IPPP3-443-836/09-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-836/09-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi organizacji konferencji (seminarium) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie opodatkowania usługi organizacji konferencji (seminarium).

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest jedną z ponad 30 organizacji odzysku, podmiotów prawnych na polskim rynku, powstałych w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, oraz o opłacie produktowej i depozytowej (dalej ustawa" lub "ustawa o obowiązkach przedsiębiorców"). Organizacje odzysku przejmują od przedsiębiorców ciążący na nich obowiązek zapewnienia odzysku, w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych określonej części opakowań po produktach wprowadzanych na rynek (dalej zwany obowiązkiem odzysku).

Zasady realizacji obowiązku odzysku, jak i status organizacji odzysku zostały w bardzo szczegółowy sposób uregulowane w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców. Ustawa ta jest efektem implementacji w Polsce regulacji wskazanych w dyrektywach Unii Europejskiej.

Zgodnie z ustawą przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia odzysku a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych Przedsiębiorca obowiązany jest osiągnąć docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych wskazany w ustawie i przepisach wykonawczych Co więcej przedsiębiorca jest obowiązany nie tylko do realizacji obowiązku odzysku ale także do złożenia szczegółowego sprawozdania rocznego zawierającego informacje m.in. o:

a.

masie lub ilości opakowań w których wprowadził na rynek krajowy produkty lub wprowadzonych na rynek krajowy produktów z podziałem na poszczególne ich rodzaje,

b.

masie lub losu poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje i według sposobu ich odzysku i recyklingu oraz odpadów poużytkowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje,

c.

osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.

Sprawozdania roczne składane są marszałkowi województwa w terminie do dnia 31 marca następnego roku. Zgodnie z ustawą obowiązek odzysku może być realizowany przez przedsiębiorcę samodzielnie albo za pośrednictwem organizacji odzysku Regulacja ustawowa wskazuje że organizacja przejmuje od przedsiębiorcy obciągające go obowiązki na podstawie umowy Przejmując obowiązek odzysku organizacja przejmuje także obowiązki przedsiębiorcy w zakresie przygotowania sprawozdawczości dla marszałka województwa.

Przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące działalności organizacji odzysku. Po pierwsze może ona działać wyłącznie w formie spółki akcyjnej. Po drugie przedmiotem działania organizacji może być wyłącznie działalność związana z organizowaniem zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem, a w szczególności z recyklingiem odpadów a także edukacja ekologiczna.

Wnioskodawca działa na rynku już od kilku lat i obserwuje narastającą konkurencję pomiędzy organizacjami odzysku. Podejmowane są różne działania aby utrzymać obecnych i pozyskać nowych klientów Trzeba bowiem zaznaczyć. że umowy na przejęcie obowiązku odzysku co do zasady są zawierane na czas nieokreślony jednakże z możliwością ich wypowiedzenia w terminie do 30 września danego roku ze skutkiem na koniec danego roku (np. umowy wypowiedziane do 30 września 2009 r. zostaną rozwiązane z dniem 31 grudnia bieżącego roku) Jedynie niewielka część umów został zawarta na czas określony. W związku z tym należy wskazać, że przedsiębiorca nie napotyka na istotne ograniczenia prawne przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu współpracy z inną organizacją odzysku. W związku z tym aby przekonać dotychczasowych klientów do dalszej współpracy oraz pozyskać nowych klientów Wnioskodawcy zamierza podjąć szereg działań w tym m.in. organizować bezpłatne jednodniowe konferencje (seminaria) adresowane do dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów.

Zgodnie z założeniami w konferencji (seminarium) mogliby wziąć udział uczestnicy zaproszeni przez Wnioskodawcę. Zaproszenia byłyby adresowane do dotychczasowych klientów (przedsiębiorcy z którymi Wnioskodawca ma juz zawarte umowy) jak i do potencjalnych klientów (z którymi są prowadzone rozmowy handlowe) oraz do przedsiębiorców wskazanych przez dział handlowy jako potencjalni klienci.

Konferencje (seminaria) dotyczyłyby różnych obszarów z zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w tym m.in.

* zmian w regulacjach prawnych z zakresu ustawy o obowiązkach przedsiębiorców oraz w przepisach wykonawczych,

* praktycznych problemów związane z interpretacją obowiązujących przepisów ustawy,

* problemów praktycznych występujących w związku ze sprawozdawczością;

* prezentacji różnych modeli zarządzania realizacją obowiązku odzysku w przedsiębiorstwie,

* edukacji ekologiczna,

* przewidywane kierunki zmian przepisów w oparciu o propozycje nowych regulacji dyskutowane na forum,

* europejskim, oraz w oparciu o różne rozwiązania występujące w innych krajach Unii Europejskiej.

Prelekcje podczas konferencji (seminariów) byłyby prowadzone przez zaproszonych gości: przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, ekspertów prawnych, przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, ekspertów z zakresu organizacji i zarządzania projektami odzysku w przedsiębiorstwach, przedstawicieli zagranicznych organizacji odzysku. Na konferencji (seminarium) byliby również obecni pracownicy Wnioskodawcy, co byłoby okazją do budowania pozytywnych relacji z klientami, oraz omawiania spraw z zakresu bieżącej współpracy. W odniesieniu do potencjach klientów taka konferencja (seminarium) to okazja do zbudowania pozytywnego wizerunku jakości usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Z organizacją tego typu konferencji (seminarium) wiążą się najczęściej następujące koszty:

* wynajęcie sali wraz z niezbędnym wyposażeniem do przeprowadzenia prezentacji,

* wynagrodzenia dla prelegentów (np. przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, eksperci prawni, przedstawiciel urzędu marszałkowskiego, praktycy z zakresu organizacji i zarządzania projektami odzysku w przedsiębiorstwach, przedstawiciele zagranicznych organizacji odzysku),

* zapewnienia wyżywienia uczestnikom (obiad, oraz tzw. przerwy kawowe (napoje, ciastka)),

* koszty zakwaterowania prelegentów.

Należy nadmienić, że tego typu konferencje są organizowane przez konkurencyjne organizacje odzysku i w świetle uzyskanych informacji cieszą się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, w tym także aktualnych klientów Wnioskodawcy.

Na koniec należy wskazać że przedmiot działalności Wnioskodawcy wskazany w KRS obejmuje także działalność sklasyfikowaną według PKD 80.42 "Pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z czym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na rzecz organizacji konferencji (seminarium).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej powyżej sytuacji organizacja nieodpłatnej konferencji (seminarium) nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w ocenie Wnioskodawcy w zaistniałej sytuacji dochodzi do nieodpłatnego wykonania usługi, ale nie podlega ona opodatkowaniu na gruncie ustawy VAT. Art. 8 ust. 2 ustawy VAT stwierdza, że: "Nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług."

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Warunki określone w powyższym przepisie muszą być spełnione łącznie. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, odpowiedź na to czy bezpłatna usługa podlega czy niepodległa opodatkowaniu VAT zależy od tego czy jest ona realizowana w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Jak to został opisane powyżej, wykonanie tej usługi pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jest to jedna z wielu czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w celu kontynuacji współpracy z dotychczasowymi klientami, jak i przekonanie do współpracy potencjalnych klientów. W takiej sytuacji nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że usługa ta jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a przez to nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zasadność takiej interpretacji przepisów potwierdzają liczne interpretacje zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w tym m.in. interpretacja z dnia 11 maja 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygnatura IPPP2/443-82/09-4/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 54 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest organizowanie, zarządzanie lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem, a w szczególności z recyklingiem odpadów (gospodarka odpadami), a także edukacja ekologiczna sklasyfikowana według PKD 80.42 jako "pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane". W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca bezpłatnie świadczący usługę organizacji jednodniowych konferencji (seminariów) adresowanych do dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów, w tym dla przedsiębiorców. Konferencje (seminaria) dotyczyłyby różnych obszarów z zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w tym m.in.: zmian w regulacjach prawnych z zakresu ustawy o obowiązkach przedsiębiorców oraz w przepisach wykonawczych, praktycznych problemów związane z interpretacją obowiązujących przepisów ustawy, problemów praktycznych występujących w związku ze sprawozdawczością, prezentacji różnych modeli zarządzania realizacją obowiązku odzysku w przedsiębiorstwie, edukacji ekologiczna, przewidywane kierunki zmian przepisów w oparciu o propozycje nowych regulacji dyskutowane na forum, europejskim, oraz w oparciu o różne rozwiązania występujące w innych krajach Unii Europejskiej.

Prelekcje podczas konferencji (seminariów) byłyby prowadzone przez zaproszonych gości: przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, ekspertów prawnych, przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, ekspertów z zakresu organizacji i zarządzania projektami odzysku w przedsiębiorstwach, przedstawicieli zagranicznych organizacji odzysku. Na konferencji (seminarium) byliby również obecni pracownicy Spółki, co byłoby okazją do budowania pozytywnych relacji z klientami, oraz omawiania spraw z zakresu bieżącej współpracy. Konferencji jest okazją do pozytywnego budowania pozytywnego wizerunku jakości usług świadczonych przez Spółkę.

Spółka wskazała, iż aby przekonać dotychczasowych klientów do dalszej współpracy oraz pozyskać nowych klientów Wnioskodawcy zamierza podjąć szereg działań w tym m.in. organizować bezpłatne jednodniowe konferencje (seminaria) adresowane do dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów. Zatem, przedmiotowe świadczenie usług jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Oznacza to, iż nie została spełniona jedna z przesłanek pozwalających uznać nieodpłatne świadczenie usług za świadczenie odpłatne, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem, nieodpłatnie świadczone usług w postaci organizowania przez Spółkę nieodpłatnej konferencji (seminarium) na rzecz klientów jako związane z prowadzonym przez Stronę przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, stąd też stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl