IPPP3/443-907/10-6/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-907/10-6/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 16 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 18 listopada 2010 r.) na wezwanie z dnia 8 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowanie stawki podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 29 października 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-907/10-2/MG z dnia 15 października 2010 r. oraz uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 18 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-907/10-4/MG z dnia 8 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S. (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce (dalej "S.") prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży w Polsce wind schodowych przeznaczonych dla wszystkich osób mających trudności w poruszaniu się po schodach w domu. S. w Polsce jest Oddziałem Spółki zagranicznej L. z siedzibą w Wielkiej Brytanii zajmującej się produkcją, sprzedażą, montażem i instalacją oraz serwisem krzesełkowych wind schodowych. S.w Polsce zajmuje się reklamą towaru, zebraniem od klienta zamówienia, pomiarem, przygotowaniem projektu windy krzesełkowej oraz podpisaniem umowy. Towar produkowany jest przez S. w Wielkiej Brytanii na podstawie przesłanego zamówienia uwzględniającego indywidualne parametry windy. L. obciąża Polski Oddział fakturą. Następnie towar dostarczany jest do Polski gdzie S. dokonuje montażu i instalacji windy. Odpowiada też za serwis gwarancyjny i pogwarancyjny towaru przy czym jego czynności ograniczają się jedynie do naprawy i wymiany części otrzymanych uprzednio od producenta.

Za dostawę towaru łącznie z montażem S. zamierza wystawiać faktury VAT z zastosowaniem jednej stawki VAT w wysokości 7%. Podstawą do zastosowania niniejszej stawki jest charakter umowy w którym S. w Polsce występuje jako świadczący usługę. Czynności świadczone przez S. w Polsce wiążą się z pozyskaniem zlecenia oraz wykonaniem kompleksowej usługi montażowej gotowego produktu nabytego od jednostki macierzystej. Zgodnie z przyjętą linią interpretacji Urzędów Skarbowych zastosowanie stawki

22% dla całej dostawy ma miejsce tylko w sytuacji kiedy sprzedaży towaru i montażu dokonuje producent w związku z czym cała czynność zostaje zakwalifikowana w kategorii dostawy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wykonywanej przez jego firmę usługi jest instalacja windy schodowej - bezpiecznego urządzenia umożliwiającego osobom o różnym stopniu niepełnosprawności pokonywanie bariery, jaką stanowią dla nich schody. Świadczona usługa nie polega na wykonaniu prostych czynności, lecz stanowi długotrwały i złożony proces wymagający szczególnej wiedzy technicznej i doświadczenia, co powoduje, że wszelkie czynności świadczone przez S. składają się na kompleksową usługę. W trakcie świadczenia przez Wnioskodawcę usług żadna z czynności nie jest realizowana oddzielnie, gdyż wymagają one szczególnej wiedzy technicznej, którą S. dysponuje jako doświadczony w krajach Europy Zachodniej podmiot wyspecjalizowany w instalacji wind schodowych.

Według Wnioskodawcy instalacja windy schodowej mieści się w poniżej podanych symbolach PKWiU:

45.34.22-00.0 Roboty instalacyjne, elektryczne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

45.34.32-00.0 Roboty instalacyjne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest zastosowanie jednej stawki VAT w wysokości 7% do sprzedaży towaru i usługi montażu i instalacji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem S. Spółce przysługuje prawo do zastosowanie jednej stawki VAT na całość sprzedaży w wysokości 7% dlatego że świadczy usługę a nie dokonuje dostawy towarów. Zastosowanie stawki 7% możliwe jest po spełnieniu warunków że usługa montażu wykonywana jest w obiektach budownictwa mieszkaniowego spełniających warunki określone w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej; osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że firma macierzysta z siedzibą w Wielkiej Brytanii zajmuje się produkcją sprzedażą; montażem i instalacją oraz serwisem krzesełkowych wind schodowych. Towar produkowany jest przez Spółkę w Wielkiej Brytanii na podstawie przesłanego zamówienia uwzględniającego indywidualne parametry windy. Następnie towar dostarczany jest do Polski gdzie Wnioskodawca dokonuje montażu i instalacji windy. Wnioskodawca, jako Oddział podmiotu zagranicznego zajmuje się sprzedażą w Polsce wind schodowych, reklamą towaru, zebraniem od klienta zamówienia, pomiarem, przygotowaniem projektu windy krzesełkowej, podpisaniem umowy oraz montażem i instalacją windy. Odpowiada też za serwis gwarancyjny i pogwarancyjny towaru przy czym jego czynności ograniczają się jedynie do naprawy i wymiany części otrzymanych uprzednio od producenta.

Według Wnioskodawcy instalacja windy schodowej mieści się w poniżej podanych symbolach PKWiU:

45.34.22-00.0 Roboty instalacyjne elektryczne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

45.34.32-00.0 Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na wstępie wskazać należy, że kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Ponadto, zgodnie z art. 86 ww. ustawy, oddział może prowadzić działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie Oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego Oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada on możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.

Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze ww. ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którą przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców. Zatem, podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania Oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że oddział nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, mimo iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału. Zatem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych na rzecz jednostki macierzystej).

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ww. ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-1 2c ustawy

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przywołanych uregulowań wynika, iż obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, nie dotyczy natomiast dostawy materiałów budowlanych. Zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługi.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż przepisem § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753); dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przedłużono do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Tut. Organ wyjaśnia jednak, iż zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych.

Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. I tak:

1.

roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;

2.

gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób;

3.

budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;

4.

roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Powyższe oznacza, że jeżeli producent montuje lub instaluje wyrób budowlany, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Należy zauważyć, iż jak już wspomniano wcześniej, Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy wyłącznie usług montażu, lecz jest również producentem zajmującym się dostawą towaru. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje to tym, iż powyższa czynność stanowi dostawę towarów a nie usługę. W konsekwencji prawidłową stawką podatku jest w takim przypadku stawka podatku przypisana do dostawy towaru.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż sprzedaż wind krzesełkowych, wyprodukowanych przez producenta i montowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego należy traktować jako dostawę towarów wraz z montażem i tym samym opodatkować stawką właściwą dla dostawy danego towaru, czyli stawką 22%, a nie stawką 7% przypisaną dla usług budowlano-montażowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl