IPPP3/443-918/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-918/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.), uzupełnionego w dniu 21 lipca 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-918/11-2/JK z dnia 12 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania momentu, w którym podatnik jest uprawniony do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania momentu, w którym podatnik jest uprawniony do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 1 ustawy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 21 lipca 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-918/11-2/JK z dnia 12 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada koncesję na obrót energią elektryczną. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej. Wnioskodawca świadczy usługi kompleksowego zarządzania dostawą mediów energetycznych oraz optymalizacji użytkowania energii na rzecz spółek M oraz klientów spoza grupy kapitałowej.

Przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, przewidują w odniesieniu do podmiotu dokonującego sprzedaży energii elektrycznej do odbiorcy końcowego (w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego), a więc także w odniesieniu do Wnioskodawcy obowiązek nabywania i umarzania świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W konsekwencji, Wnioskodawca nabywa świadectwa pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych, które następnie poddaje umorzeniu.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego w przepisie art. 30 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, dla energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca uprawniony jest do obniżenia kwoty akcyzy w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym postępowaniem jest obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu otrzymania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Dodatkowo w myśl art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii. Świadectwa potwierdzające pochodzenie energii są wydawane przez Urząd Regulacji Energetyki przedsiębiorstwu energetycznemu produkującemu energię elektryczną ze źródeł odnawialnych w odniesieniu do całości wygenerowanej w ten sposób energii elektrycznej. Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Zgodnie z ust. 2 powyższego przepisu, zwolnienie to stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Z treści wyżej cytowanych przepisów wynika, że podstawą i warunkiem do zastosowania zwolnienia od akcyzy jest posiadanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Zwolnienie to przysługuje z mocy samego prawa i przysługuje podatnikowi po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii.

Innymi słowy, od momentu otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, podatnik może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia. Termin skorzystania ze zwolnienia nie został przez Ustawodawcę wprost wskazany, Ustawodawca określił jedynie, że podatnik może dokonać stosownego obniżenia akcyzy należnej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może dokonać stosownego obniżenia akcyzy należnej od energii elektrycznej w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu uzyskania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 30 ust. 1 i 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Jednocześnie w myśl art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1.

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej. Wnioskodawca nabywa świadectwa pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych, które następnie poddaje umorzeniu. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego w przepisie art. 30 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, dla energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.

W świetle powyższego stanu faktycznego Wnioskodawca powziął wątpliwość czy jest uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że zwolnienie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł następuje poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe ale nie wcześniej niż z chwilą potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zatem przesłanką determinującą możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, jest posiadanie dokumentu potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia. Tak więc podatnik może skorzystać z niniejszego zwolnienia w danym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Mając na uwadze, iż zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1.

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6

tym samym zwolnienia energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł będzie mógł dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii składanej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, iż jest on uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl