IPPP3/443-895/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-895/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: "X.") jest jednoosobową spółką akcyjną Skarbu Państwa. X. jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. X. posiada 100% udziałów Y. Sp. z o.o. (dalej: "Y.") - struktura grupy kapitałowej X. została przedstawiona pod adresem - http://www.

Kolejnym etapem integracji X. i Y. ma być planowane na przełom roku 2013/2014 połączenie obu tych spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 dalej: "k.s.h."). X. przejmie Y., wchodząc we wszystkie prawa i obowiązki Y.

Y. posiada indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego, nr IPPP3/443-1261/11-2/KB, wydaną dnia 15 grudnia 2011 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z upoważnienia Ministra Finansów. W interpretacji uznano za prawidłowe stanowisko Y., że przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (dalej: "System"), a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Po połączeniu X. będzie prowadził bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa, które będą magazynowane i przemieszczane przez X. są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez X. bazy paliw posiadały będą status składów podatkowych. X. przemieszczał będzie wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych X. będzie dokonywał transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Będą to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Zarówno aktualnie, jak i po połączeniu obowiązkowe będzie stosowanie Systemu z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. W przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych X. będzie przesyłał do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymywał będzie z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD X. dokona przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę, a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania z Systemu raportu odbioru lub raportu wywozu. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów (na przykład ze względu na brak kompatybilności systemu ECS i EMCS w sytuacji eksportu i otrzymania raportu wywozu) zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas X. otrzyma komunikat IE905.

W związku z technicznym skomplikowaniem systemu EMCS, a także by potwierdzić stanowisko uzyskane wcześniej przez Y., X. chce rozstrzygnąć, czy dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z dopełnieniem wszystkich obowiązków związanych z wykorzystywaniem Systemu spowoduje jednocześnie, iż X. nie naruszy warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec X. nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

X. stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy poszczególne obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu zostaną prawidłowo wykonane, a X. otrzyma jeden z raportów, o których mowa w art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - dalej: "upa", to spełni obowiązki wynikające z przepisów ustawy akcyzowej dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec X. wygaśnie, a zobowiązanie podatkowe nie powstanie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej (art. 494 § 1 k.s.h.). Na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 k.s.h.). Powyższa regulacja ma charakter ogólny.

O sukcesji na gruncie prawa podatkowego decyduje brzmienie art. 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: "Op"), zgodnie z którymi osoba prawna przejmująca inną osobę prawną wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób. W myśl art. 93e Op, przepisy art. 93-93d Op stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, nie stanowią inaczej.

W wyroku z dnia 21 listopada 2012 r. (sygn. II FSK 2486/11, LEX nr 1227985) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, odwołując się do swojego wcześniejszego orzecznictwa, że "W regulacji dotyczącej pisemnych interpretacji prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach nie zawarto przepisu, stanowiącego wyjątek od zasady, wyrażonej w art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Nie można ograniczenia takiego wywodzić z braku odesłania do tego przepisu w art. 14h Ordynacji podatkowej (brak odesłania do konkretnego przepisu nie jest tożsamy z wyraźnym wyłączeniem ogólnej zasady sukcesji), czy też z regulacji zawartej w art. 14n tej ustawy, ta bowiem nie dotyczy następców prawnych. Ten ostatni przepis reguluje odmienną sytuację i nakazując odpowiednie stosowanie art. 14 i art. 14m Ordynacji podatkowej do osób innych niż osoby zainteresowane, którym udzielono interpretację, wskazuje na możliwość stosowania gwarancji także w odniesieniu do osób, którym nie udzielono interpretacji. (...)

Tym samym, stosowanie przepisów o sukcesji podatkowej w stosunku do praw i obowiązków wynikających z interpretacji podatkowych jest co do zasady możliwe."

Należy jednak zauważyć, że po połączeniu byt prawny Y. ustanie. O ile w świetle zacytowanego wyroku można przyjąć (nie jest to jednak przedmiotem pytania we wniosku), że uzyskana interpretacja będzie chroniła X. w odniesieniu do stanu sprzed połączenia, o tyle konieczne jest potwierdzenie stanowiska organu interpretacyjnego w odniesieniu do stanu po połączeniu, w którym będzie funkcjonował wyłącznie X. Dlatego X., poniżej, przedstawia analogiczne stanowisko, jakie zajął Y. i organ interpretacyjny.

W tym miejscu należy podkreślić, że stan prawny nie uległ zmianie, która dezaktualizowałby interpretację indywidualną uzyskaną przez Y. W szczególności powołane przez organ interpretacyjny przepisy prawa mają takie samo brzmienie. Także treść ww. komunikatów Systemu nie uległa zmianie.

Uwzględniając powyższe okoliczności oraz właściwe regulacje prawne należy stwierdzić, że z chwilą otrzymania przez X. komunikatu IE818 (raportu odbioru), w części objętej potwierdzeniem, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, w myśl art. 41 ust. 5 upa. W konsekwencji, stosownie do art. 41e ust. 7 upa, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu nastąpi automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.

Odnośnie natomiast sytuacji, w której organ celny dokonuje manualnego zamknięcia przemieszczenia w Systemie X. otrzyma komunikat IE905, który potwierdzi zakończenie przemieszczenia. Z chwilą otrzymania ww. potwierdzenia, w części nim objętej nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy. Przy czym należy zaznaczyć, że w tym momencie nie zostanie zwolnione zabezpieczenie akcyzowe, bowiem zgodnie z art. 41e ust. 8 upa, w przypadku braku raportu odbioru, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznaczać będzie iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec X. w części objętej potwierdzeniami, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 12, 15, 15a i 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

* System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L 197 z 29.07.2009, str. 24).

W myśl art. 40 ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

* w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

* przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

* przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej (...).;

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1.

raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2.

raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu

- w części objętej potwierdzeniem.

W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 41a, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:

1.

odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;

2.

wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3-5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. d i e.

W myśl art. 41e ust. 2 ustawy podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

1.

przeprowadzeniu kontroli odebranych wyrobów akcyzowych albo

2.

odbiorze wyrobów akcyzowych, w przypadku nieotrzymania, do momentu odbioru tych wyrobów, informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli odebranych wyrobów akcyzowych

- nie później jednak niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zakończenia przemieszczania.

Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:

1.

podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo

2.

właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego (ust. 3).

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się na terytorium kraju w Systemie jest tworzony raport wywozu na podstawie informacji uzyskanej z elektronicznego systemu obsługi eksportu, potwierdzającej wyjście wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Raport wywozu po sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości danych w nim zawartych jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego albo do właściwych dla podmiotu wysyłającego władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej (ust. 5).

W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu dokonywanego przez terytorium państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy System otrzymuje od właściwych dla podmiotu odbierającego władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej raport odbioru albo raport wywozu, który następnie jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu wysyłającego (ust. 6).

W momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym (ust. 7).

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać (ust. 8).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie prowadził bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa, które będą magazynowane i przemieszczane przez X. są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez X. bazy paliw posiadały będą status składów podatkowych. X. przemieszczał będzie wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych X. będzie dokonywał transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Będą to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Zarówno aktualnie, jak i po połączeniu obowiązkowe będzie stosowanie Systemu z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. W przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych X. będzie przesyłał do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymywał będzie z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD X. dokona przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę, a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania z Systemu raportu odbioru lub raportu wywozu. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów (na przykład ze względu na brak kompatybilności systemu ECS i EMCS w sytuacji eksportu i otrzymania raportu wywozu) zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas X. otrzyma komunikat IE905.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905 oznacza, że procedura zwieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że z chwilą otrzymania przez Spółkę komunikatu IE818 (raportu odbioru), w części objętej potwierdzeniem, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, w myśl art. 41 ust. 5 ustawy. W konsekwencji, stosownie do art. 41e ust. 7 ustawy, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.

Odnośnie natomiast sytuacji, w której organ celny dokonuje manualnego zamknięcia przemieszczenia w Systemie Spółka otrzymuje komunikat IE905, który potwierdza zakończenie przemieszczenia. Z chwilą otrzymania ww. potwierdzenia, w części nim objętej, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy. Przy czym należy zaznaczyć, że w tym momencie nie zostanie zwolnione zabezpieczenie akcyzowe, bowiem zgodnie z art. 41e ust. 8 ustawy, w przypadku braku raportu odbioru, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE818 lub IE905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki, w części objętej potwierdzeniami, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Zatem stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem (dotyczące ochrony wynikającej z wydanej dla spółki przejmowanej interpretacji) nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl