IPPP3/443-932/10-4/MG - Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości gruntowej przez powiat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-932/10-4/MG Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości gruntowej przez powiat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 22 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 8 listopada 2010 r.) na wezwanie z dnia 26 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 8 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-932/10-2/MG z dnia 26 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla sprzedaży nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat przeznaczył do sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym nieruchomość gruntową oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr działki 193/21 o pow. 0,1123 ha. Prawo własności Powiatu jest ujawnione w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy.

Nieruchomość jest niezabudowana. Jest w nieodpłatnym użytkowaniu SPZZOZ. Nieruchomość położona jest zgodnie z Miejscowym Planem Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego Miasta zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej z 19 listopada 1997 r. na terenie B9-UZ- Adaptacja istniejącego szpitala z rezerwą terenu pod jego rozbudowę. Oprócz rozbudowy szpitala zakłada się rozszerzenie zakresu usług zdrowotnych o przychodnie, pogotowie ratunkowe, itp. Rzeczoznawca majątkowy oszacował wartość działki na kwotę 132 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć 22% VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 41 ust. 1 przy sprzedaży nieruchomości należy dodać 22% podatku VAT, ponieważ nie spełnia wymogów do zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zamierza sprzedać nieruchomość gruntową, niezabudowaną która jest w nieodpłatnym użytkowaniu SPZZOZ. Nieruchomość ta znajduje się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na terenie B9-UZ- Adaptacja istniejącego szpitala z rezerwą terenu pod jego zabudowę.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż przedmiotem sprzedaży będzie grunt niezabudowany stanowiący tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zatem sprzedaż ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 22%.

Reasumując, Wnioskodawca sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć stawkę podatku VAT 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl