IPPP3/443-9/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-9/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zdrowotnych dla ludności w ramach spółki z o.o. (od 16 czerwca 2008 r. przekształcona ze spółki jawnej) pod nazwą... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wpisanej do KRS. Świadczone usługi zdrowotne objęte są zwolnieniem od podatku VAT - art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Poza podstawową działalnością w minimalnym stopniu Spółka świadczy usługi wynajmu części powierzchni Przychodni Zdrowotnej i w tym zakresie kwota obrotu wynosi poniżej 2%. Spółka jest zgłoszona jako podatnik czynny, sporządza deklaracje VAT-7. Jednakże w związku ze świadczeniem usług zwolnionych od VAT oraz w stosunku do pozostałych usług na podstawie art. 90 pkt 2 pkt 10 ustawy nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. VV 2006 r. spółka dokonała zakupu aparatu RTG, który to zakup w 85% został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W związku z brakiem możliwości odliczenia części lub całości podatku VAT od faktury zakupu aparatu RTG Spółka wnioskowała o przyznanie dotacji w kwocie brutto zakupu. Na podstawie umowy nr. Spółka otrzymała dotację w wysokości 85% kwoty brutto zakupu. Pozostałe 15% ceny nabycia zostało pokryte ze środków własnych Spółki i stanowi to podstawę amortyzacji środka trwałego tj. aparatu RTG. Dnia 16 września 2008 r.... Urząd Wojewódzki w... wystąpił do Wnioskodawcy z prośbą o dostarczenie z organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części "pismo w załączniku"

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w określonej sytuacji prawidłowo interpretuje przepisy ustawy o VAT i nie dokonała odliczenia podatku VAT w całości lub części od przyznanej dotacji/faktur zakupu aparatu RTG Tym samym miała prawo wystąpienia o dotację w kwocie brutto /netto VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota VAT wykazywana na fakturach zakupu zwiększa pozycję kosztów.

Uważamy że w związku z powadzonymi usługami zdrowotnym ustawowo zwolnionymi od VAT oraz pozostałymi opodatkowanymi, których kwota obrotu nie przekracza 2% - Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi zdrowotne, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług oraz w minimalnym stopniu czynności opodatkowane polegające na wynajmowaniu części powierzchni Przychodni.

Zatem z powyższego wynika, iż zakupiony sprzęt RTG służy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od poczynionych zakupów, bowiem nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tut. organ jednakże zauważa, że w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Bowiem tak jak powyżej wskazano z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przy użyciu sprzętu RTG Wnioskodawca nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem.

Ponadto należy wskazać, iż tut. Organ nie ma uprawnień do dokonywania oceny, czy Wnioskodawca miał prawo do wystąpienia o dotację w kwocie brutto. Bowiem powyższe winno wynikać z zasad realizowanego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl