IPPP3/443-935/11-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-935/11-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 4 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie świadczenia usług na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendantów Wojewódzkich Policji, Komend Wojewódzkich Policji oraz podległych im komendantów komend miejskich, powiatowych i rejonowych,

* jest nieprawidłowe - w zakresie świadczenia usług na rzecz Komendanta Głównej Policji oraz Komendy Głównej Policji.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek Strony, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania zwolnienia dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

C. (dalej jako: C.) jest instytucją gospodarki budżetowej i zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w grudniu 2010 r. Z treści zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "C." wynika, że C. będąc instytucją gospodarki budżetowej jest osobą prawną. Zgodnie z art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) sektor finansów publicznych tworzą między innymi instytucje gospodarki budżetowej. Z kolei art. 23 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że instytucja gospodarki budżetowej jest jednostką sektora finansów publicznych tworzoną w celu realizacji zadań publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania; pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Jako postawę prawną utworzenia C. powyższe zarządzenie podaje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 6 kwietnia 2011 r.) C. może korzystać ze zwolnień przewidzianych w § 44 pkt 1 tego rozporządzenia dla usług świadczonych przez siebie na rzecz:

1.

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

2.

Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,

3.

Komendanta Głównego Policji,

4.

Komendy Głównej Policji,

5.

pozostałych komendantów wojewódzkich, miejskich, powiatowych, rejonowych i obsługujących ich komend odpowiednio wojewódzkich, miejskich, powiatowych i rejonowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi świadczone przez instytucje gospodarki budżetowej (a taką jest C.) - wyłącznie na rzecz jednostki, która je utworzyła, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Zwolnienie, o którym mowa stosuje się pod warunkiem złożenia do dnia 15 maja 2011 r. przez instytucję gospodarki budżetowej zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego zwolnienia. Na podstawie § 46 ust. 1 tego rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w § 44, mogą być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z powyższego wynika, że zwolnieniem z podatku od towarów i usług mogą być objęte wykonane przez C. od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi na rzecz jednostki, która je utworzyła. C. została utworzona przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie ustawy Oznacza to, że wszelkie usługi, z zastrzeżeniem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej, świadczone przez C. na rzecz organu jakim jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz na rzecz obsługującego ten organ urzędu jakim jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji mogą zostać przez C. objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu. Jednocześnie z treści zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "C." wynika, że funkcje organu założycielskiego C. wykonuje Komendant.

Komendant jest organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, podległym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant realizuje zadania określone w ustawach.

Z powyższego wynika, zdaniem C., że zwolnieniem na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. objęte są także usługi świadczone przez C. na rzecz Komendanta oraz na rzecz Komendy.

W zakresie dotyczącym Komendantów Wojewódzkich Policji, Komend Wojewódzkich Policji oraz podległych im komendantów komend miejskich, powiatowych i rejonowych stwierdzić należy, że Komendanci Wojewódzcy Policji i Komendy Wojewódzkie Policji dla danego województwa są zarejestrowani pod tym samym numerem identyfikacji podatkowej. Jest to numer odrębny od numeru Komendy. Nie posiadają odrębnego numeru NIP komendy miejskie, powiatowe i rejonowe.

W związku z tym usługi świadczone na rzecz Komendantów Wojewódzkich Policji, Komend Wojewódzkich Policji oraz podległych im komendantów komend miejskich, powiatowych i rejonowych nie mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie § 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując C. stwierdza, że jego zdaniem zakres zastosowania zwolnienia z ww. przepisu jest ograniczony do usług wykonywanych na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji, Komendy Głównej Policji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie świadczenia usług na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendantów Wojewódzkich Policji, Komend Wojewódzkich Policji oraz podległych im komendantów komend miejskich, powiatowych i rejonowych i za nieprawidłowe w zakresie świadczenia usług na rzecz Komendanta Głównej Policji oraz Komendy Głównej Policji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do § 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi świadczone przez instytucje gospodarki budżetowej - wyłącznie na rzecz jednostki, która je utworzyła, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem złożenia do dnia 15 maja 2011 r. przez instytucję gospodarki budżetowej zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego zwolnienia (§ 44 ust. 2 rozporządzenia).

Zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. (§ 46 ust. 1 rozporządzenia).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że C. jest instytucją gospodarki budżetowej i zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w grudniu 2010 r. Z treści zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "C." wynika, że C. będąc instytucją gospodarki budżetowej jest osobą prawną. Zgodnie z ustawą sektor finansów publicznych tworzą między innymi instytucje gospodarki budżetowej. Z kolei ustawa stanowi, że instytucja gospodarki budżetowej jest jednostką sektora finansów publicznych tworzoną w celu realizacji zadań publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania; pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Jako postawę prawną utworzenia C. powyższe zarządzenie podaje....

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy może On korzystać ze zwolnień przewidzianych w § 44 pkt 1 rozporządzenia dla usług świadczonych przez siebie na rzecz: Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji, Komendy Głównej Policji, pozostałych komendantów wojewódzkich, miejskich, powiatowych, rejonowych i obsługujących ich komend odpowiednio wojewódzkich, miejskich, powiatowych i rejonowych.

Z treści zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą "C." wynika, że na podstawie ustawy... tworzy się instytucję gospodarki budżetowej pod nazwą "C.", zwanej dalej "C. ". Funkcje organu założycielskiego C. wykonuje Komendant.

Z załącznika do statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, iż do centralnych organów administracji rządowej nadzorowanej lub podległej Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji należy m.in. Komendant.

Dokonując oceny stanu faktycznego pod kątem zastosowania zwolnienia, należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT tak, że wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez C. na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu pod warunkiem złożenia do dnia 15 maja 2011 r. przez instytucję gospodarki budżetowej zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego zwolnienia (§ 44 ust. 2 rozporządzenia), z uwagi na fakt że jest to jednostka, która Wnioskodawcę utworzyła, zgodnie z cytowanym zarządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Pomimo tego iż Komendant pełni funkcje organu założycielskiego to jednak nie można zgodzić się że Komendant jak i Komanda jest jednostką która utworzyła Wnioskodawcę, zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Ministra Finansów. Pełnienie funkcji Organu założycielskiego jest odrębną czynnością niezależną od toku utworzenia Wnioskodawcy przynależnego jedynie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji. A zatem z uwagi na fakt iż organy Komendy Głównej Policji, Komendanta Głównego Policji oraz pozostałych komendantów wojewódzkich, miejskich, powiatowych, rejonowych i obsługujących ich komend odpowiednio wojewódzkich, miejskich, powiatowych i rejonowych jako, że nie są jednostkami która utworzyła C. nie mogą zostać objęte przedmiotowym zwolnieniem. Zatem świadczenie usług na rzecz tych organów nie może być objęte zwolnieniem o którym mowa w rozporządzeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi świadczone na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, korzystają ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia, a usługi świadczone na rzecz Komendantów Wojewódzkich Policji, Komend Wojewódzkich Policji oraz podległych im komendantów komend miejskich, powiatowych i rejonowych nie mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie rozporządzenia należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy odnośnie świadczenia usług na rzecz Komendanta Głównej Policji oraz Komendy Głównej Policji, które to usługi zdaniem Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl