IPPP3/443-94/14-3/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-94/14-3/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z Systemem EMCS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z Systemem EMCS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: "P.") jest jednoosobową spółką akcyjną Skarbu Państwa. P. jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. P. posiada 100% udziałów X. Sp. z o.o. (dalej: "X.") - struktura grupy kapitałowej P. została przedstawiona pod adresem - http://www.

Kolejnym etapem integracji P. i X. ma być planowane na połowę roku 2014 połączenie obu tych spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; dalej: "k.s.h."). P. przejmie X., wchodząc we wszystkie prawa i obowiązki X.

Po połączeniu P. będzie prowadził bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa, które będą magazynowane i przemieszczane przez P., są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez P. bazy paliw posiadały będą status składów podatkowych. P. przemieszczał będzie wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych P. będzie dokonywał transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Będą to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Zarówno aktualnie, jak i po połączeniu obowiązkowe będzie stosowanie Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (dalej: "System"). Aktualnie użytkownikiem Systemu jest wyłącznie X., który posiada uprawnienia i obowiązki z tym związane wynikające z przepisów upa oraz przepisów wykonawczych do upa.

W związku z tym konieczne jest wyjaśnienie szeregu kwestii związanych z korzystaniem z Systemu w kontekście połączenia, zwłaszcza że przynajmniej część istotnych zagadnień wydaje się być regulowana instrukcjami Ministerstwa Finansów, a więc aktami spoza przewidzianego w Konstytucji RP katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy po połączeniu P. będzie zobowiązany do złożenia wniosku, zawierającego dane określone w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. Nr 229, poz. 1501).

2. Czy w związku ze złożeniem wniosku, o którym mowa w pytaniu 1, P. zobowiązany będzie do zadeklarowania i nowego hasła oraz adresu HTTPS wykorzystywanego przez System.

3. Czy ponieważ loginem do usługi webservice (po stronie Systemu) jest numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy P. będzie mógł korzystać z dotychczasowego adresu usługi webservice zadeklarowanego przez X....

4. Czy uzyskane przez pracowników X. klucze do bezpiecznej transmisji danych dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu, po połączeniu obu spółek będą mogły być wykorzystywane przez te same osoby do przesyłania elektronicznych dokumentów P. do Systemu.

5. Czy zabezpieczenia akcyzowe wskazane przez X. we "Wniosku o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem" i obciążone w systemie OSOZ (Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń) kwotami akcyzy zabezpieczającymi przemieszczenia realizowane w trakcie połączenia będą mogły być wykorzystywane w celu zapewnienia bieżącej obsługi działalności składów podatkowych.

6. Czy P. będzie mógł korzystać z numerów GRN oraz kodów dostępu określonych w wydanych X. potwierdzeniach rejestracji w systemie ZEFIR/OSOZ.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Po połączeniu P. będzie zobowiązany do złożenia wniosku, zawierającego dane określone w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r.w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. Nr 229, poz. 1501), według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Instrukcji rejestracji osóbi podmiotów gospodarczych w bazie SEED PL dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu EMCS PL.

2. P. nie będzie zobowiązany do zadeklarowania nowego hasła oraz adresu HTTPS wykorzystywanego przez System, lecz będzie mógł korzystać z danych zadeklarowanych przez X.

3. P. będzie mógł korzystać z dotychczasowego adresu usługi webservice zadeklarowanego przez X.

4. Uzyskane przez pracowników X. klucze do bezpiecznej transmisji danych dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu będą mogły być wykorzystywane przez te same osoby do przesyłania elektronicznych dokumentów P. do Systemu po połączeniu.

5. Zabezpieczenia akcyzowe wskazane przez X. we "Wniosku o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem" i obciążone w systemie OSOZ (Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń) kwotami akcyzy zabezpieczającymi przemieszczenia realizowane w trakcie połączenia będą mogły być wykorzystywane w celu zapewnienia bieżącej obsługi działalności składów podatkowych.

6. P. będzie mógł korzystać z numerów GRN oraz kodów dostępu określonych w wydanych X. potwierdzeniach rejestracji w systemie ZEFIR/OSOZ.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej (art. 494 § i k.s.h.). Na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 k.s.h.). Powyższa regulacja ma charakter ogólny.

O sukcesji na gruncie prawa podatkowego decyduje brzmienie art. 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: "Op"), zgodnie z którymi osoba prawna przejmująca inną osobę prawną wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób.

W myśl art. 93e Op, przepisy art. 93-93d Op stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Na gruncie przytoczonego unormowania Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że "Jako zasadę przyjęto w związku z tym przejęcie wszelkich praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych i decyzji wydanych na podstawie tych przepisów przez następcę prawnego, a jako wyjątek - brak takiego następstwa bądź jego odmienny zakres. Odstępstwa od zasady szerokiego ujęcia następstwa prawnego muszą wprost wynikać z odrębnych ustaw czy ratyfikowanych umów międzynarodowych" (wyrok z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. II FSK 2486/11, LEX nr 1227985).

Należy w związku z tym podkreślić, że materialne prawo podatkowe przewiduje unormowania, które wyłączają albo zmieniają zasady sukcesji podatkowej przewidziane w Ordynacji podatkowej. Zaliczają się do nich m.in. art. 7 ust. 3 pkt 4 oraz 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), które wykluczają sukcesję strat podatkowych. Jednakże w upa brak jest podobnych regulacji.

Tym samym, biorąc pod uwagę brak w upa regulacji wyłączających sukcesję, należy stwierdzić, że skoro prawo nie rozróżnia (wprowadza odmienności), to takich rozróżnień nie może wprowadzać interpretator (L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006 r., s. 107).

Należy podkreślić, że co do zasady potwierdzenie powyższego stanowiska P. otrzymał w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2013 r., nr IPPP2/443-1071/13-3/KOM, która dotyczyła przejścia praw i obowiązków wynikających z decyzji o przedłużeniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt stanu faktycznego podanego w niniejszym wniosku, trzeba zauważyć, że X. jest obowiązany i korzysta z Systemu w bieżącej działalności, posiadając prawa i obowiązki z tym związane - wynikające z właściwych przepisów prawa podatkowego, tj. przepisów upa oraz przepisów wykonawczych do upa. W związku z zasadą, jaką jest przejście wszelkich praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, oraz brakiem wyjątków od tej zasady w upa i przepisach wykonawczych dotyczących Systemu, uprawnienia i obowiązki X. (w tym pracowników X.) przejdą po połączeniu na P.

Odnosząc się do poszczególnych pytań, należy wskazać na regulację zawartą w § 4 wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r. (dalej: "rozporządzenie"). W myśl tych przepisów:

1. Podmiot wysyłający i podmiot odbierający komunikują się z Systemem poprzez niewizualny interfejs (usługa webservice) lub pocztę elektroniczną.

2. Organ podatkowy komunikuje się z Systemem poprzez interfejs użytkownika administracji.

3. W celu uzyskania dostępu do Systemu podmioty, o których mowa w ust. 1, przed rozpoczęciem korzystania z Systemu, składają do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosek o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem, który zawiera w szczególności dane dotyczące:

1.

miejsca złożenia wniosku;

2.

numeru akcyzowego składającego wniosek: podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo zarejestrowanego wysyłającego;

3.

numeru akcyzowego składu podatkowego, w przypadku gdy składającym wniosek jest podmiot prowadzący skład podatkowy;

4.

rodzaju zabezpieczeń akcyzowych, którymi zostaną objęte zobowiązania podatkowe dotyczące wyrobów akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

5.

sposobu komunikacji z Systemem.

4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację o osobach uprawnionych do komunikowania się z Systemem, zawierającą imię i nazwisko osoby uprawnionej do posługiwania się odciskiem palca z kwalifikowanego certyfikatu klucza publicznego albo imię i nazwisko osoby uprawnionej do posługiwania się odciskiem palca z klucza do bezpiecznej transmisji danych.

5. W przypadku gdy we wniosku, o którym mowa w ust. 3, jako podstawowy sposób komunikacji wskazano niewizualny interfejs, właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek, przekazuje wnioskodawcy adres szyfrowanego protokołu przesyłania dokumentów hipertekstowych certyfikatu usługi webservice (HTTPS) oraz login i hasło do tej usługi.

6. Właściwy naczelnik urzędu celnego, po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie wprowadza zawarte w nim dane do Systemu Wymiany Danych Dotyczących Akcyzy SEED.

Nie budzi wątpliwości, że przywołane przepisy nie regulują postępowania w przypadku połączenia użytkownika Systemu z innym podmiotem. Nie zmienia to jednak zasady, że dochodzi do sukcesji, która powinna zostać uwzględniona w danych znajdujących się w Systemie. Pomocna w tej mierze jest Instrukcja rejestracji osób i podmiotów gospodarczych w bazie SEED PL dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu EMCS PL, dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Wskazana instrukcja przewiduje aktualizację danych (s. 15), co znajduje odpowiednie odzwierciedlenie w załączniku nr 1, gdzie wprost wskazano, że zgłoszenie może mieć charakter aktualizacyjny. Dodać wypada, że załącznik nr 2 do tej Instrukcji jest składany tylko w przypadku większej listy osób uprawnionych do komunikowania się z Systemem. Podobnie omawiane zagadnienie jest określone w Instrukcji nadania kodu identyfikacyjnego (loginu) i uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu EMCS PL (s. 11), dostępnej także na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, oraz załączniku nr 1 do tej instrukcji.

W rezultacie - po połączeniu konieczne będzie złożenie przez P. wniosku aktualizacyjnego, zawierającego dane określonego w § 4 ust. 3 rozporządzenia, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do instrukcji rejestracji osób i podmiotów gospodarczych w bazie SEED PL dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu EMCS PL, uzupełnionego - ewentualnie - o dodatkową listę osób uprawnionych, sporządzoną zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do tej Instrukcji.

Trzeba jednak podkreślić, że aktualizacja danych będzie obejmowała tylko te dane, które w związku z sukcesją muszą ulec zmianie, np. nazwa, albo mogą ulec zmianie, np. lista uprawnionych pracowników do komunikowania się z Systemem. Zostaną one określone w Części I pole A.3. W pozostałym zakresie dane nie ulegną zmianie. Tym samym:

P. nie będzie zobowiązany będzie do zadeklarowania nowego hasła oraz adresu HTTPS wykorzystywanego przez System, lecz będzie mógł korzystać z danych zadeklarowanych przez X.

P. będzie mógł korzystać z dotychczasowego adresu usługi webservice zadeklarowanego przez X.

Uzyskane przez pracowników X. klucze do bezpiecznej transmisji danych dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu będą mogły być wykorzystywane przez te same osoby do przesyłania elektronicznych dokumentów P. do Systemu po połączeniu.

Zabezpieczenia akcyzowe wskazane przez X. we "Wniosku o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem" i obciążone w systemie OSOZ (Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń) kwotami akcyzy zabezpieczającymi przemieszczenia realizowane w trakcie połączenia będą mogły być wykorzystywane w celu zapewnienia bieżącej obsługi działalności składów podatkowych.

P. będzie mógł korzystać z numerów GRN oraz kodów dostępu określonych w wydanych X. potwierdzeniach rejestracji w systemie ZEFIR/OSOZ.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z § 4 ust. 6 rozporządzenia właściwy naczelnik urzędu celnego, po otrzymaniu wniosku ma obowiązek niezwłocznego wprowadzenia zawartych w nim danych do Systemu Wymiany Danych Dotyczących Akcyzy SEED. Według Słownika Języka Polskiego, "niezwłoczny" to taki, który powinien nastąpić w jak najkrótszym czasie (http://sjp.pwn.pl/szukaj/niezw%C5%82ocznie), a więc dane powinny zostać wprowadzone natychmiast. Dotyczy to także wniosku aktualizacyjnego. Wprowadzenie tych danych warunkuje możliwość korzystania przez P. z uprawnień w Systemie uzyskanych wcześniej przez X., w tym wymienionych powyżej (np. kluczy do bezpiecznej transmisji danych).

Należy na marginesie dodać, że powyższe stanowisko jest zbieżne ze poglądem wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2013 r., nr IPPP2/443-1071/13-3/KOM, która dotyczyła przejścia praw i obowiązków wynikającychz decyzji o przedłużeniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia. We wspomnianej interpretacji Organ interpretacyjny wskazał także, że konieczne jest powiadomienie organu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku przedłożenia zabezpieczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) zwanej dalej Ordynacją, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przedmiotem następstwa podatkowego w myśl ww. przepisu są zatem prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego.

W myśl art. 93 § 2 Ordynacji, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), zwanej "k.s.h.", spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

W myśl art. 492 § 1 k.s.h., połączenie może być dokonane:

* przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie),

* przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (art. 494 § 1 k.s.h.).

Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 k.s.h.).

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Jednocześnie na podstawie art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Zatem zakres sukcesji podatkowej nie jest jednolity. Ponadto sukcesja podatkowa może być ograniczona na podstawie:

* innych ustaw (w tym szczególności ustaw podatkowych),

* umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,

* innych ratyfikowanych umów międzynarodowych.

Powyższe oznacza, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych wskazanych w art. 93e Ordynacji podatkowej.

Z opisu opisu przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że P. (Wnioskodawca) posiada 100% udziałów X. Sp. z o.o. Etapem integracji P. i X. ma być planowane na połowę roku 2014 połączenie obu tych spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; dalej: "k.s.h."). P. przejmie X., wchodząc we wszystkie prawa i obowiązki X.

Po połączeniu P. będzie prowadził bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa, które będą magazynowane i przemieszczane przez P., są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez P. bazy paliw posiadały będą status składów podatkowych. P. przemieszczał będzie wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych P. będzie dokonywał transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Będą to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Zarówno aktualnie, jak i po połączeniu obowiązkowe będzie stosowanie Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (dalej: "System"). Aktualnie użytkownikiem Systemu jest wyłącznie X., który posiada uprawnienia i obowiązki z tym związane wynikającej z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy.

Po połączeniu użytkownikiem tym będzie Spółka (P.), w związku z powyższym powzięła ona szereg wątpliwości w zakresie funkcjonowania tego Systemu.

Jedną z nich jest problem, czy Spółka będzie miała obowiązek złożyć wniosek zawierający dane określone w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. Nr 229, poz. 1501).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Natomiast e-AD, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy, to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Szczegółowe warunki stosowania zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów z zastosowaniem Systemu zostały uregulowane w przepisach art. 40-46 ustawy.

Zgodnie z art. 46 ust. 8 ustawy, Minister Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1.

sposób komunikowania się użytkowników z Systemem, w szczególności sposób podpisywania dokumentów przesyłanych do Systemu pocztą elektroniczną, oraz sposób dostępu do Systemu przez użytkowników Systemu;

2.

strukturę lokalnego numeru referencyjnego;

3.

warunki i sposób dostarczenia danych przez podmioty właściwemu naczelnikowi urzędu celnego celem wprowadzenia ich do Systemu.

Na podstawie m.in. ww. upoważnienia, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia19 listopada 2010 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. Nr 229, poz. 1501).

Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia:

1. Podmiot wysyłający i podmiot odbierający komunikują się z Systemem poprzez niewizualny interfejs (usługa webservice) lub pocztę elektroniczną.

2. Organ podatkowy komunikuje się z Systemem poprzez interfejs użytkownika administracji.

3. W celu uzyskania dostępu do Systemu podmioty, o których mowa w ust. 1, przed rozpoczęciem korzystania z Systemu, składają do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosek o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem, który zawiera w szczególności dane dotyczące:

1.

miejsca złożenia wniosku;

2.

numeru akcyzowego składającego wniosek: podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo zarejestrowanego wysyłającego albo zarejestrowanego odbiorcy;

3.

numeru akcyzowego składu podatkowego, w przypadku gdy składającym wniosek jest podmiot prowadzący skład podatkowy;

4.

rodzaju zabezpieczeń akcyzowych, którymi zostaną objęte zobowiązania podatkowe dotyczące wyrobów akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

5.

sposobu komunikacji z Systemem.

4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację o osobach uprawnionych do komunikowania się z Systemem, zawierającą imię i nazwisko osoby uprawnionej do posługiwania się odciskiem palca z kwalifikowanego certyfikatu klucza publicznego albo imię i nazwisko osoby uprawnionej do posługiwania się odciskiem palca z klucza do bezpiecznej transmisji danych.

5. W przypadku gdy we wniosku, o którym mowa w ust. 3, jako podstawowy sposób komunikacji wskazano niewizualny interfejs, właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek, przekazuje wnioskodawcy adres szyfrowanego protokołu przesyłania dokumentów hipertekstowych certyfikatu usługi webservice (HTTPS) oraz login i hasło do tej usługi.

6. Właściwy naczelnik urzędu celnego, po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie wprowadza zawarte w nim dane do Systemu Wymiany Danych Dotyczących Akcyzy SEED.

Jak wynika z ww. przepisów, podmioty (wysyłający i odbierający), w celu uzyskania dostępu do Systemu, przed rozpoczęciem korzystania z niego, składają wniosek o rejestrację zawierający m.in. numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo zarejestrowanego wysyłającego albo zarejestrowanego odbiorcy.

W sytuacji opisanej we wniosku dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy (w wyniku połączenia P. przejmie X.). Spółka będzie zatem obowiązana złożyć wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia (poprzez zaktualizowanie danych tego podmiotu - jego nazwy, jak również innych, które mogą ulec zmianie, np. listy uprawnionych pracowników do komunikowania się z Systemem, itp.).

Jednocześnie należy stwierdzić, że może to być wniosek określony załącznikiem nr 1 do przygotowanej przez Ministerstwo Finansów "Instrukcji rejestracji osób i podmiotów gospodarczych w bazie SEED PL dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu EMCS PL".

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W zakresie pozostałych wątpliwości Spółki należy zgodzić się z jej twierdzeniem, że obecnie to X. jest obowiązany i korzysta z Systemu w bieżącej działalności, posiadając prawa i obowiązki z tym związane - wynikające z właściwych przepisów prawa podatkowego, tj. przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do ustawy. Z zasady określonej w art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej wynika przejście wszelkich praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, z wyjątkiem przypadków, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji). W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz przepisach wykonawczych (dotyczących Systemu) brak zastrzeżeń w tym temacie. Zatem uprawnienia i obowiązki X. (w tym pracowników X.) przejdą po połączeniu na P.

W związku z powyższym:

* P. nie będzie zobowiązany będzie do zadeklarowania nowego hasła oraz adresu HTTPS wykorzystywanego przez System, lecz będzie mógł korzystać z danych zadeklarowanych przez X.,

* P. będzie mógł korzystać z dotychczasowego adresu usługi webservice zadeklarowanego przez X.,

* Uzyskane przez pracowników X. klucze do bezpiecznej transmisji danych dla celów przesyłania elektronicznych dokumentów do Systemu będą mogły być wykorzystywane przez te same osoby do przesyłania elektronicznych dokumentów P. do Systemu po połączeniu,

* Zabezpieczenia akcyzowe wskazane przez X. we "Wniosku o rejestrację danych na potrzeby komunikowania się z Systemem" i obciążone w systemie OSOZ (Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń) kwotami akcyzy zabezpieczającymi przemieszczenia realizowane w trakcie połączenia będą mogły być wykorzystywane w celu zapewnienia bieżącej obsługi działalności składów podatkowych,

* P. będzie mógł korzystać z numerów GRN oraz kodów dostępu określonych w wydanych X. potwierdzeniach rejestracji w systemie ZEFIR/OSOZ.

Stanowisko w zakresie pytań nr 2-6 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § b 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl