IPPP3/443-901/11-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-901/11-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla wyrobu o symbolu PKWiU 10.07.19.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku dla wyrobu o symbolu PKWiU 10.07.19.0.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze. Jednym z produktów wytwarzanych przez Spółkę jest B... nektar banan, wiśnia. B jest to przecier owocowy o smaku bananowo-wiśniowo-aroniowym.

Dokładny skład surowcowy produktu przedstawia się następująco:

* woda,

* 40,1% - banany,

* 10% - sok wiśniowy,

* 4,1% - sok z aronii,

* cukier,

* kwas cytrynowy (regulator kwasowości),

* witamina C,

Produkt jest sprzedawany konsumentom w szklanych butelkach. Jest on przeznaczony dla dzieci po 6-9 miesiącu życia. Zdaniem Spółki przedmiotowy produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 2008: 10.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (dz. U. Nr 54, poz. 535) (dalej: ustawa o VAT") należy opodatkować od dnia 1 kwietnia 2011 r. produkt B nektar banan, wiśnia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy produkt powinien być opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 5% zgodnie z pozycją 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) pozycja 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, który określa wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% otrzymała następujące brzmienie:

"Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy."

Ustawodawca odwołał się zatem do procentowego udziału soku owocowego w składzie surowcowym produktu. Nie wskazał jednak w jaki sposób należy ustalić udział procentowy soku w przypadku przecierów owocowych, do których należy B.

Kwestie wymagań jakościowych dla soków i nektarów zostały natomiast określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1735) (dalej: rozporządzenie). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia przecier owocowy jest to produkt zdolny do fermentacji, lecz niesfermentowany, uzyskany przez przetarcie części jadalnej całych lub obranych owoców, bez oddzielenia soku".

W związku z faktem, że przecier owocowy zawiera niewyodrębniony sok w celu ustalenia jaka jest zawartość soku w przecierze owocowym należy ustalić jaka jest zawartość soku we wszystkich jego składnikach a następnie zsumować otrzymane wartości.

Produkt spółki zawiera w swoim składzie surowcowym:

14,1% soku owocowego z wiśni i sok z aronii oraz

40,1% przecieru bananowego zawierającego sok bananowy.

A zatem w celu zweryfikowania, czy produkt ten spełnia wymagania określone w pozycji 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT należy ustalić jaki jest procentowy udział soku bananowego w przecierze bananowym. W tym zakresie istotne znaczenie ma fakt, że w wyniku procesu technologicznego z przecieru bananowego uzyskuje się około 74% czystego soku bananowego. W konsekwencji zawartość soku w produkcie wynosi 43,7% czystego soku owocowego, w tym:

0,74 x 40% = 29,6% (sok z banana)

10% (sok wiśniowy),

4,1% (sok z aronii).

Zważywszy na powyższe argumenty spółka stoi na stanowisku, iż produkt należy klasyfikować wg kodu PKWiU 2008 11.07.19.0. Zdaniem Spółki spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania stawki VAT w wysokości 5% na podstawie pozycji 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, ponieważ:

* B. jest napojem bezalkoholowym,

* produkt jest niegazowany,

* udział masowy soku owocowego w produkcie jest większy niż 20% (wynosi 43,7%).

W konsekwencji, biorąc pod uwagę, produkt będący przedmiotem niniejszego wniosku sklasyfikowany wg kodu PKWiU 2008 11.07.19.0 - "pozostałe napoje bezalkoholowe", powinien być objęty stawką VAT 5%, ze względu na Fakt, iż jest to niegazowany napój bezalkoholowy o zawartości soku owocowego w składzie surowcowym w wysokości przekraczającej 20%.

Mając powyższe na uwadze, spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy jednak wskazać, iż zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%. Ponadto w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze. Jednym z produktów wytwarzanych przez Spółkę jest B nektar banan, wiśnia. Wskazany produkt jest to przecier owocowy o smaku bananowo-wiśniowo-aroniowym.

Dokładny skład surowcowy produktu przedstawia się następująco: woda, 40,1% - banany, 10% - sok wiśniowy, 4,1% - sok z aronii, cukier, kwas cytrynowy (regulator kwasowości), witamina C. Zdaniem Spółki przedmiotowy produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 2008: 10.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe".

Wskazany przez Spółkę symbol PKWiU z 2008 r. 11.07.19.0 jest wymieniony w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, który zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką w wysokości 5%.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) w art. 1 pkt 35 lit. c) od dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniona została poz. 31 załącznika nr 10. Pod poz. 31 z oznaczeniem ex wymienione zostały pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z powyższego wynika, że stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 11.07.19.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania.

Brzmienie pozycji 31 załącznika nr 10 wskazuje, że stawka VAT 5% ma zastosowanie dla napojów bezalkoholowych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy produkt zawiera: 10% soku wiśniowego, 4,1% soku z aronii oraz 40,1% przecieru bananowego. Przy czym Wnioskodawca wskazał, że przecier bananowy zawiera około 74% czystego soku bananowego. Następnie, sumując powyższe wartości, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy produkt zawiera 43,7% soku owocowego. A zatem, należy stwierdzić, że ww. produkt spełnia warunki określone w pozycji 31 załącznika nr 10 do ustawy.

Mając na uwadze powołane w niniejszej interpretacji przepisy prawa oraz opis sprzedawanego przez Spółkę produktu wskazać należy, iż produkt ten mieści się w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy a tym samym opodatkowany jest stawką preferencyjną w wysokości 5%.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację przedstawioną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl