmiot zewnętrzny plakatów i zaproszeń informujących o imprezie. LGD zaplanowała także przeprowadzenie konkursu kulinarnego o Laury Lokalnej Grupy Działania" na najlepsze dania przygotowane z papryki - produktu tradycyjnego obszaru LGD - z tego tytułu stowarzyszenie poniosło koszt zaprojektowania i wykonania 3 pamiątkowych grawertonów dla laureatów konkursu. W 2013 r. LGD zaplanowała także przeprowadzić jednodniowe warsztaty dla przedstawicieli lokalnych grup działania z terenów województwa mazowieckiego i małopolskiego nt. przygotowania wspólnego/wspólnych projektów współpracy, z czym wiązało się poniesienie kosztów najmu Sali na potrzeby spotkania i zakup usługi cateringowej.

Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi doradcze i konsultacyjne na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013.

Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towaru/usługi podatek VAT, który nie może być odliczany przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę.

Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę działania: "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca/Stowarzyszenie LGD ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową/realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW)"Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Stowarzyszenie dokonuje m.in. zakupów towarów/usług: na potrzeby biura LGD, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych nt. LGD oraz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) (np. wydruk plakatów, ulotek, toreb, udział przedstawicieli LGD w imprezach lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych, współorganizacja lokalnych imprez itp.).

Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi doradcze i konsultacyjne na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

Wątpliwości Stowarzyszenia dotyczą możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem - Wnioskodawca świadczy w ramach projektu usługi nieodpłatnie. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem (Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej). Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl