IPPP3/443-896/09-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-896/09-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym (brak przedłożenia oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu - odpowiednio wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego dokumentu, z którego wynika umocowanie dla Pana Zdzisława N - Prezesa Zarządu oraz Pana Pawła K - Członka Zarządu do działania w imieniu Spółki oraz brak wskazania czy transakcja sprzedaży opisanego we wniosku Pionu Handlu LPG na rzecz Sp. z o.o. będzie obejmowała wszystkie składniki majątkowe związane z tym pionem, a w szczególności czy w ramach sprzedaży tego Pionu przejdą wszystkie należności i zobowiązania wygenerowane przez ten Pion). W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 20 października 2009 r. Nr IPPP3/443-896/09-2/MM oraz pismem z dnia 30 października 2009 r. Nr IPPP3/443-896/09-3/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszych wezwań do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminach prawidłowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

G S.A. planuje sprzedać na rzecz P Sp. z o.o. zorganizowaną wydzieloną części przedsiębiorstwa realizującą w G zadania związane z hurtowym obrotem L oraz dostawą tego paliwa do stacji sieci L. Przed sprzedażą nastąpi zmiana struktury organizacyjnej w G S.A. w ten sposób, że utworzone zostaną 3 piony: Pion Handlu LPG, Pion Finansowy i Biuro ds. Restrukturyzacji. Pion Handlu posiadać będzie niezbędny majątek (środki trwałe wyposażenie) jak i jednostki organizacyjne do prowadzenia działalności handlowej i tak odpowiednio w jego ramach funkcjonować będą: szef biura (1 osoba), sekcja obsługi klienta (5 osób), sekcja nadzoru transportu (2 osoby), sekcja logistyki pierwotnej (1 osoba), przedstawiciele handlowi (3 osoby). Ponadto rachunkowość Spółki umożliwiać będzie przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych komórek organizacyjnych, w tym do Pionu Handlu.

Spółka posiada wycenę przedmiotu transakcji (ZCP) dokonaną przez profesjonalną firmę doradczą, z której wynika cena sprzedaży, która wyznaczona jest przede wszystkim przez dochodowość kontraktów którymi dysponuje G S.A., które stanowić będą element zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprzedanego do P Sp. z o.o., przy czym wartość księgowa majątku wchodzącego w skład ZCP jest znacząco niższa.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż transakcja sprzedaży opisanego we wniosku Działu Handlu LPG na rzecz P Sp. z o.o. będzie obejmowała, z jednym wyjątkiem, wszystkie składniki majątkowe (materialne i niematerialne) związane z tym działem, w szczególności ww. sprzedaż obejmie wszystkie należności i zobowiązania wygenerowane przez ten dział, które będą istnieć na dzień, w którym nastąpi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa z wyłączeniem zobowiązań wobec Grupy L S.A.

Zobowiązania wobec G S.A. zostaną skompensowane z należnością G S.A. od ww. podmiotu z tytułu objęcia akcji w podwyższonym kapitale akcyjnym. Spółka zmniejsza obecnie sukcesywnie realizowaną sprzedaż gazu, aby w dniu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa możliwe było jednoznaczne ustalenie listy tzw. klientów aktywnych, od których należności zostaną "przeniesione" na L Paliwa.

Równocześnie na nabywcę ZCP przeniesione zostaną zobowiązania Spółki G wobec dostawców za dostawy gazu, który następnie został sprzedany odbiorcom, od których należności przeniesione będą na P Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanej we wniosku zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która zostanie wydzielona przed transakcją sprzedaży, w skład której wchodzi zespół składników materialnych (środki trwałe i wyposażenie) oraz jednostki organizacyjne umożliwiające realizowanie działalności handlowej, której wartość wyznaczona jest przede wszystkim dochodowością kontraktów na dostawę LPG, nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Spółka stoi na stanowisku, że moment, w którym zostanie wydzielony w jej strukturze Pion Handlu nie ma wpływu na to, czy późniejsza jego sprzedaż podlegać będzie podatkowi od towarów i usług o ile ww. Pion Handlu może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z definicją zawartą w ww. przepisie za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa uważa się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wcześniej Spółka wyjaśniła, Pion Handlu będzie wydzielony w strukturze organizacyjnej i będzie realizować, w oparciu o posiadane składniki majątku, jednostki organizacyjnej i pracowników, całość działalności handlowej Spółki w zakresie obrotu LPG, a jego wartość będzie wynikała z dochodowości kontraktów na dostawę LPG, które ww. Pion Handlu realizuje. Ponadto rachunkowość Lo G SA umożliwiać będzie przyporządkowanie do Pionu Handlu generowanych przez ww. komórkę organizacyjną przychodów jak i poniesionych kosztów oraz należności i zobowiązań.

Należy dodać, że w wyniku transakcji nabywca (L P Sp. z o.o.) stanie się stroną umów handlowych a ponadto, że cena sprzedaży uwzględniać będzie zinwentaryzowane saldo należności przejmowanych kontrahentów i zobowiązań. Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że wydzielony Pion Handlu będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT a zatem jego sprzedaż będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem towarów i usług w związku z brzmieniem art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że Minister Finansów w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. znak IPPB5/423-96/08-4/MB wyjaśnił, że;

" (...) podstawowym wymogiem jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych / niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu, lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ona samodzielności finansowej lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów / kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do realizacji których służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie

3.

składniki te przeznaczona są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Spółka zauważa, że wprawdzie ww. pismo dotyczyło wykładni przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, to z uwagi na tożsamość uregulowań prawnych w ustawie o podatku od towarów i usług ma ono zastosowanie w przedmiotowej sprawie, a ponadto że wydzielony Pion Handlu spełniać będzie warunki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie przepisem art. 6 ustawy o VAT ustawodawca wyłączył wymienione w tym przepisie czynności spod działania tej ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które, co do zasady, należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. transakcji jest konsekwencją postanowień art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), który stanowi, iż w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu. Polskie przepisy VAT osiągają więc dozwolony przez dyrektywę skutek - tj. uznanie, że przeniesienie majątku przedsiębiorstwa na inny podmiot nie jest dostawą, poprzez regulację zawartą w art. 6 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, definiuje pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mianowicie, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ponadto odwołując się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) należy stwierdzić, że zgodnie z art. 551 tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

Koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

Patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

Tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55#178; Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W świetle powyższego podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje sprzedać na rzecz P Sp. z o.o. zorganizowaną wydzieloną części przedsiębiorstwa realizującą w G zadania związane z hurtowym obrotem LPG oraz dostawą tego paliwa do stacji sieci L. Przed sprzedażą nastąpi zmiana struktury organizacyjnej w G S.A. w ten sposób, że utworzone zostaną 3 piony: Pion Handlu LPG, Pion Finansowy i Biuro ds. Restrukturyzacji. Pion Handlu posiadać będzie niezbędny majątek (środki trwałe wyposażenie) jak i jednostki organizacyjne do prowadzenia działalności handlowej. Ponadto rachunkowość Spółki umożliwiać będzie przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych komórek organizacyjnych, w tym do Pionu Handlu. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż transakcja sprzedaży opisanego we wniosku Działu Handlu LPG na rzecz P Sp. z o.o. będzie obejmowała, z jednym wyjątkiem, wszystkie składniki majątkowe (materialne i niematerialne) związane z tym działem, w szczególności ww. sprzedaż obejmie wszystkie należności i zobowiązania wygenerowane przez ten dział, które będą istnieć na dzień, w którym nastąpi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa z wyłączeniem zobowiązań wobec G S.A. Zobowiązania wobec G S.A. zostaną skompensowane z należnością G S.A. od ww. podmiotu z tytułu objęcia akcji w podwyższonym kapitale akcyjnym. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy planowana sprzedaż Pionu Handlu LPG będzie stanowiła sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. W ocenie tut. Organu podatkowego Pion Handlu LPG będzie miał statut zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na fakt, iż będzie wydzielony w strukturze organizacyjnej i będzie realizować w oparciu o posiadane składniki majątku (środki trwałe i wyposażenie) całość działalności handlowej Wnioskodawcy w zakresie obrotu LPG, a jego wartość będzie wynikała z dochodowości kontraktów na dostawę LPG, które ww. Pion Handlu realizuje. Rachunkowość Spółki umożliwiać będzie przyporządkowanie do Pionu Handlu generowanych przez ww. komórkę organizacyjną przychodów jak i poniesionych kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto sprzedaż ww. Pionu Handlu LPG będzie obejmowała wszystkie składniki majątkowe (materialne i niematerialne), w tym zobowiązania i należności wygenerowane przez ten Pion.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż sprzedaż Pionu Handlu LPG nie obejmie zobowiązań wobec grupy L S.A. bowiem zostaną one skompensowane z należnością Wnioskodawcy od Grupy L S.A. z tytułu objęcia akcji o podwyższonym kapitale akcyjnym.

Reasumując należy stwierdzić, że będący przedmiotem sprzedaży Pion Handlu LPG będzie miał statut zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji jego sprzedaż w myśl postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl