IPPP3/443-848/10-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-848/10-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w zw. z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w zw. z realizacją projektu pt. "..."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Instytutu (I.) jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży. Realizując zadania związane z prowadzonymi badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi I. realizował projekt pt. "..." w ramach Wspólnotowego Programu Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008. Projekt realizowany był w okresie 1 czerwca 2007 r.-31 maja 2010 r.

W projekcie uczestniczyło 6 jednostek. Koordynatorem projektu był T. z Wielkiej Brytanii, I. był jednym z partnerów projektu.

Celem projektu było stworzenie europejskiej sieci ośrodków referencyjnych dla rozpoznawania i leczenia rzadkich zespołów dysmorficznych. Ośrodki te, zaliczane do wiodących w Europie w dziedzinie dysmorfologii klinicznej (dział genetyki klinicznej, zajmującej się rozpoznawaniem zespołów dysmorficznych powstałych wyniku nieprawidłowej embriogenezy), zobowiązały się współpracować w celu zwiększenia rozpoznawalności, opracowania ujednoliconych strategii diagnostyczno-terapeutycznych oraz rozpowszechniania informacji na temat rzadkich zespołów dysmorficznych, zarówno wśród lekarzy innych specjalności, jak i pacjentów. Zespoły dysmorficzne są chorobami cechującymi się występowaniem wad wrodzonych (z reguły mnogich), opóźnieniem rozwoju fizycznego i umysłowego oraz charakterystycznym wyglądem (co określa się mianem dysmorfii i z czym wiąże się nazwa tej grupy zaburzeń). Jednostkowo występują one rzadko, natomiast jako grupa chorób stanowią bardzo istotny problem diagnostyczny i terapeutyczny.

Projekt umożliwił osiągnięcie następujących celów operacyjnych: 1/ Stworzenie europejskiej sieci współpracy centrów referencyjnych dla opracowywania standardów dotyczących diagnostyki i leczenia oraz rozpowszechniania informacji na temat rzadkich zespołów dysmorficznych; 2/ Stworzenie elektronicznego systemu diagnostyki wybranych zespołów dysmorficznych, umożliwiającego klinicystom konsultowanie z ekspertami z ośrodków referencyjnych drogą elektroniczną trudnych przypadków klinicznych z kręgu zespołów wad wrodzonych, (Dysmorphology Diagnostic System - DDS); 3/ Opracowanie szczegółowych rekomendacji dla wybranych zespołów dysmorficznych w celu rozwoju i wdrożenia strategii terapeutycznych; 4/ Rozpowszechnianie wiedzy wśród innych europejskich ośrodków genetyki klinicznej i zwiększenie dostępności do informacji medycznych wśród pacjentów, czy rodzin dotkniętych chorobą.

Podstawowymi zadaniami I. w projekcie było; 1/ opracowywanie standardów dotyczących diagnostyki i leczenia rzadkich zespołów dysmorficznych, 2/ rozpowszechnianie informacji na temat tych zaburzeń, zarówno wśród krajowych ośrodków/zakładów genetyki medycznej, jak i wśród pacjentów i ich rodzin, 3/ współtworzenie elektronicznego systemu diagnostyki wybranych zespołów dysmorficznych, umożliwiającego klinicystom konsultowanie z ekspertami z ośrodków referencyjnych drogą elektroniczną trudnych przypadków klinicznych z kręgu zespołów wad wrodzonych (Dysmorphology Diagnostic System - DDS), 4/ uczestniczenie w ramach ww. systemu DDS w konsultowaniu przypadków rzadkich chorób oraz zgłaszanie do diagnostyki elektronicznej polskich pacjentów z zespołem genetycznym o nieustalonej etiologii. Wyniki projektu obejmują: 1/ elektroniczny system diagnostyki wybranych zespołów dysmorficznych (Dysmorphology Diagnostic System - DDS); 2/ szczegółowe rekomendacje dla wybranych zespołów dysmorficznych oraz wytyczne z zakresu postępowania klinicznego; 3/ stworzenie narzędzi edukacyjnych do opisu cech dysmorficznych; 4/ zorganizowanie obligatoryjnych spotkań polskich dysmorfologów (trzy spotkania w roku) jako stałej platformy do konsultowania przypadków rzadkich chorób.

W związku z realizacją ww. zadań zostały poniesione następujące koszty; 1/ wynagrodzenie członków zespołu badawczego 2/ koszty wyjazdów na spotkania organizacyjne do ośrodka koordynującego oraz na konferencje naukowe (koszty podróży, zakwaterowania oraz utrzymania) 3/ koszt zakupu aparatury niezbędnej do realizacji projektu.

Część powyższych kosztów dotycząca zakupu komputera oraz usług (usługi hotelowe) udokumentowana została fakturami zawierającymi podatek VAT - koszty zawierające podatek VAT poniesione zostały w 2007 r. (koszty zakupu komputera i usług hotelowych) i w 2009 r. (koszty usług hotelowych). Usługi i zakupiony komputer używane były dla potrzeb realizacji projektu, nie służą dalszej sprzedaży przez Instytut.

Koszty związane z realizacją projektu zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz z wkładu krajowego (środków pozyskanych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako dofinansowanie uczestnictwa jednostki w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi środków oraz ze środków własnych I.). Koordynator projektu, działając w imieniu wszystkich partnerów projektu złożył wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Agencję Wykonawczą Programu Zdrowia Publicznego (Public Heath Execitive Agency, PHEA). Projekt został pozytywnie oceniony i Agencja Wykonawcza postanowiła przyznać dofinansowanie na realizację projektu ze środków Komisji Europejskiej. Środki finansowe na naukę przeznaczone na realizację projektu zostały przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na finansowanie kosztów uczestnictwa w projekcie. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi. Rozliczenia finansowe w projekcie odbywały się na podstawie udokumentowanych sprawozdań finansowych z faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Tak więc pozyskane środki są tylko pokryciem kosztów realizowanego projektu.

Zgodnie z zawartą umową z KE tytuł własności do wyników działań, w tym prawa własności przemysłowej i intelektualnej oraz tytuł własności sprawozdań i innych dokumentów związanych z tymi sprawozdaniami przysługuje I. Zarówno KE, jak i MNiSW nie zlecają I. wykonania usługi, a jedynie finansują zadania, których wyniki pozostają w dyspozycji I. I. nie wykonuje świadczenia na rzecz innego podmiotu. Odbiorcy wyników projektu to: Ośrodki genetyczne w Polsce i w Europie oraz pacjenci z rzadkimi chorobami i ich rodziny. Dostęp do informacji jest bezpłatny.

I. prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną i w konsekwencji rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży. W strukturze sprzedaży I. przeważa świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, głównie są to usługi medyczne. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2006 i w roku 2008 wyniosła mniej niż 2% (zgodnie z art. 90-91 ustawy o podatku od towarów i usług).

Koordynator na wezwanie Komisji Europejskiej po zakończeniu realizacji projektu wystąpił z prośbą o przedłożenie zaświadczenia wskazującego, że I. nie mógł odzyskać podatku VAT od zakupionych towarów i usług do realizacji projektu. Interpretacja uzyskana na niniejszy wniosek zostanie dołączona do raportu końcowego z realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu "..." realizowanego w ramach Wspólnotowego Programu Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008 Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego - ponoszone przez niego wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prace prowadzone w ramach projektu nie były usługą dla konkretnego odbiorcy. Były to badania, które przyczyniają się do postępu nauk medycznych, a tym samym posłużą całemu społeczeństwu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Instytut prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną w zw. z czym rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży. Przedmiotem tej działalności jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży.

Wnioskodawca zrealizował w okresie 1 czerwca 2007 r.-31 maja 2010 r. projekt pt. "..." w ramach Wspólnotowego Programu Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008. Celem projektu było stworzenie europejskiej sieci ośrodków referencyjnych dla rozpoznawania i leczenia rzadkich zespołów dysmorficznych.

Koszty związane z realizacją projektu zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz z wkładu krajowego (środków pozyskanych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako dofinansowanie uczestnictwa jednostki w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi środków oraz ze środków własnych I.). Usługi i zakupiony komputer, używane dla potrzeb realizacji projektu, nie służyły dalszej sprzedaży przez Instytut. Odbiorcami wyników projektu są Ośrodki genetyczne w Polsce i w Europie oraz pacjenci z rzadkimi chorobami i ich rodziny, gdzie dostęp do tych informacji jest bezpłatny. W związku z powyższym ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Z analizy wniosku wynika, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pt. "..." nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje w roku 2010 prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części przy zakupie towarów i usług służących do realizacji projektu pod nazwą "..." realizowanego w ramach Wspólnotowego Programu Zdrowia Publicznego na lata 2003-2008.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl