IPPP3/443-874/13-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-874/13-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 grudnia 2013 r. nr IPPP3/443-874/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 5 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie cash poolingu, uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 grudnia 2013 r. nr IPPP3/443-874/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 5 grudnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Grupa kapitałowa A. (Grupa "A." lub "Grupa"), w tym również P. Sp. z o.o. ("A." lub "Spółka") planuje zawrzeć umowę ("Umowa Wewnętrzna") na funkcjonowanie w Grupie systemu zarządzania środkami pieniężnymi i kredytem dziennym w grupie rachunków. Będzie to tzw. struktura cash poolingu rzeczywistego działająca poprzez bank z siedzibą w Niemczech ("Bank"). Podmiotem administrującym w strukturze będzie niemiecka spółka A. Parking Holding GmbH ("Lider"). A. dla celów świadczenia usług cash poolingu przez Lidera, będzie mieć konto w banku z siedzibą w Polsce ("Polski Bank"). W strukturze biorą udział uczestnicy będący polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. lub rezydentami podatkowymi innych państw w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p. ("Uczestnicy"). A. bierze udział w cash poolingu jako Uczestnik.

Lider posiada 100% udziałów w A. W związku z tym, może się zdarzyć, że przepływy w ramach struktury będą dokonywane między Spółką a jej bezpośrednim udziałowcem (tzw. "spółka-matka"). Każda ze spółek uczestniczących w cash poolingu posiadać będzie przynajmniej jedno konto w Banku lub w banku lokalnym w kraju siedziby ("Rachunek"). W przypadku A. będzie to polski bank.

W wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych, każda ze spółek biorących udział w strukturze wykazuje na koniec dnia roboczego określone saldo (dodatnie bądź ujemne) na swoim Rachunku. Następnie, salda te są bezpośrednio lub pośrednio konsolidowane na docelowym Rachunku Lidera ("Rachunek Docelowy").

Cash pooling jest kompleksową usługą służącą zarządzaniu płynnością finansową jego uczestników poprzez rzeczywistą konsolidację sald z ich poszczególnych rachunków bankowych. System ten ma na celu zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez jej uczestników poprzez odpowiednie wykorzystanie sumy dziennych sald (zarówno dodatnich, jak i ujemnych) na ich rachunkach bankowych.

W ramach struktury cash poolingu cyklicznie, w ustalonych limitach z Rachunku Spółki automatycznie przelewana będzie nadwyżka środków pieniężnych na Rachunek Docelowy lub Rachunek będzie zasilany środkami w przypadku ich niedoboru. Będzie się to odbywać w oparciu o tzw. system "zero balancing", zgodnie z którym Rachunek Uczestnika będzie, na koniec danego okresu rozliczeniowego, wyrównywany do zera. Oznacza to, iż w przypadku, gdy Rachunek wykaże saldo ujemne, Lider wpłaci na Rachunek taką kwotę, by jego saldo wynosiło zero. W odwrotnej sytuacji, tj. gdy saldo będzie dodatnie, Lider pobierze nadwyżkę z Rachunku. Pobrane lub wpłacone środki w ramach cash poolingu podlegają oprocentowaniu w oparciu o Umowy Wewnętrzne.

Podsumowując powyższe, Rachunek będzie brał udział w cash poolingu prowadzonym przez Lidera. Oznacza to, iż Lider świadczyć będzie kompleksową usługę polegającą na gromadzeniu i redystrybucji zasobów finansowych otrzymywanych od Uczestników cash poolingu.

Powyższe czynności będą przeprowadzane automatycznie, tj. bez konieczności składania dodatkowych dyspozycji przez Lidera lub innych Uczestników.

W uzupełnieniu wniosku Strona wyjaśniła, że rolą Banku i Banku Polskiego polegać będzie na zapewnieniu infrastruktury, w oparciu o którą ma funkcjonować struktura zarządzania płynnością finansową cash poolingu rzeczywistego. Zgodnie z informacjami oraz projektami umów posiadanymi przez Wnioskodawcę, Bank i Bank Polski mają być podmiotami prowadzącymi Rachunki Uczestników oraz wykonującymi transakcje przelewów pieniężnych pomiędzy Uczestnikami, Ponadto, potencjalnie Bank będzie wobec Grupy A. podmiotem zapewniającym współfinansowanie struktury zarządzania płynnością finansową - cash poolingu rzeczywistego.

Podmiotem zarządzającym systemem ma być Lider.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym już pierwotnie we Wniosku oraz przedstawionym we Wniosku uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy, Spółka ponownie wskazuje, że Lider świadczyć będzie na rzecz Spółki kompleksową usługę finansową w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w strukturze zarządzania płynnością finansową - cash poolingu rzeczywistego.

Co do zasady, wynagrodzenie w związku z uczestnictwem w strukturze zarządzania płynnością finansową - cash poolingu rzeczywistego, stanowią odsetki wypłacane na rzecz podmiotu, który pełni rolę administrowania/zarządzania strukturą. W tym kontekście, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we Wniosku, Spółka podkreśla, że rolę taką pełnić będzie Lider, który będzie stroną umowy uczestnictwa w strukturze zarządzania płynnością finansową - cash poolingu rzeczywistego. W związku z powyższym, odsetki przysługujące Liderowi będą jego wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy biorąc pod uwagę charakter usługi cash poolingu, nałożone na Spółkę obowiązki, które będą wynikać z planowanej Umowy Wewnętrznej, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia przez Spółkę usług na rzecz Lidera lub innych Uczestników systemu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

2. Czy w związku z planowanym uczestnictwem w strukturze cash poolingu i nabywaniem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka rozliczając podatek od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (import usług) będzie mogła zastosować do tej transakcji zwolnienie z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę charakter usługi cash poolingu, nałożone na Spółkę obowiązki, które będą wynikać z planowanej Umowy Wewnętrznej, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia przez Spółkę usług na rzecz Lidera lub innych Uczestników systemu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

2. Zdaniem Spółki, w związku z planowanym uczestnictwem w strukturze cash poolingu i nabywaniem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka rozliczając podatek od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (import usług) będzie mogła zastosować do tej transakcji zwolnienie z opodatkowania VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad.1

Zdaniem Spółki, realizacja przez nią działań w ramach systemu cash pooling, pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT). W ramach opisywanej struktury, Spółka nie jest bowiem usługodawcą, czego uzasadnienie zostało przedstawione poniżej.

Przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu VAT w Polsce podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Biorąc pod uwagę charakter działań podejmowanych w ramach struktury cash pooling, nie ma wątpliwości, iż nie można ich zakwalifikować jako dostawy towarów. Tym samym, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy rozważyć, czy istnieje możliwość zakwalifikowania działań podejmowanych przez Spółkę, jako odpłatnego świadczenia usług na rzecz Lidera lub pozostałych Uczestników struktury cash pooling.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o VAT, należy wskazać, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka uczestnicząc w strukturze cash poolingowej nie będzie wykonywać jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Lidera. Spółka stoi na stanowisku, iż jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi będzie Lider, który świadczyć ma na rzecz Spółki kompleksowa usługę finansową. W konsekwencji, umożliwienie Liderowi (przez Spółkę) dokonywania odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu cash poolingu, nie będzie stanowić czynności opodatkowanych VAT wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności nie będzie to świadczenie (usług) na rzecz Lidera. Działania podejmowane przez Spółkę stanowić będą jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Lidera usługi zarządzania środkami finansowymi, której beneficjentem będzie Spółka. Również obciążenie lub uznanie Rachunku nastąpi automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między Uczestnikami lub dodatkowej aktywności/ingerencji ze strony A. Dlatego też w ocenie Spółki, obowiązki które będzie ona realizować przy okazji uczestnictwa w strukturze cash poolingu, powinny być poza zakresem opodatkowania VAT.

Przed nowelizacją ustawy o VAT obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., przy kwalifikacji czynności z perspektywy ich opodatkowania VAT, przepisy Ustawy o VAT odnosiły się do klasyfikacji statystycznych. W związku z tym, Spółka wskazuje, iż w świetle tych regulacji działania podejmowane przez A., które efektywnie polegać mają m.in. na udostępnieniu Rachunku Liderowi (w celu realizacji przepływów środków pieniężnych pomiędzy Rachunkiem Spółki Lidera) nie stanowiły usług w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293.; dalej: "PKWiU z 2008 r."). Pojęcia usług dla celów podatku VAT oraz Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie są w pełni tożsame. Niemniej jednak, dodatkową okolicznością potwierdzającą, iż działania podejmowane w ramach opisanej struktury cash poolingowej będą poza zakresem opodatkowania VAT jest pogląd Urzędu Statystycznego w Warszawie wyrażony w opinii z dnia 6 grudnia 2002 r. (sygn. RE5672-976a/2729/2002), w której wskazano, że:

" (...) zgodnie z obowiązującą od dnia I lipca 1997 r. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264.; dalej: "PKWiU z 1997 r.") (...) oraz zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (Jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (Jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Opisane czynności klientów banku nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU (KWiU)".

Organ statystyczny w powyższej opinii uznał, iż w przypadku działań podejmowanych w ramach cash poolingu usługa świadczona jest jedynie przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych. Natomiast pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy, są odbiorcami tych usług. W konsekwencji, uczestnictwo Spółki w systemie cash poolingu oraz działania przez nią podejmowane w ramach systemu, nie są świadczeniem usług, a zatem pozostają poza zakresem opodatkowania VAT.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Między innymi, w interpretacji z dnia 31 marca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP1/443-27/09/KM) stwierdził, iż:

" (...) czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, w tym także przez Wnioskodawcę, umożliwiających bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-poolingu nie stanowią odrębnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową".

Sposób kwalifikacji cash poolingu przez organy podatkowe nie zmienił się również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. (tekst jedn.: od momentu, gdy klasyfikacja statystyczna nie jest główną wytyczną przy klasyfikowaniu usług dla celów podatku VAT). Przykładowo w interpretacji z dnia 13 września 2011 r. (nr IPPP3/443-883/11-5/JF) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: "Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka wraz z innymi uczestnikami zamierza skorzystać z usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash pooling) obsługiwanej przez bank. Z tytułu świadczenia wskazanej usługi bank będzie otrzymywać od uczestników systemu cash poolingu wynagrodzenie. Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej umowy cash poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował bank, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash pooling z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie".

Analogiczny pogląd został wyrażony przez organy podatkowe m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-525/12-2/PR),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 listopada 2011 r. (sygn. IPPP1/443-1346/11-3/MP),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. (sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lutego 2009 r. (sygn. IPPP1-443-2175/08-2/AK),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2009 r. (sygn. ITPP2/443-388/09/AK),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 czerwca 2008 r. (sygn. IBPP2/443-267/08/ICz).

Wobec powyższego zdaniem Spółki, w ramach struktury cash poolingu A. nie podejmie działań podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w związku z uczestnictwem A. w systemie cash poolingu, usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez Lidera powinny być rozpoznawane przez Spółkę jako import usług zwolnionych z VAT.

Aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Lidera kompleksowej usługi cash poolingu, w pierwszej kolejności należy określić miejsce jej świadczenia. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Spółka jako uczestnik cash poolingu jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonego przez Lidera. Dlatego też, miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z wyżej powoływanym art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, jest państwo siedziby Spółki, tj. Polska (wyjątki przewidziane w art. 28c-28 h ustawy o VAT nie będą miały zastosowania do sytuacji A.). W konsekwencji Spółka, jako nabywca kompleksowej usługi w ramach cash poolingu będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego na zasadzie importu usług z tytułu czynności wykonywanych przez Lidera, których miejscem opodatkowania jest terytorium kraju usługobiorcy. A. będzie zatem zobowiązany do poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od VAT w odniesieniu do tej usługi, zgodnie z polskimi przepisami o VAT.

Począwszy od 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadziła istotne zmiany dotyczące definiowania usług zwolnionych z opodatkowania VAT. Znowelizowane przepisy zlikwidowały załącznik nr 4 do ustawy o VAT, który zawierał katalog towarów i usług zwolnionych z podatku. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w nowelizacji, przy określaniu zakresu zwolnień odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa Unii Europejskiej, prawa krajowego oraz orzecznictwa sądów. Od tego czasu katalog usług zwolnionych z VAT został ujęty w art. 43 ust. 1. ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy o VAT, zwolnione z opodatkowania są między innymi usługi:

* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT),

* w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług; (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, że analiza charakteru czynności, które będą faktycznie wykonywane przez Lidera w ramach świadczenia usług cash poolingu prowadzi do konkluzji, iż czynności te zawierać się będą w dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 38 i pkt 40 ustawy o VAT, tj:

* z jednej strony, w ramach struktury cash poolingu Lider udzieli Spółce finansowania i tym samym świadczyć będzie na rzecz A. usługę określoną w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, a jednocześnie

* Lider będzie prowadzić Rachunek oraz dokonywać na nim rozliczeń, co składać się będzie na usługę określoną w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż świadczenie przez Lidera usług wspólnego zarządzania płynnością finansową (cash pooling) stanowić będzie na gruncie ustawy o VAT świadczenie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 oraz 40 ustawy o VAT.

Zwolnienie z VAT usług Lidera potwierdza również treść przepisów unijnych. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

* udzielania kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę,

* łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy 2006/112 ustala się ze względu na charakter świadczonych usług, a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa ETS, ocena czy wykonywane usługi należy kwalifikować, jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, usługi świadczone przez Lidera na rzecz A. w ramach systemu cash pooling, swoim charakterem i funkcją wypełniają przesłanki wskazane w art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy 2006/112 dla zwolnienia ich z opodatkowania VAT.

Podsumowując, Spółka uważa, iż kompleksowa usługa wykonywana przez Lidera powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że w chwili obecnej obowiązuje tekst ustawy o podatku od towarów i usług opublikowany w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. cytowany przez Stronę art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy brzmi następująco: Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Powyższa zmiana przepisu pozostaje bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych uczestników opisanej struktury cash poolingu.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl