IPPP3/443-921/10-2/KB - Miejsce świadczenia usług pilotowania statków powietrznych w przewozie lotniczym pasażerów i towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-921/10-2/KB Miejsce świadczenia usług pilotowania statków powietrznych w przewozie lotniczym pasażerów i towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku dla usług pilotowania statków powietrznych w przewozie lotniczym pasażerów i towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług pilotowania statków powietrznych w przewozie lotniczym pasażerów i towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego pasażerów i towarów PKD 51.10.Z oraz PKD 51.21.Z PKWiU - 51.10 oraz 51.20. Wnioskodawca jest zawodowym pilotem samolotowym. Zamierza na zlecenie kontrahentów pilotować samoloty w lotach międzynarodowych zarówno w pasażerskich jak i towarowych. Kontrahentami Zainteresowanego będą firmy zagraniczne, zarówno znajdujące się na terenie Unii Europejskiej jak i poza nią, jednak zawsze to będą podatnicy, zgodnie z definicją ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie wykonywał prac dla podmiotów nie będących podatnikami. Miejsca startów będą różne, na lotniskach całego świata. Możliwe będą loty na przykładowych trasach: Warszawa - Nowy Jork przez Paryż. Nowy Jork (kolejne zlecenie) do Wielkiej Brytanii (Londyn). Oczekiwanie w Londynie na kolejne zlecenie od innego kontrahenta i lot do Amsterdamu.

Za wykonane loty zarówno pasażerskie jak i przewozu towarów Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT międzynarodowym przewoźnikom w transporcie międzynarodowym oraz innym podatnikom, nieświadczącym usług w transporcie lotniczym ale wykorzystującym środki transportu na potrzeby własne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawką VAT opodatkować pilotowanie statków powietrznych w przewozie lotniczym pasażerów gdy odbiorcą faktury jest podatnik.

2.

Jaką stawką VAT opodatkować pilotowanie statków powietrznych w przewozie lotniczym towarów gdy odbiorcą faktury jest podatnik.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi związane z obsługą startu, lądowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, opodatkowane są stawką "0%",

Czyli, według Wnioskodawcy, usługi polegające na pilotażu oraz przygotowaniu statku powietrznego do lotu i inne czynności niezbędne do wykonywania lotów wykonywane w zakresie posiadanej licencji pilota samolotowego liniowego na samolotach będących własnością lub operowanych przez zleceniodawcę objęte są stawką "0%", niezależnie od tego czy transportowani są pasażerowie czy ładunek (towar).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego pasażerów i towarów. Zainteresowany jest zawodowym pilotem samolotowym i zamierza na zlecenie kontrahentów pilotować samoloty w lotach międzynarodowych zarówno w pasażerskich jak i towarowych. Kontrahentami Zainteresowanego będą firmy zagraniczne, zarówno znajdujące się na terenie Unii Europejskiej jak i poza nią, jednak zawsze to będą podatnicy, zgodnie z definicją ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie wykonywał prac dla podmiotów nie będących podatnikami. Miejsca startów będą różne, na lotniskach całego świata. Możliwe będą loty na przykładowych trasach: Warszawa - Nowy Jork przez Paryż. Nowy Jork (kolejne zlecenie) do Wielkiej Brytanii (Londyn). Oczekiwanie w Londynie na kolejne zlecenie od innego kontrahenta i lot do Amsterdamu.

Za wykonane loty zarówno pasażerskie jak i przewozu towarów Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT międzynarodowym przewoźnikom w transporcie międzynarodowym oraz innym podatnikom, nieświadczącym usług w transporcie lotniczym ale wykorzystującym środki transportu na potrzeby własne.

Zaistniała sytuacja budzi wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do świadczonych usług.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Z opisu sprawy wynika, że kontrahenci Wnioskodawcy spełniają powyższą definicję podatnika.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy wyłączenia, wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług. Dokonując analizy tego przepisu stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. A zatem, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz firm zagranicznych, przedmiotowe usługi nie będą opodatkowane na terytorium kraju.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla podatników, będących podmiotami zagranicznymi, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, bowiem miejscem ich świadczenia w myśl art. 28b ust. 1 ustawy, nie będzie terytorium kraju. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia podatku VAT z tytułu ich wykonywania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl