IPPP3-443-933/09-2/JF - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazywanych następnie nieodpłatnie w ramach działań promocyjno-reklamowych spółki. Zasady opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania przez spółkę towarów w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-933/09-2/JF Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazywanych następnie nieodpłatnie w ramach działań promocyjno-reklamowych spółki. Zasady opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania przez spółkę towarów w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - jest nieprawidłowe

*

prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie dystrybucji wyrobów medycznych służących profilaktyce i leczeniu cukrzycy, w tym glukometrów.

Korzystanie z glukometru w celu zbadania poziomu glukozy we krwi wymaga pobrania próbki krwi i umieszczenia jej na teście paskowym, który po włożeniu do glukometru wskaże wynik badania. Produkty oferowane przez Spółkę tworzą zamknięty system: glukometry oferowane przez Spółkę nie współpracują z testami paskowymi innych firm i odwrotnie, tzn. testy paskowe spółki nie pozwalają wykonać badania przy użyciu glukometrów innych firm.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka dokonuje nieodpłatnych przekazań towarów należących do jej przedsiębiorstwa w postaci:

A. jednorazowo kilku - kilkunastu glukometrów o łącznej wartości przekraczającej 100 zł na rzecz publicznych lub niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, osób prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnej lub grupowej praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej (dalej: także "instytucje"). Aparaty te są wykorzystywane w działalności i badaniach prowadzonych przez te instytucje i nie są przekazywane pacjentom. Celem przekazania jest rozpowszechnienie wiedzy o urządzeniach oferowanych przez Spółkę wśród profesjonalnego personelu medycznego. Spółka jest również świadoma, iż korzystanie z jej urządzeń w celu przeprowadzenia badań pacjentów powoduje, iż również pacjenci lepiej rozpoznają urządzenia Spółki i ich markę, dzięki czemu są oni skłonni zakupić na potrzeby własne glukometr oferowany przez Spółkę bardziej niż urządzenie innej marki.

B. wyrobów informatycznych do analizy danych w postaci:

I.

A-C S PI, który jest czytnikiem wyposażonym we własne oprogramowanie, służącym do odczytu danych z glukometrów oraz pomp insulinowych oferowanych przez Spółkę, umożliwiającym przekazanie tych danych przez port podczerwieni do komputera. Dane te można analizować w postaci przejrzystych raportów i wykresów, które ułatwiają kontrolę cukrzycy, A-C S PIX jest przydatny zarówno dla osoby chorej na cukrzycę, jak i lekarza diabetologa. Urządzenie to może być wydawane również z dodatkowym oprogramowaniem A-C CK 360. Katalogowa cena brutto (wraz z podatkiem VAT) urządzenia A-C S PIX wynosi 120,01 zł;

II.

Czytnika USB wraz z oprogramowaniem A C 360, które umożliwia szybkie i intuicyjne gromadzenie danych na temat cukrzycy, ich przeglądanie i analizowanie. oprogramowanie to ułatwia kontrolę ważnych parametrów określających stan zdrowia pacjentów (badania, ciśnienie krwi, masa ciała, poziom cholesterolu, przyjmowane leki, insulina, ćwiczenia i poziom aktywności fizycznej, dieta) czy grupy pacjentów. Pozwala na prowadzenie kartoteki, kolekcjonowania danych do badań naukowych. Daje możliwość prezentacji danych z glukometru i pompy insulinowej na jednym wykresie, pomagając poznać przyczyny i skutki różnych decyzji terapeutycznych. Katalogowe ceny brutto (wraz z podatkiem VAT) wynoszą: czytnika USB - 215,00 zł, oprogramowania A-C CK 360 - 45,01 zł.

Jednorazowo Spółka przekazuje tylko wyrób A-C S PIX ALBO A-C S PIX wraz z programem A-C CK 360 albo czytnik USB wraz z programem A-C CK 360. Powyższe wyroby są wydawane m.in. poradniom diabetologicznym, niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej oraz osobom fizycznym prowadzącym gabinety lekarskie. Celem przekazań jest umożliwienie lekarzom szybkiej oceny rezultatów leczenia oraz oceny wyrównania poziomu cukrzycy pacjentów poprzez zgromadzenie oraz przetwarzanie przy wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania danych z glukometrów i pomp A-C K, co znacznie ułatwia prowadzenie badań, diagnozę i leczenie cukrzycy. Spółka jest świadoma, że możliwość korzystania z jej wyrobów informatycznych sprawia, że lekarze, jak i pacjenci są bardziej skłonni zakupić od Spółki kompatybilne glukometry, pompy insulinowe oraz akcesoria do tych urządzeń.

C) glukometrów, narzędzi informatycznych, gadżetów reklamowych oraz innych towarów na rzecz osób fizycznych jako nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę, w przypadku gdy wartość nagrody przekazywanej jednej osobie przekracza 100 zł. Spółka okazjonalnie organizuje konkursy, za zwycięstwo w których funduje nagrody rzeczowe. Nagrodami są np.: glukometry, narzędzia informatyczne (A-C K S PIX, A-C K 360 opisane powyżej), gadżety reklamowe oraz inne towary zakupione z przeznaczeniem na nagrody (np. piłki, rowery, rakietki do badmintona etc.). Konkursy te nie podlegają regulacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Konkursy są organizowane na ogół przy okazji imprez takich jak konferencje i zjazdy naukowe, różnego rodzaju imprezy plenerowe promujące zdrowie i zdrowy tryb życia. Zazwyczaj konkursy nie są ogłaszane w mediach, a jedynie podczas imprez, w trakcie których są organizowane. Czasami Spółka ogłasza konkurs na swojej stronie internetowej. Każdy konkurs jest organizowany na podstawie regulaminu opisującego jego zasady i przebieg, nagrody oraz ich wartość. Konkursy są skierowane do różnych grup odbiorców: profesjonalistów (np. lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów), osób chorych na cukrzycę albo osób zdrowych. Celem konkursów jest zapoznanie uczestników z wyrobami medycznymi oferowanymi przez Spółkę, budowanie świadomości marki tych wyrobów oraz poszerzanie wiedzy na temat cukrzycy w sposób i w zakresie odpowiednim do grupy, do której dany konkurs jest skierowany, pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na ich temat spółka dąży do zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów. Wartość nagrody przekazywanej jednej osobie przekracza 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

2.

Czy nieodpłatne przekazania towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów przekazanych nieodpłatnie w sposób opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku, stosownie do art. 86 ust. 1 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez związek towarów z działalnością opodatkowaną. W doktrynie i orzecznictwie jednakże podkreśla się, iż wystarczy, aby związek ten miał charakter pośredni. Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że nawet jeśli przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary nie podlegają opodatkowaniu VAT, to nie pozbawią to podatnika prawa do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu takich towarów. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego wiąże się powiem z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Kategoria ta obejmuje również towary i usługi służące wykonywaniu działalności, jednakże nie wchodzące bezpośrednio do substancji wytwarzanych towarów i usług np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym. Do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w sposób przedstawiony w stanie faktycznym przekazywane są różnym podmiotom. Celem spółki jest zachęcanie nabywców do kupowania jej wyrobów - a więc prowadzenie sprzedaży opodatkowanej - co przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną (tak orzekł np. WSA w Warszawie w wyroku z 10 października 2007 r. sygn. III SA/WA 1444/07). Pośredni charakter związku z działalnością opodatkowaną podatnika jako wystarczający dla zachowania prawa do odliczenia potwierdzają także organy podatkowe.

Stanowisko to odzwierciedla m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Poznaniu z 8 maja 2008 r. nr ILPP2/443-129/08-4/EN (podobnie: interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z 16 października 2008 r. nr IPPP1/443-1518/08-5/RK).

Spółka pragnie wskazać, iż nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Spółki na cele związane z tym przedsiębiorstwem służyć ma promocji lub zachęceniu do zakupu dalszych wyrobów medycznych oferowanych przez Spółkę, a przez to do zwiększenia obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Istnieje zatem niewątpliwy związek tych towarów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym należy uznać, że Spółce przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku towarów, które potem zostają wydane nieodpłatnie.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazania towarów wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku jako przekazania na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 u.p.t.u., w związku z czym nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.t.u. przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z przepisu tego wynika zatem a contrario, że przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika nie stanowi odpłatnej dostawy towarów.

Taką interpretację art. 7 ust. 2 u.p.t.u. potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym powszechnie wskazuje się, iż przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nie stanowi dostawy podlegającej VAT, nawet jeżeli podatnik miał prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. takie stanowisko wyrażono w wyroku w składzie siedmiu sędziów NSA z dnia 23 marca 2009 r. sygn. 6/08. tak też wskazuje m.in. WSA w wyrokach: z dnia 8 maja 2008 r. sygn. III SA/Wa 2185/07; z dnia 10 października 2007 r. sygn. III SA/Wa 1444/07; z 30 października 2007 r. sygn. III SA/Wa 599/07 czy WSA w wyroku z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. I SA/Wr 152/07.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka:

*

dokonuje przekazań o charakterze nieodpłatnym;

*

przekazuje towary należące do jej przedsiębiorstwa;

*

Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów (patrz uzasadnienie do stanowiska spółki w zakresie pytania 1).

Pozostaje do rozstrzygnięcia, czy spółka dokonuje przedmiotowych przekazań towarów na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem, czy też na inne cele.

Ad. A) W przypadku przekazania glukometrów na rzecz instytucji celem przekazania jest rozpowszechnienie wiedzy o tych urządzeniach wśród profesjonalnego personelu medycznego. udostępnienie nieodpłatnie tych urządzeń profesjonalistom w celu przeprowadzenia badań poziomu glikemii pacjentów powoduje, iż zarówno instytucje, jak pacjenci lepiej rozpoznają urządzenia spółki i ich markę, dzięki czemu są oni skłonni zakupić na potrzeby własne glukometr oferowany przez spółkę bardziej niż takie urządzenie innej marki. Dlatego też nieodpłatne przekazanie glukometrów uzasadnia przekonanie, że dzięki temu w przyszłości spółka osiągnie przychód z tytułu sprzedaży kolejnych gleukometrów oraz akcesoriów potrzebnych do korzystania z nich.

Ponadto, należy podkreślić, że korzystanie z gleukometrów oferowanych przez spółkę, wymaga zakupu testów paskowych. Wyłącznie testy paskowe oferowane przez spółkę pasują do jej gleukometrów. Dlatego też nieodpłatne przekazanie gleukometrów pośrednio przyczynia się do osiągnięcia do osiągnięcia w przyszłości przez spółkę przychodów ze sprzedaży testów paskowych.

Należy zatem uznać, że nieodpłatne przekazanie, mając wpływ na przyszłe przychody spółki, jest związane z przedsiębiorstwem spółki. Cel w postaci zwiększenia przychodów jest niewątpliwie także celem związanym z przedsiębiorstwem spółki, przekazanie takie zatem nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 u.p.t.u.

Ad B) Celem wydania narzędzi informatycznych jest natomiast umożliwienie lekarzom korzystania z systemu elektronicznego, ułatwiającego pracę z innymi wyrobami A-C CK (gleukometry, pompy insulinowe). Jako że system ten ułatwia lekarzom diagnozowanie i koordynację terapii, jest wysoce prawdopodobne, że lekarze będą zainteresowani w tym, aby pacjenci korzystali z kompatybilnych glukometrów i pomp. Tym samym udostępnienie urządzeń informatycznych lekarzom powinno przyczynić się do zwiększenia popytu na takie glukometry (a w konsekwencji także na testy paskowe i akcesoria do glukometrów) wśród pacjentów zainteresowanych możliwością skorzystania z terapii opartej na pełniejszej i szczegółowej informacji, do której dostęp i przetwarzanie możliwe są dzięki wyrobom informatycznym. Takie działanie mające na celu zwiększenie przychodu spółki w przyszłości, ma niewątpliwie związek z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem. Przekazanie to zatem nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 u.p.t.u.

Ad C) Organizując różnego rodzaju konkursy, poprzez przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów możliwością wygrania nagrody rzeczowej, spółka pragnie przy okazji zapoznać uczestników ze swoją marką, wyrobami i ich zastosowaniem. Działanie takie ma charakter promocyjno - reklamowy, który może przyczynić się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży wyrobów medycznych spółki w przyszłości. Dlatego też przekazanie nagród w konkursach należy uznać za przekazanie na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, które nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 u.p.t.u.

Konkluzja we wszystkich przedstawionych powyżej sytuacjach nieodpłatne przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. przekazania te zatem nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 u.p.t.u. zrównanej z odpłatną dostawą towarów. W związku z tym przedstawione w stanie faktycznym niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie odliczenia podatku naliczonego oraz za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów.

Ad. 1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku, gdy zakupione towary (przeznaczone na nagrody) służą sprzedaży opodatkowanej (istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną), to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu przysługuje.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza liczne akcje marketingowe i promocyjno-reklamowe, w ramach których klientom (publiczne lub niepubliczne zakłady zdrowotne, osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej) przekazuje nieodpłatnie jednorazowo kilka (kilkanaście) dystrybuowanych przez siebie towarów w postaci glukometrów, wyrobów informatycznych do analizy danych (A-C K SMART PIX, czytniki USB z oprogramowaniem A-C K 360. Przekazania te mają na celu promowanie Spółki i zwiększenia zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na jej temat co jest związane ze zwiększeniem sprzedaży towarów Spółki. Glukometry, narzędzia informatyczne, gadżety reklamowe oraz inne towary stanowią również nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu ww. towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych i reklamowych oraz programów promocyjnych przysługuje wówczas, gdy ich zakup związany jest ze sprzedażą opodatkowaną.

Przeprowadzona powyżej analiza stanu prawnego w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia wskazuje, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, w tym glukometrów, narzędzi informatycznych, gadżetów informatycznych oraz innych towarów na rzecz osób fizycznych jako nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę wykorzystywanych w akcjach promocyjnych, które nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, i w związku z tym ich nieodpłatnie przekazanie klientom w ramach organizowanych akcji reklamowych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazywanych następnie jako nieodpłatnie przekazywanych towarów Spółki w ramach działań promocyjno-reklamowych oraz jako nagrody w konkursach, bowiem służą czynnościom opodatkowanym - nieodpłatna dostawa towarów.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

*

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

*

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

*

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ust. 4 tego przepisu definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

*

o łącznej wartości nie przekraczającej w jednym roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

*

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie jednej osobie prezentów, których łączna wartość w roku podatkowym mieści się w przedziale 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Zatem, brak opodatkowania prezentów o łącznej wartości w przedziale od 10,01 do 100 złotych jest skutkiem łącznego spełnienia dwóch warunków:

*

obdarowanym jest jedna osoba w roku podatkowym,

*

prowadzona jest dodatkowa ewidencja osób obdarowanych.

Natomiast jeżeli wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł, podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Gramatyczna wykładnia art. 7 ust. 2 ustawy budzi pewne wątpliwości, zatem nie można się tylko na niej opierać. Dla wyjaśnienia zakresu przedmiotowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającego z tych norm, koniecznym jest sięgnięcie do wykładni o charakterze kompleksowym. Czytając ust. 2 bez odniesienia do ust. 3 można mieć wątpliwości, czy związek z działalnością gospodarczą ma także znaczenie dla nieodpłatnego przekazania towarów. Dopiero analiza obu ustępów łącznie pozwala uzyskać odpowiedź na to pytanie.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Skoro z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ustawodawca wyłączył (na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy) jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (które w przypadku Spółki niewątpliwie związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem), to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części - niezależnie od tego, czy miało ono miejsce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy też poza nią. Gdyby uznać, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle niezwiązane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączenie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego, w przypadku nieobjęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle niezwiązane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza liczne akcje marketingowe i promocyjno-reklamowe, w ramach których klientom (publiczne lub niepubliczne zakłady zdrowotne, osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie praktyki lekarskiej bądź pielęgniarskiej) przekazuje nieodpłatnie jednorazowo kilka (lub kilkanaście) dystrybuowanych przez siebie towarów w postaci glukometrów, wyrobów informatycznych do analizy danych (A-C K SMART PIX, czytniki USB z oprogramowaniem A-C K 360. Przekazania te mają na celu promowanie Spółki i zwiększenia zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na jej temat co jest związane ze zwiększeniem sprzedaży towarów Spółki. Glukometry, narzędzia informatyczne, gadżety reklamowe oraz inne towary stanowią również nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę. Nagrodami w konkursach są również towary zakupione z przeznaczeniem na nagrody, np. piłki, rowery, rakietki do badmintona. Celem konkursów jest zapoznanie uczestników z wyrobami medycznymi oferowanymi przez Spółkę, budowanie świadomości marki wyrobów oferowanych przez Spółkę oraz poszerzanie wiedzy na temat cukrzycy w sposób i w zakresie odpowiednim do grupy, do której dany konkurs jest skierowany. Pośrednio, poprzez zwiększenie zainteresowania swoimi wyrobami oraz wiedzy na ich temat Spółka dąży do zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów.

Ponadto, Spółka wskazuje, iż wartość nieodpłatnie przekazywanych towarów należących do Spółki przekracza kwotę 100 zł. Zatem, nie są towarami o małej wartości, nie stanowią również próbek.

Analiza przepisów podatkowych wskazuje, iż działania te wypełniają przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. że nieodpłatne przekazanie towarów w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności marketingowej należy traktować jako dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, konieczność opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem przez Spółkę będącą podatnikiem VAT, któremu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynika z tego, że podatnik występuje w tym przepadku de facto w roli ostatecznego konsumenta i tym samym powinien on ponieść ciężar podatku VAT. Jedną z fundamentalnych cech podatku VAT jest bowiem opodatkowanie ostatecznej konsumpcji. Zatem, ekonomiczny ciężar tego podatku spoczywa na ostatecznym konsumencie, w tym przypadku na Spółce.

Mając powyższe na uwadze, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych i reklamowych towarów jako nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem, stanowisko Spółki w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach programów promocyjnych i reklamowych przy jednoczesnym prawie do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów należy uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że powołane we wniosku, wyroki sądów administracyjnych dotyczą konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do wojewódzkiego sądu administracyjnego w warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl