IPPP3/443-939/11-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-939/11-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia od zakupów towarów i usług w związku z realizacją usług szkoleniowych częściowo finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia od zakupów towarów i usług w związku z realizacją usług szkoleniowych częściowo finansowanych ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

K. S.A. (dalej: K. lub Spółka) jest podmiotem działającym w branży usług szkoleniowych i doradczych. Spółka prowadzi m.in. szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe pracowników przedsiębiorstw nabywających od Spółki usługi szkoleniowe. W szczególności usługi szkoleniowe obejmują szkolenia menadżerskie podnoszące kwalifikacje przywódcze pracowników, kwalifikacje w zakresie kreowania pozytywnych relacji ze współpracownikami i podwładnymi, przystosowujące do pracy i zarządzania zespołem itp.

Szkolenia pracownicze obejmują innowacyjne techniki sprzedaży, zarządzania zespołem sprzedażowym, sztukę prowadzenia negocjacji, wzmocnienie umiejętności sprzedażowych, budowanie pozytywnych relacji z klientami itp. (dalej: usługi kształcenia zawodowego). Szkolenia prowadzone są w formie bezpośredniego kontaktu z uczestnikami podczas spotkania szkoleniowego lub w formie tzw. e-learningu, tj. z wykorzystaniem kanałów elektronicznych i technik informatycznych.

Część szkoleń organizowanych przez Spółkę jest dofinansowana ze środków publicznych. W ramach tych szkoleń wydatki ponoszone przez Spółkę związane z organizacją i wykonaniem usługi szkoleniowej są finansowane częściowo ze środków publicznych pochodzących zarówno ze źródeł krajowych, jak również z funduszy Unii Europejskiej. W szczególności, Spółka korzysta z dotacji administrowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucja Wdrażająca) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL). Głównym celem ustanowienia POKL jest rozwój kadr pracowników przystosowanych do dynamicznie zachodzących zmian w gospodarce, w związku z czym należy stwierdzić, że szkolenia organizowane przez Spółkę są działaniami wpływającymi na rozwój krajowego rynku pracy i mają na celu kształcenie profesjonalnych kadr pracowników.

Otrzymane przez Spółkę w ramach POKL dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych tzw. wydatków kwalifikowalnych, ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją i wykonaniem usługi szkoleniowej i/lub doradczej i pokrywają, co do zasady, co najmniej 50% wartości tych wydatków kwalifikowalnych. Pozostała część wydatków kwalifikowalnych jest pokrywana z tzn. wkładu własnego wnoszonego w formie pieniężnej przez beneficjenta ostatecznego, tj. klienta Spółki, który deleguje swoich pracowników na szkolenia w ramach projektu. Wydatkami kwalifikowanymi mogą być wyłącznie wydatki, które zostały faktycznie poniesione przez Spółkę w związku z realizacją projektu, zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, które kwalifikują się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację projektu w trybie określonym w umowie o dofinansowanie projektu. Są to m.in. wydatki na wynajęcie sali, sprzętu audio wizualnego, materiały biurowe, materiały szkoleniowe dla uczestników szkolenia, wynagrodzenie trenera (szkoleniowca), usługę cateringową, noclegi uczestników i trenerów, zakup licencji know-how.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi szkoleniowe opodatkowane (począwszy od 1 stycznia 2011 r.) 23% stawką VAT lub stawką VAT ZW.

Stawka VAT ZW (zwolnione) stosowana jest do szkoleń, w co najmniej 70% finansowanych ze środków EFS/POKL (dalej: Szkolenia 1) na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, dalej: rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy VAT) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392, dalej: rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy VAT). W odniesieniu do usług doradczych i szkoleń finansowanych w mniej niż 70% ze środków EFS (dalej: Szkolenia), Spółka stosuje stawkę VAT 23%.

Sprzedaż w ramach projektów dofinansowanych w ramach POKL jest dokumentowana przez Spółkę przez wystawienie faktury VAT na równowartość wkładu własnego otrzymanego od klienta na pokrycie wydatków kwalifikowanych - w ciągu 7 dni od otrzymania zaliczki na poczet wkładu własnego lub w ciągu 7 dni od końca miesiąca, w którym zostały wykonane usługi szkoleniowe. Otrzymane wkłady własne wykazywane są w deklaracji VAT 7 za miesiąc, w którym zostały otrzymane.

Opisany stan faktyczny obejmuje okres począwszy od 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymywana przez Spółkę dotacja w ramach POKL stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, a jeżeli tak, to jaką stawkę VAT powinna zastosować Spółka w przypadku dotacji.

2.

Czy podatek VAT naliczony od wydatków kwalifikowalnych związanych z organizacją i wykonaniem usługi doradczej lub usługi szkoleniowej która nie jest zwolniona z VAT (Szkolenie 2), finansowanych ze środków z dotacji pomniejsza podatek VAT należny zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1.

W opinii Spółki, w omawianym stanie faktycznym podstawę opodatkowania stanowi tylko wkład własny otrzymywany przez Spółkę od Jej klientów. Natomiast otrzymane dofinansowanie (dotacja) nie mieści się w kategorii obrotu definiowanego w art. 29 ustawy o VAT, nie jest to bowiem dotacja, która w sposób bezwzględny i bezpośredni jest związana z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług a przez to wpływa na ich cenę. Charakter dotacji należy określić wyłącznie, jako zakupowy, jako że dotacja przeznaczona jest na pokrycie wydatków poniesionych w związku z organizacją i wykonaniem usługi szkoleniowej. Dotacja (dofinansowanie) otrzymane przez Spółkę ma na celu jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów, a przez to nie stanowi, więc obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Natomiast nie jest obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, nie związana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Brak bezpośredniego związku między dofinansowaniem a świadczoną usługą, na przykład dofinansowanie ogólne, w tym na pokrycie kosztów działalności, powoduje, że otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

Jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym, Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektów szkoleniowo-doradczych ze środków EFS/POKL. Dofinansowanie pokrywa koszty związane z wykonaniem i organizacją usługi szkoleniowej i/lub doradczej. Otrzymane dofinansowanie stanowi więc jedynie zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonaniem usługi szkoleniowej i/lub doradczej. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Pozyskana przez Spółkę dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach świadczonej usługi, co oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Spółka nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analogiczne stanowisko zajął Minister Finansów w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji z dnia 27 lipca 2010 r. (sygnatura IBPP4/443-1023/10/AŚ) oraz w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji z dnia 26 kwietnia 2011 r. (sygnatura IPPP3/443-204/11-4/JF).

Ad. 2.

Zdaniem Spółki zakładając, że w przedmiotowym stanie faktycznym, usługi doradcze i Szkolenia 2 są usługą podlegającą opodatkowaniu i świadczoną odpłatnie (nabywca usługi wnosi wkład własny jako odpłatność za nabytą usługę), Spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT od zakupów dokonanych na potrzeby wykonania usługi doradczej i szkoleniowej (Szkolenia 2), ponieważ jedyną sprzedażą, która występuje w takim przypadku w projekcie jest sprzedaż opodatkowana 23% VAT, związana z przekazaniem przez klientów Spółki wkładu własnego w postaci pieniężnej.

Stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w treści przepisów art. 86 i 88 ustawy o VAT oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP2/443-1013/09-4/PW.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przy czym związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) ma charakter bezpośredni niewątpliwy i bezsporny.

Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego w żaden sposób nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków, z których finansowane jest nabycie przedmiotowych towarów i usług. Wśród przesłanek negatywnych nie jest wymieniony sposób sfinansowania zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez nią w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby organizacji i wykonania usług doradczych i szkoleniowych w ramach projektów dofinansowanych z POKL, które nie są zwolnione z VAT, spełniają warunki określone w powołanych przepisach ustawy o VAT umożliwiające skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy tych zakupach w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty; obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży usług szkoleniowych i doradczych. Spółka prowadzi m.in. szkolenia pod noszące kwalifikacje zawodowe pracowników przedsiębiorstw nabywających od Spółki usługi szkoleniowe. Część szkoleń organizowanych przez Spółkę jest dofinansowana ze środków publicznych. W ramach tych szkoleń wydatki ponoszone przez Spółkę związane z organizacją i wykonaniem usługi szkoleniowej są finansowane częściowo ze środków publicznych pochodzących zarówno ze źródeł krajowych, jak również z funduszy Unii Europejskiej. Spółka korzysta z dotacji administrowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucja Wdrażająca) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL).

Otrzymane przez Spółkę w ramach POKL dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych tzw. wydatków kwalifikowalnych, ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją i wykonaniem usługi szkoleniowej i/lub doradczej i pokrywają co do zasady, co najmniej 50% wartości tych wydatków kwalifikowalnych. Są to m.in. wydatki na wynajęcie sali, sprzętu audio wizualnego, materiały biurowe, materiały szkoleniowe dla uczestników szkolenia, wynagrodzenie trenera (szkoleniowca), usługę cateringową, noclegi uczestników i trenerów, zakup licencji know-how.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi szkoleniowe opodatkowane od 1 stycznia 2011 r. 23% stawką VAT lub stawką VAT ZW. Stawka VAT ZW stosowana jest do szkoleń, w co najmniej 70% finansowanych ze środków EFS/POKL (Szkolenia 1) na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W odniesieniu do usług doradczych i szkoleń finansowanych w mniej niż 70% ze środków EFS (Szkolenia 2), Spółka stosuje stawkę VAT 23%.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego w części ze środków publicznych. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu, polegającego na organizacji cyklu szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków publicznych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji szkoleń nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do pytania 2 dotyczącego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług w sytuacji, gdy usługi doradcze i szkolenia finansowane są w mniej niż 70% ze środków EFS wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...).

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi szkoleniowe opodatkowane od 1 stycznia 2011 r. 23% stawką VAT lub stawką VAT ZW. Część szkoleń organizowanych przez Spółkę jest dofinansowana ze środków publicznych. W odniesieniu do usług doradczych i szkoleń finansowanych w mniej niż 70% ze środków EFS (Szkolenia 2), Spółka stosuje stawkę VAT 23%. Wnioskodawca wskazał, iż nabywca usługi wnosi wkład własny, jako odpłatność za nabytą usługę. Zakupy dokonane na potrzeby wykonania usługi doradczej i szkoleniowej (Szkolenia 2), związane są ze sprzedażą opodatkowaną 23% VAT, związaną z przekazaniem przez klientów Spółki wkładu własnego w postaci pieniężnej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, związane z realizacją szkoleń opodatkowanych 23% stawką podatku w związku z otrzymanym od klientów wkładem własnym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl