IPPP3/443-915/12-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-915/12-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 11 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r. oraz w dniu 21 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wyliczenia kwoty podatku oraz zwolnienia zabezpieczenia generalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wyliczenia kwoty podatku oraz zwolnienia zabezpieczenia generalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi sprzedaż detaliczną w sklepach należących do sieci hipermarketów i supermarketów na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej działalności Spółka, jako zarejestrowany odbiorca, nabywa wyroby akcyzowe, w tym alkohol etylowy, wina musujące i niemusujące oraz produkty pośrednie z krajów unijnych.

Zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) (dalej: UAkc) Wnioskodawca posiada zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe posiadając status zarejestrowanego odbiorcy wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Spółka posiada wymagane prawem zabezpieczenie akcyzowe o charakterze generalnym. Podatek akcyzowy Spółka rozlicza w urzędzie celnym składając miesięcznie deklaracje akcyzowe AKC-4zo oraz stosowne formularze szczegółowe, w tym AKC-4/A oraz AKC-4/B.

Nabywane poza krajem na obszarze Unii Europejskiej wyroby akcyzowe, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, są przemieszczane do Polski do wskazanego w zezwoleniu miejsca odbioru i przechowywania wyrobów akcyzowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu rozliczania złożonego zabezpieczenia akcyzowego. Wyliczony i zapłacony podatek akcyzowy zgodnie z danymi zawartymi w deklaracji akcyzowej różni się czasami od kwoty podatku obciążającego zabezpieczenie generalne. Rozbieżności wynikają ze sposobu obliczenia podatku akcyzowego w przypadku nabywania wyrobów alkoholowych.

Zgodnie z informacjami i objaśnieniami zawartymi w formularzu AKC-4/A Spółka powinna wyliczyć kwotę należnego podatku akcyzowego w dwóch etapach. W pierwszym kroku przeliczany jest alkohol o różnej mocy tj. różnej zawartości alkoholu na ilość czystego tj. 100% alkoholu wyrażonego w hektolitrach, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku przy zastosowaniu zasady matematycznego zaokrąglania wynikającego z art. 63 ustawy - Ordynacja Podatkowa. Tak obliczona ilość alkoholu, w drugim już kroku przemnażana jest przez stawkę akcyzy dając w wyniku kwotę zaokrągloną do pełnych złotych.

W przypadku kwoty obciążenia zabezpieczenia generalnego obliczenia kwoty podatku akcyzowego nie są dokonywane przez urzędnika celnego tą samą metodą, która wynika z deklaracji akcyzowej. Przede wszystkim nie jest stosowany dwuetapowy sposób wyliczenia podatku, a czasami stosowane są odmienne sposoby zaokrąglenia. W efekcie powstają rozbieżności, które pomimo zapłaty kwoty podatku akcyzowego, zgodnie ze złożonymi miesięcznymi deklaracjami, powodują dla tych samych dostaw towarów zwolnienie zabezpieczenia generalnego odbiegające od kwoty obciążenia tego zabezpieczenia, co w efekcie prowadzi do powstania zaległości lub nadpłaty.

Przykład:

Nastąpiło nabycie wewnątrzwspólnotowe (WNT) 1260 sztuk butelek wódki o poj. 0,7 litra i zawartości 37,5% alkoholu.

a. obliczenie podatku zgodnie z deklaracją akcyzową:

I krok: 1260 sztuk * 0,7I / 100 * 37,5% = 3,31 hl

II krok: 3,31 hl * 4960 zł = 16.418 zł

b. przykładowe obliczenie kwoty obciążenia zabezpieczenia z tytułu powstałego zobowiązania podatkowego:

1260 sztuk * 0,7 / 100 * 37,5% * 4960 zł = 16.406 zł

Różnica a) - b): 12 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedstawiona metoda wyliczenia deklarowanego przez Wnioskodawcę podatku akcyzowego dla alkoholu etylowego jest poprawna.

2.

Czy zabezpieczenie generalne powinno być zwolnione w całości kwoty obciążenia zabezpieczenia generalnego w sytuacji gdy wyliczony, zadeklarowany i zapłacony podatek należny różni się od kwoty podatku akcyzowego wyliczonej przez urzędnika celnego, która obciążyła zabezpieczenie generalne.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony sposób wyliczenia podatku w deklaracji podatkowej jest poprawny.

Formularz AKC-4/A (3) zawiera informację o konieczności wyliczenia podstawy opodatkowania w oparciu o następującą formułę (kolumna d, str. 4/4): "Ilość wyrobów w hektolitrach 100% vol. Alkoholu etylowego z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku".

Zasadę zaokrąglenia do dwóch miejsc po przecinku podstawy opodatkowania wyrażonej w hektolitrach Wnioskodawca stosuje w sposób zbieżny z przyjętą zasadą opisaną w art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., 749 z późn. zm.) (dalej: UOP) dla wyliczenia kwoty podatku. Zatem Wnioskodawca kieruje się rozwiązaniami zawartymi już w przepisach podatkowych. Oznacza to, że drugie miejsce po przecinku podwyższa o jeden punkt jeśli na trzecim miejscu po przecinku jest liczba 5 lub więcej. W przeciwnym wypadku, gdy na trzecim miejscu jest liczba mniejsza niż 5 pozycję tę oraz dalsze odrzuca.

Wyliczona w powyższy sposób ilość hektolitrów czystego alkoholu, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku jest przemnażana przez stawkę podatku (kolumna e, str. 4/4 AKC-4/A (3)) a następnie zgodnie z treścią art. 63 § 1 UOP kwota podatku zostaje zaokrąglona do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli, dla tej samej dostawy, urzędnik celny obciążył zabezpieczenie akcyzowe kwotą podatku akcyzowego w innej wysokości niż wynika to z kwoty wyliczonej przez podatnika, zgodnie z danymi i objaśnieniami do deklaracji akcyzowej, wówczas po zapłaceniu zadeklarowanego podatku akcyzowego, zabezpieczenie dla tej dostawy, powinno być rozliczone w całości nie powodując powstania różnic w postaci zaległości w podatku lub jego nadpłaty.

Na podstawie art. 63 ust. 1 UAkc podmiot posiadający status zarejestrowanego odbiorcy zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 21 ust. 2 UAkc w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Z treści powołanego wyżej przepisu wynika, że deklaracje podatkowe stanowią wzór do obliczenia przez podatnika podatku akcyzowego, będąc wytyczną dla prawidłowego rozliczenia tego podatku. Tak obliczoną kwotę podatnik ma obowiązek wpłacić do urzędu celnego. Zatem ustawodawca jasno rozstrzyga źródło obliczenia prawidłowej kwoty należnego podatku akcyzowego.

Wyliczony podatek akcyzowy, w oparciu o zasady zawarte w uzasadnieniu odpowiedzi do pytania 1, jest zdaniem Wnioskodawcy podatkiem należnym, który zapłacony w terminie do urzędu celnego powoduje, że powstałe zobowiązanie podatkowe wygasa, co bezpośrednio wynika z treści art. 59 § 1 pkt 1 UOP. Nie może tego faktu zmienić wpisane dla tej samej dostawy, na karcie do saldowania, obciążenie zabezpieczenia generalnego na inną kwotę niż kwota podatku wyliczona zgodnie z wytycznymi zawartymi w deklaracji akcyzowej. W myśl art. 74 ust. 4 UAkc jeżeli zobowiązanie podatkowe wygaśnie lub nie może już powstać, zabezpieczenie akcyzowe zostaje zwrócone na wniosek podmiotu, który je złożył, w terminie 7 dni.

Przepisy rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 160, poz. 1076) nie zawierają wytycznych do sposobu wyliczenia kwoty podatku obciążającego zabezpieczenie generalne. Dlatego zastosowanie innego, niż wynika to z deklaracji akcyzowej, sposobu wyliczenia podatku nie może zmienić faktycznej kwoty powstałego zobowiązania. Tym bardziej, że do innego sposobu wyliczenia kwoty podatku należnego, niż wynika to z przepisów ustawy konieczna byłaby delegacja ustawowa. Tylko w takiej sytuacji regulacje zawarte w rozporządzeniu miałyby moc wiążącą. W tym przypadku takie rozwiązanie nie zostało zaimplementowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl