IPPP3/443-858/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-858/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawienia faktury wewnętrznej i jej przechowywania oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawienia faktury wewnętrznej i jej przechowywania oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej określana jako "Spółka") jest spółką należącą do grupy podmiotów X. Z uwagi na dużą skalę prowadzonej działalności Spółka w każdym okresie rozliczeniowym dokonuje dużej liczby transakcji z podmiotami z grupy X. oraz sporadycznych transakcji z podmiotami trzecimi, mającymi siedzibę poza granicami kraju (dalej wszyscy określani jako: Kontrahenci"), w tym wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Zdarza się, że transakcje z podmiotami z grupy X., dokumentowane są tzw. fakturami automatycznymi wystawionymi w systemie księgowym SAP (dalej jako "faktury automatyczne"), w taki sposób, że transakcja sprzedażowa pomiędzy jednym pomiotem z grupy (sprzedawcy) jest automatycznie księgowana jako transakcja zakupowa po stronie drugiego podmiotu (odbiorcy) i zawiera te same dane, jakie znajdują się na odpowiedniej fakturze automatycznej. Również w takim przypadku podstawą do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest faktura papierowa otrzymana od podmiotu z grupy X.

W celu optymalizacji przepływu dokumentacji z Kontrahentami, Spółka zamierza opierać się na innej niż papierowa forma faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Spółka chce wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

a.

informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów w formie korespondencji elektronicznej (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej bądź

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że na podstawie uzyskanych dokumentów i informacji, które zostały wskazane wyżej w punktach a)-c), oprócz informacji w zakresie daty wystawienia faktury przez Kontrahenta, będzie też mogła ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT.

Zamierzeniem Spółki jest także przechowywanie dla celów podatkowych ww. dokumentów bądź informacji w takiej formie w jakiej zostały one przez Spółkę odebrane, tj. w postaci:

a.

faktury otrzymanej od Kontrahentów w formie korespondencji elektronicznej (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury elektronicznej, bądź

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej,bez konieczności ich drukowania w wersji papierowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze, otrzymanej od Kontrahentów w wiadomościach elektronicznych (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej, w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

2.

Czy w opisanym faktycznym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej, jaka została wprowadzona w systemie księgowym SAP, do której Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktura automatyczna nie będzie przesyłana w formie korespondencji elektronicznej w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

3.

Czy w opisanym faktycznym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej, jaka została wprowadzona w systemie księgowym SAP, do której Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będzie ona przesiana w formie korespondencji elektronicznej, w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

4.

Czy podatek VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie informacji wynikających z ww. dokumentów (faktur przesłanych jako pliki PDF, TIF lub podobne pocztą elektroniczną) lub automatycznych zapisów w systemie księgowym SAP stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT.

5.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, dla celów podatkowych wystarczające jest by Spółka przechowywała informacje oraz dokumenty dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w formie w jakiej je otrzymała, tj. w postaci:

a.

faktury otrzymanej od Kontrahentów w formie korespondencji elektronicznej (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury elektronicznej, bądź

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bez konieczności ich drukowania w wersji papierowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tekst jedn.: w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze, otrzymanej od Kontrahentów w wiadomościach elektronicznych (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tekst jedn.: w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej, jaka została wprowadzona w systemie księgowym SAP, do której Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktura automatyczna nie będzie przesyłana w formie korespondencji elektronicznej.

Ad.3

Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie obowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tekst jedn.: w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej, jaka została wprowadzona w systemie księgowym SAP, do której Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będzie ona przesłana w formie korespondencji elektronicznej.

Ad.4

W ocenie Spółki podatek należny VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie przesłanych pocztą elektroniczną plików PFD, TIF itp. zawierających faktury lub automatycznych zapisów księgowych jest podatkiem naliczonym w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT.

Ad. 5

Zdaniem Spółki, dla celów podatkowych wystarczające jest by przechowywała informacje oraz dokumenty dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w formie w jakiej je otrzymała, tj. w postaci:

a.

faktury otrzymanej od Kontrahentów w formie korespondencji elektronicznej (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej, bądź

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bez konieczności ich drukowania w wersji papierowej.

UZASADNIENIE do stanowiska Spółki (pytania 1-5)

Istota wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów stanowi jedną z czynności podlegających opodatkowaniu. Czynność ta została zdefiniowana w art. 9 ust. 1 tej ustawy jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Generalnie, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT).

Z uwagi na specyfikę tej transakcji (podatnikiem jest nabywca), ustawodawca ustalił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Co do zasady, powstaje on 15-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak, w przypadku gdy przed tym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a ust. 10 pkt 2 tego artykułu mówi, iż prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie przedstawionych powyżej regulacji należy stwierdzić iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają powstania obowiązku podatkowego od otrzymania faktury w jakiejkolwiek formie. Jedynym kryterium, jakie powinno zostać uwzględnione w ramach określania momentu powstania obowiązku podatkowego jest moment wystawienia faktury bądź nabycia towarów, gdy faktura wystawiona jest później niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dostawy towarów.

Regulacje w zakresie faktur na podstawie ustawy o VAT

Artykuł 106 ust. 1 ustawy o VAT, wskazuje, iż podatnik podatku od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury w przypadku dokonania sprzedaży.

Z kolei zgodnie z treścią art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przytoczona definicja sprzedaży nie uwzględnia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdzie podatnikiem jest nabywca będących przedmiotem tej czynności towarów. Powyższe wydaje się uzasadnione faktem, iż w tym wypadku faktura jest wystawiana przez podatnika podatku od wartości dodanej, dokonującego w innym państwie członkowskim wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (a tym samym podlegającego obowiązkowi wystawiania faktur zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym państwa na terenie którego dokonywana jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). Powyższe oznacza, iż polskie przepisy w żaden sposób nie określają zasad w zakresie wystawiania faktur w stosunku do Kontrahentów Spółki, wystawiających faktury na rzecz Spółki, dokumentujące transakcję stanowiącą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów po stronie Spółki.

Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, że obecnie obowiązujące polskie przepisy z zakresu podatku VAT przewidują możliwość wystawienia faktury w innej formie niż papierowa, tj. faktury elektronicznej. Jednakże zasady i warunki wystawiania faktur elektronicznych dotyczą wyłącznie obrotu krajowego. Nie mają one zastosowania w stosunku do Kontrahentów, którzy podlegają jurysdykcji podatkowej innego kraju Unii Europejskiej.

Dlatego też w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ust. 7 art. 106 ustawy o VAT nakłada obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej.

Biorąc pod uwagę wspomniane przepisy ustawy o VAT należy uznać, iż obowiązek rozliczenia podatku VAT w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wiąże się przede wszystkim z obowiązkiem jego udokumentowania w postaci faktury wewnętrznej. Bez znaczenia pozostaje w tym zakresie fakt oraz moment wystawienia faktury przez sprzedawcę, albowiem to faktura wewnętrzna będzie dokumentem, który podatnik powinien posiadać oraz przechowywać przez wymagany okres czasu wraz z pozostałą dokumentacją podatkową.

Rola faktury podatnika podatku od wartości dodanej

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów polski ustawodawca wymaga wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, jedynie w celu określenia obowiązku podatkowego dla tej transakcji. Powyższe potwierdza również fakt, iż nawet niewystawienie faktury przez sprzedawcę w żadnym wypadku nie wyłącza obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Tym samym, dla powstania tego obowiązku nie ma znaczenia, kiedy faktura została przez polskiego podatnika otrzymana. Co więcej, ustawodawca literalnie nie nakłada na nabywcę obowiązku otrzymania i posiadania takiej faktury, a także nie wiąże określonych skutków podatkowych z nieotrzymaniem bądź brakiem przedmiotowej faktury.

Nawet prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest warunkowane wyłącznie powstaniem obowiązku podatkowego z tego tytułu, który może powstać nawet bez wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

Zbliżoną tezę przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 października 2010 r. (sygn. IPPP3/443-733/10-4/k.c.), gdzie w podobnym stanie faktycznym uznał, iż "żaden przepis ustawy o VAT nie reguluje kwestii posiadania oryginału faktury od kontrahenta unijnego, wystawionej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru czy importu usług".

Zatem, w opinii Spółki w celu poprawnego określenia powstania obowiązku podatkowego dla transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów niezbędne jest wyłącznie posiadanie informacji na temat wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej i daty jej wystawienia, którą Spółka uzyska na podstawie:

* informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentóww wiadomościach elektronicznych (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej, bądź

* informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

* informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej.

Mając odpowiednią informację na temat wystawienia faktury przez Kontrahenta, a także dodatkowe dane (nazwa, ilość oraz cena nabytych towarów), Spółka jest zobowiązana rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wystawić fakturę wewnętrzną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 września 2010 r. (sygn. IBPP3/443-705/10/PK), w której stwierdził, iż " (...) w celu wystawienia faktury wewnętrznej nie jest konieczne otrzymanie faktury, a dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wystarczająca jest informacja o tym kiedy faktura została wystawiona, uzyskana np. poprzez otrzymanie faksu faktury lub otrzymanie jej treści drogą korespondencji elektronicznej."

Dodatkowo, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie we wskazanej wyżej Interpretacji z dnia 29 października 2010 r. stwierdził, iż "nawet w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu Wnioskodawca nie otrzyma faktury od kontrahenta unijnego, ale będzie posiadał wiedzę na temat dokonanej przez niego dostawy wewnatrzwspólnotowej, tzn. daty wystawienia faktury i innych niezbędnych informacji koniecznych do prawidłowego określenia momentu obowiązku podatkowego, i tak ma on obowiązek wykazania tych transakcji w dokumentacji podatkowej, tj. odpowiednio wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług."

Przepisy Unii Europejskiej

Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje swoje uzasadnienie również na gruncie przepisów Unii Europejskiej w zakresie podatku od towarów i usług.

Brzmienie przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zgodne z brzmieniem art. 67 i związanego z nim art. 222 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako: Dyrektywa 2006/112).

Wspomniane przepisy Dyrektywy 2006/112 mówią, iż obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w dniu wystawienia faktury, bądź jeśli faktury nie wystawiono, z upływem terminu na wystawienie takiej faktury, tj. 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 181 Dyrektywy 2006/112 państwa członkowskie mogą zezwolić podatnikowi, który nie posiada faktury, na dokonanie odliczenia podatku w odniesieniu do dokonanych przez niego wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów ustawy o VAT polski ustawodawca skorzystał ze wspomnianej możliwości, wskazując jako warunek odliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłącznie wykazanie podatku należnego z tego tytułu.

Konkludując, zdaniem Spółki, w celu określenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie jest wymagane posiadanie faktury przez nabywcę (w jakiejkolwiek formie), a w konsekwencji, już sama informacja o dacie wystawienia faktury wiąże się koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji.

Na podstawie powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT nie musi otrzymywać od Kontrahentów faktur w formie papierowej, natomiast będzie obowiązana do rozpoznawania obowiązku podatkowego w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

a.

informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów w formie korespondencji elektronicznej (email), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIF, w tym w formie faktury automatycznej, bądź

b.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, bądź

c.

informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych, jakie zostały wprowadzone w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej.

Przechowywanie dla celów podatkowych.

Spółka pragnie również zauważyć, iż mając na uwadze powyższe wnioski oraz aktualnie obowiązujące przepisy podatkowe, nie ma obowiązku przechowywania papierowej wersji ww. dokumentów bądź informacji.

Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT podatnicy są jedynie obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Spółka wypełni zatem dyspozycję tej normy prawnej przechowując:

* fakturę wewnętrzną w formie papierowej, która będzie podstawą do ujęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w odpowiedniej ewidencji oraz

* wszelkie dokumenty bądź informacje na podstawie których Spółka rozpoznała wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wystawiła odpowiednią fakturę wewnętrzną, w formie w jakiej zostały one uzyskane przez Spółkę (bez przechowywania ich w wersji papierowej).

Odliczalność podatku naliczonego wynikającego z faktury wewnętrznej.

Ponadto, uzasadnione jest stanowisko Spółki w zakresie uznania jako podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT podatku VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a wykazanego w wystawionej przez Spółkę fakturze wewnętrznej w sytuacji, gdy faktura wewnętrzna została wystawiona w oparciu o inne niż papierowa faktura pochodząca od Kontrahenta dokumenty lub informacje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl