IPPP3/443-870/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-870/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot zapłaconej akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. wpłynął, przekazany zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości wystąpienia o zwrot zapłaconej akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej B. SA dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw wyrobów, które zgodnie z przepisami Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U.UE.L Nr 283, poz. 51, z późn. zm.) oraz Dyrektywy Rady 92/12/EWG z 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przemieszczania oraz kontroli (Dz. U.UE.L Nr 76, poz. 1, z późn. zm., dalej: "dyrektywa horyzontalna"), nie mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy na zasadach określonych w dyrektywie horyzontalnej.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm., dalej: "ustawa o akcyzie") w przypadku przemieszczania takich wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów "dokumentów handlowych" zamiast e-AD.

W szczególności, przedmiotem dostaw wewnątrzwspólnotowych Spółki są oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 91 (zgodnie z CN obowiązującym dla celów akcyzy).

W odniesieniu do części dokonanych w przeszłości dostaw wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów, Spółka przewiduje scenariusz, w którym zostanie zobowiązana przez organ podatkowy do zapłaty podatku akcyzowego na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, ze względu na brak otrzymania przez Spółkę z upływem 4. miesiąca od dnia wysłania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego prawidłowych dokumentów, o których mowa art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, potwierdzających dostawę tych wyrobów do innego państwa członkowskiego.

Nieprawidłowość "dokumentów handlowych lub innych dokumentów potwierdzających dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej" została stwierdzona przez organ podatkowy w trakcie kontroli podatkowej. Obecnie toczy się postępowanie podatkowe w tym zakresie. Spółka uznaje w tym postępowaniu, że otrzymała prawidłowe dokumenty, o których mowa art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, i do tej pory nie dokonała zapłaty akcyzy od przedmiotowych dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Stan faktyczny, na gruncie którego toczy się przedmiotowe postępowanie podatkowe nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Przedmiotem niniejszego wniosku nie są także żadne okoliczności na podstawie, których zostanie wydana decyzja wymiarowa w tym postępowaniu, ani zasadność lub nie określenia Spółce akcyzy do zapłaty w decyzji wymiarowej. W tym zakresie w niniejszej sprawie nie ma więc zastosowania art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 97.137.925 z dnia 13 listopada 1997 r., z późn. zm., dalej: "Ordynacja podatkowa").

Elementem zdarzenia przyszłego w niniejszym wniosku, jest decyzja wymiarowa organu podatkowego określająca Spółce na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie zobowiązanie podatkowe w akcyzie do zapłaty w związku z otrzymaniem w przeszłości, nieprawidłowych dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie oraz zapłata przez Spółkę akcyzy w związku z otrzymaniem takiej decyzji.

Po zapłaceniu podatku akcyzowego w wysokości wskazanej przez organ podatkowy w decyzji wymiarowej, czyli po zapłaceniu akcyzy od dostaw wewnątrzwspólnotowych, w przypadku, których nastąpiło zdaniem organu podatkowego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, Spółka zamierza skorzystać z art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie i wystąpić o zwrot podatku akcyzowego zapłaconego od poszczególnych dostaw w związku z otrzymaniem decyzji wymiarowej organu podatkowego.

Spółka uzyska od swoich kontrahentów, do których dostarczyła wyroby akcyzowe, od których podatek ten zostanie zapłacony, dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, jednoznacznie potwierdzających fakt dostawy wyrobów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Będą to nowe dokumenty, inne od tych, które - uznawane przez organ podatkowy za nieprawidłowe - będą podstawą wydania Spółce decyzji wymiarowej na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest prawidłowość tych "nowych" dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, ani możliwość uzyskania zwrotu akcyzy na podstawie takich dokumentów, ale dopuszczalność wystąpienia o zwrot akcyzy na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie w sytuacji, gdy Spółka zapłaci akcyzę nie dobrowolnie, ale w związku z otrzymaniem decyzji wymiarowej wydanej na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopuszczalne będzie wystąpienie o zwrot podatku akcyzowego na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy o akcyzie, gdy zapłata podatku akcyzowego od wyrobów dostarczonych do innego państwa członkowskiego zostanie dokonana w wyniku otrzymania przez Spółkę decyzji organu podatkowego wydanej na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 Ustawy o akcyzie.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka będzie mogła wystąpić o zwrot akcyzy na podstawie ww. przepisu niezależnie od tego, że zapłata podatku akcyzowego, o zwrot którego zamierza wystąpić Spółka, zostanie dokonana przez Spółkę w wyniku wydania przez organ podatkowy decyzji w oparciu o art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

Zgodnie z art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie, podmiotowi wysyłającemu, który otrzymał dokument o którym mowa w ust. 1 pkt 7, z potwierdzeniem dostawy na terytorium państwa członkowskiego po upływie terminu o którym mowa w ust. 1 pkt 8 - przysługuje zwrot akcyzy zapłaconej przez ten podmiot od tych wyrobów na terytorium kraju, na jego pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zdaniem Spółki, aby móc zastosować ww. przepis i wystąpić o zwrot uprzednio zapłaconej akcyzy spełnione powinny być następujące warunki:

1.

podatnik podatku akcyzowego powinien dokonać dostawy wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do odbiorcy w innym niż Polska kraju UE;

2.

podatek akcyzowy od zrealizowanych dostaw powinien zostać zapłacony;

3.

po upływie 4 miesięcy od daty wysłania wyrobów ze składu podatkowego w Polsce, podatnik podatku akcyzowego otrzymał dokument potwierdzający dokonanie dostawy na terytorium innego niż Polska kraju UE.

W analizowanym przypadku wszystkie powyższe warunki będą spełnione.

Po pierwsze Spółka dokonała bowiem wewnątrzwspólnotowych dostaw wyrobów akcyzowych do innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Po drugie, Spółka dokona zapłaty podatku akcyzowego od tych dostaw. Zdaniem Spółki, dla możliwości skorzystania z art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie nie ma znaczenia fakt, że zapłata podatku akcyzowego, o zwrot którego wnioskować będzie Spółka, nastąpi jako pochodna działań organu podatkowego, a nie będzieto zapłata "dobrowolna". Art. 42 ust. 4 ustawy o akcyzie wskazując jako warunek zwrotu akcyzy zapłatę tego podatku nie wskazuje, że musi to być zapłata "dobrowolna", a nie wynikająca z decyzji organu podatkowego. Decyzja organu podatkowego będzie decyzją wydaną w oparciu art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, a przecież w art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie, ustawodawca dał podatnikom możliwość odwrócenia konsekwencji powstałych właśnie w związku z zastosowaniem art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie (tekst jedn.: zapłaty podatku akcyzowego), z czego Spółka zamierza skorzystać.

Po trzecie, Spółka spełni również ostatni warunek niezbędny do wystąpienia o zwrot podatku akcyzowego i otrzyma po upływie 4. miesiąca od momentu wysyłki wyrobów ze składu podatkowego w Polsce dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie (niniejszy wniosek nie dotyczy tego czy na podstawie tych dokumentów Spółka uzyska zwrot, a jedynie tego czy dopuszczalne jest złożenie wniosku o zwrot w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego).

Z uwagi zatem, że Spółka spełni wszystkie warunki niezbędne do wystąpienia o zwrot podatku akcyzowego na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie, Spółka będzie mogła wystąpić o zwrot akcyzy na podstawie ww. przepisu niezależnie od tego, że zapłata podatku akcyzowego o zwrot którego zamierza wnioskować Spółka, zostanie dokonana przez Spółkę w wyniku wydania przez organ podatkowy decyzji wymiarowej w oparciu o art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

Spółka nadmienia, że art. 42 ust. 4 nie zakazując, aby podatnik na podstawie tego przepisu wystąpił o zwrot akcyzy zapłaconej "z decyzji wymiarowej" nie zakazuje też podatnikowi, aby taką decyzję kwestionował w dalszym toku instancji i skarżył do sądu administracyjnego. Oba postępowania ("zwrotowe" i "wymiarowe") będą od siebie niezależne, bo będą oparte na innych dokumentach, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie ("historycznych" ocenianych w postępowaniu wymiarowym oraz "nowych" ocenianych w postępowaniu zwrotowym). Oczywiście, po uzyskaniu przez Spółkę zwrotu akcyzy na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie odwoławcze postępowanie wymiarowe (spór Spółki z organem podatkowym co do zasadności wymiaru akcyzy i jego zapłaty przez Spółkę) zostanie umorzone na podstawie art. 208 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym "gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe (...) organ podatkowy wydaje decyzję o umorzeniu postępowania." dotyczy tego czy na podstawie tych dokumentów Spółka uzyska zwrot, a jedynie tego czy dopuszczalne jest złożenie wniosku o zwrot w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego).

Z uwagi zatem, że Spółka spełni wszystkie warunki niezbędne do wystąpienia o zwrot podatku akcyzowego na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie, Spółka będzie mogła wystąpić o zwrot akcyzy na podstawie ww. przepisu niezależnie od tego, że zapłata podatku akcyzowego o zwrot którego zamierza wnioskować Spółka, zostanie dokonana przez Spółkę w wyniku wydania przez organ podatkowy decyzji wymiarowej w oparciu o art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany wysyłający, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 40 ust. 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy podmiotowi wysyłającemu, który otrzymał:

1.

raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru lub raport wywozu albo dokument zastępujący raport wywozu po upływie terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, albo

2.

dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium państwa członkowskiego, w którym doszło do naruszenia lub stwierdzono naruszenie warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, w kwocie odpowiadającej ilości wyrobów akcyzowych, których dotyczyło to naruszenie, albo

3.

dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, z potwierdzeniem dostawy na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej wyrobów akcyzowych po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 8

- przysługuje zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez ten podmiot od tych wyrobów na terytorium kraju, na jego pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

* w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;

* w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw wyrobów akcyzowych. W szczególności, przedmiotem dostaw wewnątrzwspólnotowych Spółki są oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 91. W odniesieniu do części dokonanych w przeszłości dostaw wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów, Spółka przewiduje scenariusz, w którym zostanie zobowiązana przez organ podatkowy do zapłaty podatku akcyzowego na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, ze względu na brak otrzymania przez Spółkę z upływem 4. miesiąca od dnia wysłania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego prawidłowych dokumentów, o których mowa art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, potwierdzających dostawę tych wyrobów do innego państwa członkowskiego. Nieprawidłowość "dokumentów handlowych lub innych dokumentów potwierdzających dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej" została stwierdzona przez organ podatkowy w trakcie kontroli podatkowej. Obecnie toczy się postępowanie podatkowe w tym zakresie. Spółka uznaje w tym postępowaniu, że otrzymała prawidłowe dokumenty, o których mowa art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, i do tej pory nie dokonała zapłaty akcyzy od przedmiotowych dostaw wewnątrzwspólnotowych. Po zapłaceniu podatku akcyzowego w wysokości wskazanej przez organ podatkowy w decyzji wymiarowej, czyli po zapłaceniu akcyzy od dostaw wewnątrzwspólnotowych, w przypadku, których nastąpiło zdaniem organu podatkowego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, Spółka zamierza skorzystać z art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie i wystąpić o zwrot podatku akcyzowego zapłaconego od poszczególnych dostaw w związku z otrzymaniem decyzji wymiarowej organu podatkowego. Spółka uzyska od swoich kontrahentów, do których dostarczyła wyroby akcyzowe, dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, jednoznacznie potwierdzających fakt dostawy wyrobów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Będą to nowe dokumenty, inne od tych, które są uznawane przez organ podatkowy za nieprawidłowe.

Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest prawidłowość tych "nowych" dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie, ani możliwość uzyskania zwrotu akcyzy na podstawie takich dokumentów, ale dopuszczalność wystąpienia o zwrot akcyzy na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie w sytuacji, gdy Spółka zapłaci akcyzę nie dobrowolnie, ale w związku z otrzymaniem decyzji wymiarowej wydanej na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie.

Stosownie do przedstawionych okoliczności oraz powołanych przepisów należy zauważyć, że na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy podmiotowi, o którym mowa w tym przepisie przysługuje zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez ten podmiot od wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, na jego pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego. Przy czym, dla prawa do zwrotu wynikającego z ww. przepisu bez znaczenia pozostaje kwestia czy zapłacona kwota akcyzy wynikała z deklaracji złożonej przez podmiot czy z decyzji organu podatkowego, ponieważ ustawodawca nie uzależnił tego prawa od sposobu zapłaty kwoty akcyzy.

A zatem, skoro Wnioskodawca spełni wszystkie warunki określone w art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy tj. dokonał dostawy wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do odbiorcy z innego niż Polska państwa członkowskiego, zapłaci podatek akcyzowy od realizowanych dostaw, a także otrzyma dokument, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, to będzie mógł wystąpić o zwrot zapłaconej akcyzy na podstawie art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl