IPPP3/443-936/09-4/JK - Dopłata podatku akcyzowego na podstawie faktury korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-936/09-4/JK Dopłata podatku akcyzowego na podstawie faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie skutków zmiany ceny zakupu samochodów osobowych udokumentowanej fakturą korygującą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie skutków zmiany ceny zakupu samochodów osobowych udokumentowanej fakturą korygującą.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-936/09-2/JK z dnia 18 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest dealerem samochodów osobowych. W Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedmiot działalności wpisano między innymi sprzedaż pojazdów samochodowych. Spółka dokonuje zakupu samochodów osobowych od kontrahenta (importera) w kraju na podstawie faktur VAT w celu dalszej ich odsprzedaży.

Po dniu 1 marca 2009 r. Spółka otrzymała faktury korygujące zmniejszające kwotę zakupu, na których wykazane jest również pomniejszenie kwoty akcyzy. Faktury korygujące dotyczą faktur dokumentujących zakupy samochodów dokonane przed dniem 1 marca 2009 r. na podstawie, których Spółka dokonała obniżenia kwoty akcyzy należnej w składanych deklaracjach AKC-3. Faktury korygujące dotyczą zakupu samochodów sprzedanych przez Spółkę przed dniem 1 marca 2009 r.

Ponadto Spółka poinformowała, iż głównymi przyczynami wystawiania faktur korygujących przez kontrahenta są udzielony przez sprzedawcę rabat cenowy po zakupie oraz pomyłka w cenie przy wystawianiu faktury VAT (cena niezgodna z wcześniej uzgodnioną przez strony transakcji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka powinna dokonać dopłaty podatku akcyzowego zgodnie z otrzymanymi fakturami korygującymi.

2.

Jeżeli Spółka powinna rozliczyć i dopłacić podatek akcyzowy z faktur korygujących, to czy powinna skorygować deklaracje AKC-3 za miesiące, w których odliczała akcyzę naliczoną z faktur zakupowych, do których te korekty zostały wystawione.

3.

Jeżeli Spółka skoryguje deklaracje AKC-3 to czy powinna dopłacając podatek akcyzowy naliczyć odsetki za zwłokę.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna rozliczyć i dopłacić podatek akcyzowy w miesiącu, w którym otrzymała faktury korygujące. Spółka odliczyła akcyzę z faktur zakupowych, których wartość została przez faktury korygujące skorygowana tym samym zawyżyła kwotę odliczenia akcyzy.

Zgodnie z art. 154 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w przypadku, gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym powstał przed dniem 1 marca 2009 r. i akcyza należna nie została do tego dnia zapłacona stosuje się przepisy dotychczasowe. Zaś zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Spółka, co prawda uregulowała akcyzę należną, ale w związku z otrzymaniem faktury korygujących nie uregulowała jej w pełnej wysokości. Spółka uważa jednak, że nie ma podstawy do korygowania deklaracji AKC-3 za miesiące, w których akcyza została odliczona, ponieważ nie miała możliwości uwzględnienia faktur korygujących w miesiącach składania deklaracji. Tym samym nie ma podstawy do naliczenia odsetek za zwłokę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej: ustawą, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 168, powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zatem czytając powyższy przepis a contrario, przyjąć należy, iż w sytuacji gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) powstał przed dniem 1 marca 2009 r., a należna akcyza została do tego dnia zapłacona zastosowanie mają przepisy obecnie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym, tj. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy, ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Natomiast w świetle uregulowań art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Ponadto, w myśl ust. 2. powołanego wyżej artykułu w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do przepisu art. 102 ust. 1 ustawy podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

W świetle natomiast uregulowań art. 101 ust. 3 i 4 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w przepisie art. 106 ust. 1 ustawy podatnik z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe w sprawie akcyzy, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

* za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie należy wskazać, iż w świetle ust. 4 pkt 1 tiret cyt. artykułu Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, wraz z objaśnieniami, co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacje o terminach i miejscu ich składania, pouczenie, że deklaracje stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

W myśl art. 104 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego.

Ustawa o podatku akcyzowym, określając podstawę opodatkowania tym podatkiem (w ww. art. 104 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie odnosi się wprost do pojęcia obrotu będącego podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług. Nie przewiduje również zmniejszenia podstawy opodatkowania o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont. W świetle powyższego należy uznać, że udzielone po sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną, rabaty, upusty i inne zmiany ceny nie będą miały wpływu na wysokość podstawy opodatkowania, a co za tym idzie wysokość kwoty podatku akcyzowego.

Wobec powyższego otrzymanie przez Wnioskodawcę faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych, w sytuacji opisanej we wniosku, pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych. Innymi słowy otrzymanie przez Spółkę faktur korygujących nie wywołuje żadnych skutków w zakresie wysokości należnego podatku akcyzowego. W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl