IPPP3/443-846/10-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-846/10-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) uzupełniony o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu w współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu w współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w ramach przedkładanych sprawozdań, Władza Wdrażająca Programy Europejskie, na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z wymogiem Komisji Europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich Beneficjentów realizujących projekty dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego, stwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług (czyli stwierdzającej brak prawnych możliwości odzyskania VAT przez Beneficjenta). Stowarzyszenie Wolnego Słowa od 2005 r. prowadzi wyłącznie działalność statutową (nie prowadzimy działalności gospodarczej). Od 1 września 2009 r. część projektów Stowarzyszenia była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców. W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem VAT nie odzyskuje go w innym trybie.

W ramach realizowanych projektów współfinansowanych przez WWPE Stowarzyszenie wykonywało następujące czynności.

1.

Stowarzyszenie prowadzi bloki szkoleniowe dla cudzoziemców przebywających na terenie RP, będących beneficjentami projektu przygotowujące do uruchomienia własnej działalności gospodarczej w ramach bloku szkoleniowego prowadzone są zajęcia z minimum sanitarnego zasad prowadzenia działalności gospodarczej bloku kulturowego - w trakcie tych zajęć są wyjaśniane różnice pomiędzy kulturą Europy a kulturą Islamu. Stowarzyszenie realizowało indywidualne spotkania beneficjentów z doradcą zawodowym prowadzone są zajęcia z informatyki - podstawy obsługi komputera pakiety oprogramowania biurowego kreowanie stron www czy obsługa prostych programów magazynów-księgowych; prowadzone są zajęcia z języka polskiego.

2.

Stowarzyszenie Prowadzi punkt porad prawnych dla cudzoziemców przebywających na terenie RP. W ramach punktu porad pomaga wyjaśnić różne zagadnienia prawa i przepisów związanych z czynnościami życia codziennego zakładania działalności czy legalizacji pobytu cudzoziemców w Polsce.

3.

Prowadzone są zajęcia integracyjne dla cudzoziemców. W ramach zajęć integracyjnych organizowane były piesze wycieczki tematyczne wycieczki do muzeów i innych instytucji kultury. Przybliżana jest dawna i najnowsza historia Polski. Stowarzyszenie organizowało zajęcia psycho-terapeutyczne projekcje filmów spotkania z pisarzami i artystami.

4.

Zostały wydane broszury informacyjne dla cudzoziemców, w których zawarte zostały informacje jak się poruszać po urzędach i co i w jakim urzędzie cudzoziemiec może załatwić. Broszury zostały wydane w kilku wersjach językowych.

5.

Stowarzyszenie prowadzi badania statystyczne efektem, których ma być wydanie raportu "Stan faktyczny i kierunki rozwoju integracji cudzoziemców w Polsce".

Wszelkie czynności i działania podjęte w ramach projektów wykonywane są na rzecz cudzoziemców przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektów. Wszystkie działania i czynności wykonywane na rzecz Cudzoziemców wykonywane są nieodpłatnie, czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projektach.

Środki uzyskane w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców zostały zagospodarowane zgodnie z załączonymi do projektów preliminarzami kosztów. Środki zostały przeznaczone na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektów, zaangażowanie pracowników ekspertów i specjalistów wielu dziedzin. W ramach środków zostały zakupione bilety do muzeów i innych instytucji kultury, bilety komunikacji miejskiej, zapewnienie wyżywienia w trakcie zajęć prowadzonych w ramach projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym podatnik będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On możliwości odzyskania naliczonego podatku, ponieważ Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców. Stowarzyszenie od 2005 r. prowadzi wyłącznie działalność statutową nie prowadzi działalności gospodarczej. Środki uzyskane w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców zostały przeznaczone na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektów zaangażowanie pracowników ekspertów i specjalistów wielu dziedzin. W ramach środków zostały zakupione bilety do muzeów i innych instytucji kultury bilety komunikacji miejskiej zapewnienie wyżywienia w trakcie zajęć prowadzonych w ramach projektów.

Wszelkie czynności i działania podjęte w ramach projektów wykonywane są nieodpłatnie na rzecz cudzoziemców przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektów.

Biorąc pod uwagę powyższe w oparciu o powołane przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego programu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl