IPPP3/443-85/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-85/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Budowa oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacji sanitarnej (etap I) w gminie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Budowa oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacji sanitarnej (etap I) w gminie".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała w latach 2006 - 2007 projekt pn. "Budowa oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacji sanitarnej (etap 1) w gminie", który został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR 2004 - 2006.

Beneficjent - czyli Gmina, ma obowiązek dostarczyć do Urzędu Wojewódzkiego - Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi, odpowiedni dokument z właściwego organu podatkowego, świadczący o możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zrealizowane przedsięwzięcie obejmowało wykonanie następujących robót i usług opodatkowanych podatkiem VAT:

1)

budowę oczyszczalni ścieków, składającą się z elementów

* roboty technologiczne, instalacje sanitarne, budynek wielofunkcyjny, rurociągi międzyobiektowe, sieci i przyłącze wodociągowe, wielofunkcyjny reaktor osadu, roboty budowlano - konstrukcyjne, drogi i zieleń, roboty elektryczne;

2)

budowę kanalizacji sanitarnej (etap 1), składającą się z elementów:

* kanalizacja sanitarna, przykanaliki, roboty elektroenergetyczne;

3)

usługę w zakresie nadzoru inwestorskiego nad budową oczyszczalni ścieków kanalizacji sanitarnej;

4)

usługę w zakresie przygotowania studium wykonalności do wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia.

Po zakończonej realizacji projektu Gmina przekazała "umową użyczenia" wybudowane obiekty oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej do eksploatacji z dniem 1 czerwca 2007 r. dla Zakładu Usług Związku "Biorący w użyczenie" Zakład jest zobowiązany prowadzić działalność przy zastosowaniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858).

Gmina nie eksploatuje oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej a zatem nie pobiera żadnych opłat z tego tytułu. Wszelkie opłaty związane z eksploatacją oczyszczalni i kanalizacji wraz z podatkiem VAT pobiera ww. Zakład, który działa na odrębnym rozrachunku gospodarczym i nie jest w żaden sposób związany z gminą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie faktycznym, beneficjent Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż Gmina nie pobiera żadnych opłat z tytułu eksploatacji oczyszczalni i kanalizacji, gdyż pobiera je Zakład, który jako "Biorący w użyczenie" uzyskuje z tego tytułu przychody i ponosi koszty oraz utrzymuje i eksploatuje przekazane mienie zgodnie z przywołaną wyżej ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Tut. organ nadmienia, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych zrealizowała projekt, przedmiotem którego była budowa oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowy projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Oczyszczalnia ścieków oraz kanalizacja sanitarna została przekazana do eksploatacji Zakładowi Usług z siedzibą w Y......., w ramach "umowy użyczenia". Zakład ten pobiera opłaty, z tytułu świadczenia usług związanych z użytkowaniem oczyszczalni i kanalizacji. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów związanych z wykonanym projektem.

Analizując stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, tym samym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl