IPPP3/443-857/09-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-857/09-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. przekazanym przez Naczelnika Urzędu Celnego, do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu 5 października 2009 r.) uzupełnionym odpowiedzią na wezwanie z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedstawienia zgłoszenia rejestracyjnego przez zakład budżetowy nabywający wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedstawienia zgłoszenia rejestracyjnego przez zakład budżetowy nabywający wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wzięła udział w postępowaniu przetargowym organizowanym przez Z. na dostawę środków smarnych. Skutkiem czego nastąpiło dokonanie wyboru na wykonawcę w przedmiotowym postępowaniu przetargowym poprzez podpisanie właściwej umowy.

W związku z powyższym Spółka jak i sam zamawiający stali się stronami zaistniałego niejasnego stanu faktycznego dotyczącego art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego, który mówi że: "... podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego...". Spółka wystąpiła do zamawiającego 23 czerwca 2009 r. z pismem o określenie czy może dokonywać obrotu produktami zwolnionymi od akcyzy i czy posiada stosowną rejestrację zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz czy spełnia wymagania stawiane w świetle art. 32 ustawy o podatku akcyzowym. W świetle cytowanych artykułów ustawy każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany dopełnić wymogu rejestracji i spełniać wymagania stawiane podmiotom.

W odpowiedzi Spółka otrzymała pismo, iż podmiot nie podlega rejestracji w myśl przytoczonego artykułu gdyż jest zakładem budżetowym utworzonym przez gminę nieposiadającym osobowości prawnej oraz nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) "... przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą...", jednakże świadczącym usługi dla podmiotu założycielskiego to jest: roboty drogowe, budowlane, elektryczne, wodno-kanalizacyjne oraz sprzątanie i porządkowanie ulic, dróg, skwerów, terenów zielonych.

W odpowiedzi otrzymaliśmy interpretację właściwego dla podmiotu naczelnika urzędu celnego dotyczącą braku wymogu rejestracji przez podmiot. Właściwy naczelnik urzędu celnego dla podmiotu w przedstawionej opinii powołuje się na interpretację Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów numer A........ z dnia 11 marca 2009 r. z której to wynika, iż zakład budżetowy nie musi dokonywać przedmiotowej rejestracji.

Następnym krokiem podjętym przez Spółkę było zwrócenie się do właściwego naczelnika urzędu celnego ze względu na siedzibę spółki o dokonanie interpretacji (opinii) w związku z przedmiotowym niejasnym stanem faktycznym, który to nadzoruje składy podatkowe należące do Spółki. Jednakże właściwy naczelnik urzędu celnego w myśl obowiązujących procedur przekazał rozpatrzenie złożonej interpretacji do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakład budżetowy nieposiadający osobowości prawnej pragnący dokonywać obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zwolnionej od akcyzy ze względu na przeznaczenie musi dokonać obowiązku przedmiotowej rejestracji jako podmiot zużywający we właściwym urzędzie celnym i spełniać wymagania określone w ustawie o podatku akcyzowym i rozporządzeniach wykonawczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiot ma obowiązek dokonania rejestracji w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i spełniać wymagania zapisane w ustawie o podatku akcyzowym oraz aktach wykonawczych do tej ustawy. Opinie dwóch podmiotów opierające się na ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) nie wzięły pod uwagę art. 2 który mówi że "działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły...", z przedstawionego powyżej opisu profil działalności podmiotu wskazuje na nierozerwalny fakt prowadzenia działalności gospodarczej i uzyskiwania z tego tytułu przychodów. Następną kwestią jest fakt, iż wspomniany podmiot w świetle otrzymanych opinii mógłby dokonywać obrotu produktami zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie w tym wypadku olejami smarowymi należącymi do grupy.... 27101971 -27101999 zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym w sposób nie podlegający jakimkolwiek procedurom oraz nadzorowi. Ważnym aspektem, zdaniem Spółki, jest fakt, iż podmiot jest zakładem budżetowym więc powinien zostać zwolniony z wnoszenia opłaty skarbowej za dokonanie przedmiotowej rejestracji. Spółka nadmienia, iż jej opinię podziela kilka innych instytucji

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi celnemu.

Z powyższego przepisu wynika, iż przesłanką obowiązku rejestracji, dotyczącą wszystkich podmiotów, jest prowadzenie działalności gospodarczej.

W myśl art. 32 ust. 1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1.

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie. 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie. 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie. 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada statek powietrzny;

2.

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem. 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywcy je posiada jednostkę pływającą;

3.

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach. od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Takie zapisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie zajmują się działalnością mającą charakter gospodarczy. A zatem sprzedaż na rzecz Z., który jest zakładem budżetowym, o ile nie prowadzi on żadnej dodatkowej działalności gospodarczej, jest dopuszczalna i będzie zwolniona od podatku akcyzowego, niezależnie od przedstawienia przez ten podmiot pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego (oczywiście jeśli spełnione są pozostałe warunki wymienione w tym przepisie).

Należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest Spółka - jako sprzedawca wyrobów akcyzowych, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu nabywającego wyroby od Spółki. Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl