IPPP3/443-852/10-4/MG - Prawo spółki do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dotyczących zakupu usług składowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-852/10-4/MG Prawo spółki do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dotyczących zakupu usług składowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 23 września 2010 r.) na wezwanie z dnia 13 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usług składowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. uzupełniony pismem z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 23 września 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-852/10-2/MG z dnia 13 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usług składowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym stałą siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności na terenie Danii. Spółka nie posiada siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, ale jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług w kraju od kwietnia 2006 r. Na terenie Polski Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (głównie tkanin) oraz dostawy towarów na terytorium Polski. W związku z prowadzoną działalnością Spółka zakupuje usługi szycia oraz usługi składowania towarów (przede wszystkim od spółki E.).

Usługi składowania obejmują wynajem magazynu, załadunek i rozładunek towarów, ułożenie na regałach, prowadzenie stanów magazynowych. Usługi wykonywane są w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Magazynowany towar poddawany jest w firmie E. usłudze szycia na powierzonym materiale, bądź nieprzerobiony materiał odsyłany jest do Danii.

Firma E. obciążając Spółkę kosztami usług składowania uznaje usługę za podlegającą opodatkowaniu w Polsce (zgodnie z otrzymaną interpretacją IBPP2/443-306/10/WN z dnia 18 czerwca 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach dotyczących zakupu usług składowania (stan prawny obowiązujący przed i po 1 stycznia 2010 r.).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług składowania.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, za zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcję udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Aby rozstrzygnąć prawo Spółki Beirholms (posiadającej stałą siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju) do odliczenia naliczonego z faktur dotyczących składowania należy ustalić czy miejscem świadczenia nabywanych usług jest terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została z dniem 1 stycznia 2010 r. w art. 28b ustawy o VAT, wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504).

Generalnie, usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca ma swoją siedzibę, jeśli jest on podatnikiem, bowiem w myśl art. 28b ust. 1 ww. ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z regułą szczegółową zawartą w art. 28e miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zaś zgodnie regułą obowiązującą przed 1 stycznia 2010 określoną w art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości, czyli terytorium kraju.

W przepisach tych przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tę usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy Dyrektywy 2006/112/WE nie zawierają szczegółowych wytycznych w zakresie interpretacji pojęcia "usługi związane z nieruchomościami". Niemniej jednak kierując się jedną z podstawowych zasad wspólnego sytemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi należy uznać, że ww. usługi powinny być świadczone na nieruchomości (tekst jedn. w miejscu, w którym położona jest nieruchomość).

Zatem jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na składowaniu tkanin w wynajmowanym na rzecz kontrahenta zagranicznego magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Świadczona usługa obejmuje swoim zakresem wynajem magazynu, załadunek i rozładunek towarów, ułożenie na regałach, prowadzenie stanów magazynowych. Usługi prowadzone są w magazynie znajdującym się na terytorium Polski, wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahenta zagranicznego. Jest to zatem usługa złożona, w której występuje usługa główna (zasadnicza) i usługi poboczne (dodatkowe).

Wynajem magazynu jest w tym przypadku usługą zasadniczą (główną), którą należy uznać jako usługę związaną z nieruchomością. Natomiast pozostałe usługi z tym związane, tj. załadunek i rozładunek towarów, ułożenie na regałach, prowadzenie stanów magazynowych stanowią elementy usługi złożonej (kompleksowej). Usługi dodatkowe mogą być traktowane jako usługi związane z usługą główną, bowiem wspierają one wykonanie usługi głównej.

Zatem, stosownie do art. 28e ustawy oraz art. 27 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu przed 1 stycznia 2010 r., miejscem świadczenia opisanej przez Wnioskodawcę usługi składowania jest państwo, na terenie którego położony jest magazyn (nieruchomość), tj. Polska. Oznacza to, iż miejscem opodatkowania ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości, bez względu na rzecz jakiego podmiotu będą świadczone. W związku z powyższym Spółka ma prawo odliczenia VAT-u naliczonego wynikającego z zakupu usług składowania.

Powyższe stanowisko, dotyczące miejsca świadczenia usług składowania, potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej IBPP2/443-306/10/WN wydanej dnia 18 czerwca 2010 r. dla spółki E., od której Wnioskodawca zakupuje usługi składowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., określona została w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowił, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od zasady wskazanej w powyższym przepisie wprowadzono szereg wyjątków, określających, z uwagi na charakter świadczonych usług, inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce ich świadczenia.

Jak stanowił art. 27 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a, 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

A contrario podmioty nie spełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Ustawodawca wprowadzając wskazane powyżej wyłączenia określił przypadki, w których występuje inne niż określone w art. 28b ust. 1 miejsca świadczenia usług.

Zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością zakupuje usługi składowania, które obejmują wynajem magazynu, załadunek i rozładunek towarów, ułożenie na regałach, prowadzenie stanów magazynowych. Usługi wykonywane są w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Zatem, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mają bezpośredni związek z nieruchomością, dla których miejsce świadczenia określone zostało w art. 28e ustawy.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, że podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca mimo, że nie posiada na terytorium Polski siedziby ani też stałego miejsca prowadzenia działalności jest zarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług ze względu na to, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw towarów oraz dostaw towarów na terytorium Polski. W związku z prowadzoną działalnością Spółka zakupuje usługi szycia oraz usługi składowania towarów (przede wszystkim od spółki E.....). Usługi składowania obejmują wynajem magazynu, załadunek i rozładunek towarów, ułożenie na regałach, prowadzenie stanów magazynowych. Usługi wykonywane są w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Magazynowany towar poddawany jest w firmie E..... usłudze szycia na powierzonym materiale, bądź nieprzerobiony materiał odsyłany jest do Danii. Kontrahent Wnioskodawcy traktuje tę usługę, jako usługę związaną z nieruchomością, której to miejscem świadczenia, ze względu na położenie nieruchomości, jest terytorium Polski. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dotyczących zakupu usług składowania.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z cytowanym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usługi składowania w zakresie w jakim nabyta usługa jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych wykonywanych na terytorium Polski. Ponieważ z wniosku wynika, że Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów na terytorium kraju (tzw. dostawy krajowej), a zatem przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku VAT.

Reasumując, biorąc powyższe pod uwagę w tak przedstawionym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach dotyczących zakupu usług składowania zarówno przed i po 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl