IPPP3/443-921/11-6/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-921/11-6/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 29 sierpnia 2011 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 19 sierpnia 2011 r., oraz pismem w dniu 21 września 2011 r. na ponowne wezwanie tut. Organu z dnia 8 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania otrzymanej premii kompensacyjnej na remont budynku uznaje się - za prawidłowe;

* wprowadzania otrzymanych faktur za wykonane prace remontowe do ewidencji VAT- za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2011 r. oraz ponownie w dniu 21 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej premii kompensacyjnej i obowiązku wprowadzania faktur za wykonane prace remontowe do ewidencji VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jako Właściciel budynku mieszkalnego (kamienicy) przy ul. M. w K. Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do Centrum Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie o przyznanie premii kompensacyjnej ze środków własnych na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Zawiadomieniem z dnia 2 lutego 2011 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przyznał Wnioskodawczyni ww. premię.

Wypłata przyznanej premii kompensacyjnej nastąpi po zakończeniu, rozliczeniu i kontroli wykonanego przedsięwzięcia remontowego przez Przedstawiciela Banku Gospodarstwa Krajowego. Wnioskodawczyni nadmienia, że uzyskiwane przychody z najmu opodatkowuje na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni jest również podatnikiem VAT z tytułu najmu lokali użytkowych w tym budynku. Przedsięwzięcie remontowe obejmuje wymianę zużytej instalacji gazowej, wodnej, kanalizacyjnej blacharki domu, przemurowanie zniszczonych kominów, malowanie domu i elewacji frontowej budynku oraz docieplanie pozostałych ścian zewnętrznych domu. Budynek amortyzowany jest ryczałtowo tzw. metoda uproszczona (od wartości 988 zł za 1m2 pow. najmowanej). Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT od najmowanych powierzchni lokali użytkowych o pow. 279 m#178; położonych na parterze kamienicy. Pozostałe wynajmowane w budynku lokale są mieszkaniami i z tego tytułu są zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak należy opodatkować przyznaną premię kompensacyjną podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w księdze ewidencji nabyć i usług VAT wprowadzać zapisy na podstawie otrzymanych faktur "zaliczkowych" lub faktur końcowych od wykonawców robót.

Ad.1

Nie należy opodatkowywać przyznanej premii kompensacyjnej podatkiem VAT.

Ad.2

Skoro przyznana premia kompensacyjna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to również otrzymywanych faktur za wykonywane prace remontowe finansowane z tej premii, nie należy wprowadzać w ewidencję nabyć towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie pytania pierwszego oraz za nieprawidłowe w zakresie pytania drugiego.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 t.j.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...)

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT tylko wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jako właściciel budynku otrzymała od Centrum Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie premię kompensacyjną ze środków własnych na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów na przeprowadzenie remontu kamienicy. Wypłata przyznanej premii kompensacyjnej nastąpi po zakończeniu, rozliczeniu i kontroli wykonanego przedsięwzięcia remontowego przez Przedstawiciela Banku Gospodarstwa Krajowego. W związku z przyznaną premią, Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy otrzymana kwota będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy należy wprowadzać otrzymywane faktury za wykonywane prace remontowe finansowane z tej premii, w ewidencję nabyć towarów i usług.

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459), na którą powołuje się Wnioskodawczyni, określa zasady finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych. Według zapisu w art. 10 tej ustawy, inwestorowi będącemu osobą fizyczną, który jest właścicielem budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym albo właścicielem części budynku mieszkalnego i w dniu 25 kwietnia 2005 r. był właścicielem tego budynku mieszkalnego albo tej części budynku mieszkalnego, albo nabył ten budynek albo tę część budynku w drodze spadkobrania od osoby będącej w tym dniu właścicielem - przysługuje premia kompensacyjna.

Ustawa reguluje również procedurę przyznania takiej premii. Inwestor - właściciel budynku, składa wniosek wraz z wymaganymi załącznikami o przyznanie premii do Banku Gospodarstwa Krajowego za pośrednictwem banku kredytującego, który przekazując ten wniosek, dołącza do niego umowę kredytu zawartą z właścicielem budynku pod warunkiem przyznania premii. Bank Gospodarstwa Krajowego przyznaje premie w granicach wolnych środków Funduszu w ramach limitów premii każdego rodzaju określonych w planie finansowym Funduszu. Jeżeli wniosek inwestora zostanie zweryfikowany pozytywnie a Bank Gospodarstwa Krajowego będzie dysponował wolnymi środkami, to przekazuje on premię bankowi kredytującemu. Ważne jest również, aby przedsięwzięcie zostało zrealizowane zgodnie z projektem budowlanym i zakończone w terminie określonym w umowie kredytu. Bank kredytujący zalicza przekazaną premię kompensacyjną na spłatę wykorzystanego przez inwestora kredytu, po poniesieniu przez niego wydatków, ustalanych na podstawie faktur w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Każde świadczenie wykonywane w obrocie krajowym w ramach działalności gospodarczej przez podatnika VAT jest albo dostawą towarów, albo odpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynności przeniesienia prawa musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. Zatem przedmiotem dostawy, który podlega opodatkowaniu jest zawsze towar.

Z kolei świadczenie usług ma charakter dopełniający do dostawy towarów, gdyż obejmuje wszystkie te transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej, które nie stanowią dostawy towarów. Wskazać w tym miejscu należy na istotną cechę konstrukcji jako takiej. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść, chociażby potencjalną.

W przedstawionym przez Wnioskodawczynię zdarzeniu przyszłym, przyznana na podstawie odrębnych przepisów premia kompensacyjna jest zwrotem kosztów związanych z przeprowadzenie prac remontowych budynku. Wnioskodawczyni w zamian za tę kwotę nie dostarczyła ani towaru ani nie świadczy żadnej usługi. Reasumując, w podatku od towarów i usług otrzymana premia kompensacyjna nie wywoła żadnych następstw podatkowych a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania drugiego, stwierdzić należy, że zgodnie z zapisem art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Wynika z powyższego, że podatnicy mają obowiązek odpowiedniego wprowadzania wszelkich danych mających znaczenie dla wymiaru podatku. Na podstawie tych ewidencji następuje prawidłowe rozliczenie podatku VAT za dany okres rozliczeniowy, znajdujące swoje odzwierciedlenie w składanej deklaracji podatkowej. Ewidencje mają również znaczenie dla organów podatkowych, bowiem umożliwiają one sprawowanie nadzoru i kontroli przez organy podatkowe nad prawidłowością rozliczeń dokonywanych przez podatników. Ewidencje te powinny odpowiadać stanowi rzeczywistemu.

Wydatki związane z pracami remontowymi budynku stanowić będą dla Wnioskodawczyni podatek naliczony, w takim zakresie, w jakim służyć będą czynnościom opodatkowanym. Zatem kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego również winny znaleźć się w ewidencji podatkowej Wnioskodawczyni. Jednocześnie zauważyć należy, że kwestie źródeł finansowania ponoszonych wydatków na prace remontowe Wnioskodawczyni, dla ujęcia ich w ewidencji podatku VAT pozostają bez znaczenia.

Zatem Wnioskodawczyni zobowiązana jest do wprowadzania wszystkich kwot i danych do ewidencji nabyć i usług VAT, niezbędnych do prawidłowego rozliczenia deklaracji podatkowej, którą sporządza się na podstawie danych znajdujących się w ewidencji podatkowej.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl