IPPP3/443-835/09-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-835/09-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) uzupełnionego w dniu 23 października 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla nabywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 23 października 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 16 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla nabywanych usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych z zakresu bankowości detalicznej oraz bankowości korporacyjnej. W ramach prowadzonej działalności, w celu zabezpieczenia możliwości świadczenia usług finansowych i oferowania swoim klientom niezbędnych rozwiązań Bank korzysta ze zróżnicowanego wyspecjalizowanego wsparcia, w tym wsparcia z zakresu technologii informatycznej i rozwiązań systemowych.

Bank nabywa od usługodawcy - Banku działającego zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki, prowadzącego działalność miedzy innymi poprzez wyspecjalizowane jednostki zlokalizowane w Singapurze - usługi udostępniania środowiska informatycznego w tym również usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji objętych zakresem powyższych usług.

Powyższe usługi nabywane przez Bank mają bezpośrednie przełożenie na usługi finansowe świadczone przez Bank. Nabywane usługi mają na celu m.in.: umożliwienie procesowania i rozliczania transakcji bankowych, transakcji gotówkowych i bezgotówkowych realizowanych przy użyciu kart kredytowych i debetowych wydawanych przez Bank; oferowanie, obsługę i rozliczanie m.in. produktów kredytowych (w szczególności pożyczek, kart kredytowych), rachunków ROR i kart wydawanych do tych rachunków, czeków, lokat terminowych, zleceń stałych i poleceń płatności, produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych; oferowanie i obsługę usług bankowości internetowej.

Usługodawca dostarcza Bankowi następujące usługi: zapewnienie codziennego przetwarzania danych produkcyjnych oraz ciągłości działania biznesu (COB), usługi infrastruktury sieciowej mające na celu zapewnienie komunikacji pomiędzy serwerami Usługodawcy a infrastrukturą w obsługiwanych krajach, a także usługi administracyjne na poziomie systemu operacyjnego oraz produktów wspierających bezpieczeństwo produktów działających w centrum danych.

Usługodawca świadcząc na rzecz Banku usługi udostępniania środowiska informatycznego m.in.: obsługuje środowisko operacyjne przetwarzania danych na zasadzie 24x7 w zakresie monitoringu usług wykonywanych w trybie bieżącym, uruchamiania procesów przetwarzania, jak i wspierając działania UAT; obsługuje operacje przechowywania danych i zarządzania bazami danych. W ramach usług zapewnia by wygenerowane raporty i wyciągi były wysyłane do odnośnych systemów zgodnie z indywidualnymi wymogami Banku, zarządza wszystkimi transferami plików pomiędzy Usługodawcą a Bankiem, jest również odpowiedzialny za zarządzanie różnymi systemami transmisji komunikatów m.in. takimi jak SWIFT.

Usługodawca zapewnia by wszystkie newralgiczne zasoby centrum przetwarzania danych i infrastruktury były monitorowane z użyciem zautomatyzowanych narzędzi pozwalających na wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów; koordynuje i zapewnia by wszystkie zmiany w środowisku przetwarzania danych były kontrolowane oraz zapewnia zasoby wystarczające do wspierania działań w zakresie wdrażania zmian zapewniając równocześnie aby wszystkie usługi wymagające zachowania ciągłości prowadzenia biznesu (COB) mogły działać w środowisku zastępczym w przypadku zniszczenia centrum przetwarzania danych.

Zakupione usługi udostępniania środowiska informatycznego pozwalają Bankowi na utrzymanie niezbędnych procesów, zapewniając funkcjonowanie poszczególnych aplikacji - co prowadzi bezpośrednio do zapewnienia finalnej obsługi klienta Banku. Korzystanie przez Bank z usług udostępniania środowiska informatycznego świadczonych przez Usługodawcę jest niezbędne z punktu widzenia efektywnej i kompleksowej obsługi klientów (w wyniku usprawnienia informatycznych procesów obsługi tych klientów oraz koncentracji na działalności operacyjnej Banku Handlowego, jaką jest świadczenie szerokiego zakresu usług bankowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla osob fizycznych i prawnych).

W ramach analizowanej usługi Bank nabywa wiązkę komplementarnych usług umożliwiających m.in. wzmocnienie i utrzymanie pozycji konkurencyjnej osiągniętej przez Bank na rynku polskim, usprawnienie procesów operacyjnych (m.in. poprzez dostęp do baz danych i systemów przetwarzania informacji), a także zapewnienie procesów kontrolnych (m.in. w zakresie ryzyka związanego z bezpieczeństwem posiadanych informacji/danych).

Bank korzysta z usług udostępniania środowiska informatycznego świadczonych przez Usługodawcę zabezpieczając tym samym szereg obszarów istotnych dla sprawnego funkcjonowania Banku oraz zagwarantowania jego rozwoju. Powyższe usługi należy uznać za nieodzowne dla funkcjonowania Banku i świadczenia przez niego usług finansowych, które nie byłyby wykonalne bez przedmiotowych usług nabywanych od Banku Usługodawcy.

Opis funkcjonalności aplikacji stanowiących podstawowe narzędzia dla Banku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - objętych zakresem przedmiotowych usług wyświadczanych przez Bank Usługodawcę - zawarta została w dalszej części wniosku.

Nabywając usługi udostępniania środowiska informatycznego, w tym również usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, Bank otrzymuje na podstawie równoległej relacji usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji objętych zakresem usług przetwarzania danych, działających w środowisku informatycznym udostępnianym w ramach powyżej opisanych usług.

Usługodawca świadczy usługi wsparcia informatycznego w ramach głównego obszaru funkcyjnego jakim jest dostarczanie rozwiązań w zakresie zapewnienia rozwoju oprogramowania i wsparcia dla wszystkich produktów bankowych, produktów kartowych, aplikacji front-end, hurtowni danych, MIS i wsparcie systemów sprzedaży.

W zakresie wsparcia usług bankowych oraz kart Usługodawca zapewnia rozwój oprogramowania i wsparcie produkcyjne, w szczególności poprzez zapewnienie, dostarczenie i utrzymanie na bieżąco oprogramowania dla transakcji bankowych i transakcji kartami kredytowymi zawieranych przez posiadaczy kart i jednostki handlowe, w tym plików głównych posiadaczy kart i jednostek handlowych i przetwarzanie danych kredytowych. Usługodawca w ramach świadczonych usług zobowiązany jest m.in. do zapewnienia i utrzymania na bieżąco danych dotyczących płatności realizowanych przez posiadaczy kart na rzecz jednostek handlowych, a także usług bankowych świadczonych klientom. Należy podkreślić, iż Usługodawca zapewnia również wsparcie dla systemów aplikacyjnych dotyczących kart wydawanych przez Bank. Usługodawca zapewnia równocześnie wsparcie dla aplikacji bankowych współpracujących z kluczowymi dla Banku systemami.

W ramach kompleksu świadczonych usług Bank Usługodawca zapewnia połączenie z systemami autoryzacyjnymi V i M umożliwiając autoryzację transakcji kart wydanych przez Bank. Bank Usługodawca zapewnia równocześnie koordynację techniczną ułatwiającą korzystanie przez klientów z usług bankowych i usług dotyczących kart kredytowych świadczonych przez Bank na całym świecie oraz usługi towarzyszące.

Istotnym elementem kompleksowej usługi zapewnianej przez Bank Usługodawcę jest wsparcie w zakresie systemu BAFES (Bankowego Systemu Autoryzacyjnego Front-End (Banking Authorization Front-End System), który autoryzuje transakcje pochodzące z systemu bankowości internetowej, zapewnia połączenie Citishare, z różnymi lokalnymi sieciami ATM oraz interfejsami) - niezbędnego z punktu widzenia funkcjonowania podstawowych usług Banku w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych. Usługodawca ponosi odpowiedzialność za jego rozwój i wdrożenie.

Usługodawca zapewnia również rozwój oprogramowania oraz utrzymanie i wsparcie w odniesieniu do działalności dotyczącej kart i działalności bankowej z zastosowaniem hurtowni danych, zapewniając równocześnie koordynację techniczną ułatwiającą korzystanie z hurtowni danych przez użytkowników operacyjnych usług bankowych i usług dotyczących kart kredytowych świadczonych przez Bank na całym świecie.

Usługodawca zapewnia również wsparcie produkcyjne w zakresie rozwoju i wdrażania bankowych usług online / bankowości internetowej udostępnianych przez Bank swoim klientom (w tym wsparcia powdrożeniowego).

Funkcjonalność aplikacji (w tym dostarczanych przez Usługodawcę), dla których udostępniane jest środowisko informatyczne, które objęte są zakresem usług przetwarzania danych oraz świadczone jest dla nich równoczesne wsparcie informatyczne - zapewnia Bankowi możliwość świadczenia podstawowych usług finansowych na rzecz swoich klientów. Poniższe aplikacje objęte zakresem świadczonych usług należy uznać za kluczowe w działalności finansowej Banku:

* Aplikacja zapewniająca obsługę pożyczek klientów indywidualnych m.in. w zakresie: otwierania rachunków pożyczek i rejestracji pożyczek bezpośrednio "on-line" lub w przetwarzaniu nocnym; kalkulacji odsetek; obsługi i przetwarzania płatności; naliczania opłat i prowizji do rachunku kredytu; obsługi i automatycznego przetwarzania zmian na rachunkach pożyczek dotyczących oprocentowania, zmian okresu kredytowania, kwoty raty; monitorowania kredytów nie spłacanych regularnie i połączenie z systemem windykacji; a także zamykania rachunków pożyczek.

* Aplikacja wykorzystywana do analizy i przetwarzania wniosku kredytowego klienta, umożliwiający: obsługę i przetwarzanie wniosku klienta o otwarcie produktów kredytowych; weryfikację danych z aplikacji klienta; porównanie danych klienta z bazą zastrzeżonych dokumentów oraz nierzetelnych klientów, a także weryfikację historii klienta w biurze informacji kredytowej.

* Aplikacja obsługująca rachunki kart kredytowych klientów indywidualnych w zakresie: obsługi rachunków kart kredytowych; rejestrowania, przechowywania i rozliczania transakcji na rachunkach kart kredytowych (gotówkowych, bezgotówkowych); rejestracji i przechowywania danych klienta; rozliczania płatności na rachunku karty kredytowej; monitorowania i kontroli spłat zadłużenia; generowania wyciągów; przechowywania historii rachunku; obsługi produkcji nowych i wznawianych kart kredytowych; generowania raportów dziennych.

* Aplikacja tworzenia kart kredytowych.

* Aplikacja zarządzająca kartami debetowymi.

* Aplikacja obsługująca rachunki bieżące w zakresie naliczania oprocentowania, historii transakcji etc.

* Aplikacja odpowiedzialna za obliczanie miesięcznych opłat na podstawie określonych kryteriów.

* Aplikacja obsługująca lokaty terminowe klientów indywidualnych w zakresie: rejestracji depozytów terminowych dla klientów indywidualnych; różnicowania oprocentowania i terminów depozytów; automatycznego odnawiania depozytów; naliczania odsetek w trybie dziennym; generowania księgowań na rachunku bieżącym klienta.

* Aplikacja odpowiadająca za obsługę i przechowywanie zleceń stałych oraz informacje o zleceniach płatniczych wykorzystywanych przez Klientów.

* Aplikacja obsługująca płatności rachunków.

* Aplikacja do obsługi wyciągów bankowych.

* Aplikacja formatująca wyciągi bankowe.

* Aplikacja służąca do naliczania opłat transakcyjnych wg zadanych kryteriów.

* Platforma bankowości internetowej - internetowy system transakcyjny online.

* Aplikacja autoryzacyjna obsługująca autoryzację i przetwarzanie transakcji przez internetowy system transakcyjny online.

* Aplikacja autoryzacyjna, która zapewnia: 24-godzinną obsługę automatyczną autoryzacji transakcji gotówkowych i bezgotówkowych w ramach dostępnego limitu; automatyzację decyzji autoryzacyjnych na podstawie typów transakcji, statusu rachunku, kategorii ryzyka, częstotliwości transakcji itp.; obsługę autoryzacji wymagających zatwierdzenia; dokonywanie zmian statusu rachunku karty kredytowej; połączenie z systemem VI SA.

* Aplikacja odpowiadająca za obsługę elektronicznych wyciągów.

* Aplikacja zapewniająca kontrolę płatności czeków.

* Aplikacja umożliwiająca zarządzanie portfelem kart kredytowych pod kątem: autoryzacyjnym, windykacyjnym oraz marketingowym.

* Baza danych z podpisami klientów służąca do weryfikacji podpisów.

* Kompleksowa aplikacja zarządzania strategicznego dla procesowania nowych aplikacji finansowych.

* Aplikacja służąca do wsparcia sprzedaży produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w oddziałach.

* Podstawowa aplikacja obsługi klienta w oddziale i w ramach obsługi telefonicznej w zakresie: identyfikacji klienta; obsługi transakcji bezgotówkowych; obsługi nowych klientów - otwierania rachunków, rejestracji klienta i relacji; przelewów wewnętrznych i zewnętrznych; rejestracji zleceń stałych i specjalnych.

* Aplikacja odpowiedzialna za: przechowywanie demograficznych danych o klientach, relacjach i produktach posiadanych przez Klientów; zarządzanie pełną informacją o kliencie, relacjach i produktach.

* Aplikacja dostarczania informacji na temat produktów bankowych i kart kredytowych w trybie miesięcznym - hurtownia danych.

* Podstawowa aplikacja do wykonywania bezpośrednich księgowań w zakresie: wykonywania transakcji finansowych księgowań uzupełniających debetowych i kredytowych na kontach klientów i kontach bankowych; korekty księgowań.

* Aplikacja służąca do wspomagania rozwiązywania problemów, badania zgodności.

* Aplikacja wspomagająca monitorowanie i windykację nie spłacanych w terminie należności dla kart kredytowych i pożyczek w zależności od statusu rachunku. Umożliwia kwalifikowanie rachunków według przeterminowania i lokalizacji klienta. Monitoruje na bieżąco stan spłat pożyczek. Generuje szereg raportów wspomagających pracę Działu Windykacji.

Podsumowując, świadczone na rzecz Banku usługi udostępniania środowiska informatycznego, dostarczenia aplikacji oraz wsparcia informatycznego mają bezpośredni wpływ na działalność operacyjną. Bank Usługodawca zapewnia Bankowi szerokie wsparcie w zakresie technologii informatycznych w procesie świadczenia usług finansowych. Dla Banku współpraca z Usługodawcą jest niezbędna w celu oferowania i efektywnego świadczenia poszczególnych usług finansowych.

Nabywane usługi polegają więc na wsparciu działalności Banku w zakresie pośrednictwa finansowego wykonywanego na rzecz klientów Banku, będąc niezbędnymi z punktu widzenia:

* procesowania i rozliczania transakcji bankowych, transakcji gotówkowych i bezgotówkowych realizowanych przy użyciu kart kredytowych i debetowych wydawanych przez Bank;

* oferowania, obsługi i rozliczania poszczególnych produktów Banku m.in. produktów kredytowych (w szczególności pożyczek, kart kredytowych), rachunków ROR i kart wydawanych do tych rachunków, czeków, lokat terminowych, zleceń stałych i poleceń płatności, produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych;

* oferowania i obsługi usług bankowości internetowej.

Przedmiotowe usługi nabywane są od Banku Usługodawcy ściśle w związku ze świadczonymi przez Bank usługami pośrednictwa finansowego i stanowią kluczowy a zarazem niezbędny element procesu ich świadczenia.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nabywane przez Bank usługi na gruncie PKWiU mieszczą się w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Bank prosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy przedstawione powyżej nabywane przez Bank usługi świadczone przez Bank Usługodawcę objęte są zakresem zwolnienia z opodatkowania VAT.

W opinii Wnioskodawcy, nabywane od Banku Usługodawcy usługi w zakresie przedstawionym we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. zwana dalej ustawą z dnia 11 marca 2004 r.) podlegają zwolnieniu z VAT. Zgodnie z dyspozycją normy zawartej w powyższym przepisie zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług stanowiąca załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, którą zgodnie z treścią § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r.), w tym usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. W związku z powyższym, w ocenie Banku, aby odpowiedzieć na pytanie czy nabywane usługi podlegają zwolnieniu z VAT należy ustalić, czy znajdują się one w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, a konkretnie, czy stanowią one jedną z kategorii usług zawartych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU.

O prawidłowości klasyfikacji nabywanych usług, jako usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym zdaniem Wnioskodawcy, przesądza charakter tych usług. O pomocniczym charakterze nabywanych i analizowanych usługi świadczy w szczególności fakt, że wszystkie podejmowane w jej ramach działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Usługi Banku Usługodawcy mają na celu wsparcie tej działalności w obszarze oferowania, obsługi i procesowania oraz rozliczania poszczególnych usług finansowych na rzecz Klientów Banku. Z punktu widzenia Banku, czynności Banku Usługodawcy umożliwiają świadczenie usług finansowych, tj. Bank nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego w obecnym zakresie bez wsparcia Banku Usługodawcy.

Ponadto czynności wykonywane przez Usługodawcę mają bezpośredni wpływ na efektywność działalności Banku oraz jej rezultaty.

Jak podkreślono w zakresie opisu stanu faktycznego świadczone na rzecz Banku usługi udostępniania środowiska informatycznego, dostarczenia aplikacji oraz wsparcia informatycznego mają bezpośredni wpływ na działalność operacyjną. Bank Usługodawca zapewnia Bankowi szerokie wsparcie w zakresie technologii informatycznych w procesie świadczenia usług finansowych. Dla Banku współpraca z Usługodawcą jest niezbędna w celu oferowania i efektywnego świadczenia poszczególnych usług finansowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż nabywane usługi polegają na nierozerwalnym wsparciu działalności Banku w zakresie pośrednictwa finansowego wykonywanego na rzecz klientów Banku, będąc niezbędnymi z punktu widzenia:

* procesowania i rozliczania transakcji bankowych, transakcji gotówkowych i bezgotówkowych realizowanych przy użyciu kart kredytowych i debetowych wydawanych przez Bank;

* oferowania, obsługi i rozliczania poszczególnych produktów Banku m.in. produktów kredytowych (w szczególności pożyczek, kart kredytowych), rachunków ROR i kart wydawanych do tych rachunków, czeków, lokat terminowych, zleceń stałych i poleceń płatności, produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych;

* oferowania i obsługi usług bankowości internetowej.

Mając powyższe na względzie, należy się zgodzić, iż przedmiotowe usługi nabywane są od Banku Usługodawcy ściśle w związku ze świadczonymi przez Bank usługami pośrednictwa finansowego i stanowią kluczowy, a zarazem niezbędny element procesu ich świadczenia.

Zakupione usługi udostępniania środowiska informatycznego pozwalają Bankowi na utrzymanie niezbędnych procesów, zapewniając funkcjonowanie poszczególnych aplikacji - co prowadzi bezpośrednio do zapewnienia finalnej obsługi klienta Banku. Korzystanie przez Bank z usług udostępniania środowiska informatycznego świadczonych przez Usługodawcę jest niezbędne z punktu widzenia efektywnej i kompleksowej obsługi klientów. W ramach analizowanej usługi Bank nabywa więc wiązkę komplementarnych usług umożliwiających m.in.: wzmocnienie i utrzymanie pozycji konkurencyjnej osiągniętej przez Bank na rynku polskim, usprawnienie procesów operacyjnych (m.in. poprzez dostęp do baz danych i systemów przetwarzania informacji), a także zapewnienie procesów kontrolnych (m.in. w zakresie ryzyka związanego z bezpieczeństwem posiadanych informacji / danych).

Bank korzysta z usług udostępniania środowiska informatycznego świadczonych przez Usługodawcę zabezpieczając tym samym szereg obszarów istotnych dla sprawnego funkcjonowania Banku oraz zagwarantowania jego rozwoju. Powyższe usługi należy uznać za nieodzowne dla funkcjonowania Banku i świadczenia przez niego usług finansowych, które nie byłyby wykonalne bez przedmiotowych usług nabywanych od Banku Usługodawcy.

Należy podkreślić, iż za usługi pomocnicze w stosunku do usług pośrednictwa finansowego uznawane powinny być usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego. Należy również podkreślić, iż usługi nabywane przez Bank nie mają samodzielnie żadnego znaczenia gospodarczego w oderwaniu od usługi pośrednictwa finansowego dla wykonania której są nabywane.

Należy raz jeszcze zwrócić uwagę, iż z perspektywy poszczególnych usług finansowych (wskazywanych powyżej) świadczonych przez Bank, usługa nabywana od Banku Usługodawcy jest niezbędna dla ich wykonywania, dlatego też bez kompleksu usług udostępnienia środowiska informatycznego oraz wsparcia informatycznego nabywanych od Usługodawcy, świadczenie wskazanych usług na rzecz Klientów przez Bank nie byłoby możliwe.

Mając powyższe na względzie w opinii Banku, usługa świadczona przez Bank Usługodawcę, sprowadzająca się do udzielenia wsparcia Bankowi w zakresie wykonywanej działalności pośrednictwa finansowego stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU. W konsekwencji powyższego, zdaniem Banku, usługi opisane w przedstawionym powyżej stanie faktycznym na gruncie PKWiU mieszczą się w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90 tj. jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

W opinii Banku usługi nabywane od Banku Usługodawcy stanowiąc usługi pomocnicze do pośrednictwa finansowego w konsekwencji mieszczą się w katalogu usług zwolnionych z opodatkowania określonym w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a nie będąc objęte zakresem wyłączeń z tego zwolnienia określonych w ustawie - powinny być traktowane jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy przedstawione powyżej stanowisko znajduje oparcie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, potwierdzonych dodatkowo stanowiskiem sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2008 r. sygn.: IPPP2-443-1282/08-2/SAP, zgodził się z argumentacją podatnika, zgodnie z którą przeniesienie czynności związanych z obsługą rozliczeniową płatności dotychczas realizowanej w Banku - a traktowanych w praktyce jako typowe usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - na podmiot zewnętrzny nie powoduje, utraty przez te czynności przymiotu usług finansowych zwolnionych z VAT. Jak zgodził się również organ w powyższej interpretacji, za takim rozumowaniem przemawia m.in. fakt, że przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny nie mają bytu samoistnego.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2009 r., sygn.: IPPP1/443-369/09-2/lG/JL, zgodził się ze stanowiskiem, iż usługi istotne i specyficzne dla usług pośrednictwa finansowego, stanowiące niezbędny element w procesie wykonywania przez Bank czynności bankowych jako element świadczonych przez Bank usług pośrednictwa finansowego, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Powyższa argumentacja potwierdzana była również w interpretacjach wydawanych przez powyższy organ, przykładowo interpretacja z dnia 26 marca 2009 r., sygn.: IPPP2/443-176/09-4/PW, interpretacja z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn.: IPPP2/443-168/09-2/BM, interpretacja z dnia 22 maja 2009 r., sygn.: IPPP2/443-424/09- 2/BM, interpretacja z dnia 7 lipca 2009 r., sygn.: IPPP2/443-439/09-2/PW.

Prawidłowość powyższych wnioskowań znajduje również potwierdzenie w stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 10 czerwca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 319/08). Co istotne stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 22 grudnia 2008 r. (sygn. I FSK 1532/08), w którym to wyroku NSA oddalił skargę kasacyjną na powyższy wyrok WSA. Zgodnie z wyrokiem NSA: "Stanowisko wnoszącego skargę kasacyjną zdaje się wskazywać na decydujące znaczenie formy wykonania czynności. Stanowisko takie uznać jednak należy za wadliwe. Pomija ono tę okoliczność, że dokonując kwalifikacji danej czynności kierować należy się przede wszystkim jej funkcją prawną. Wniosek taki, a contrario, wyprowadzić zresztą można z wypowiedzi Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zawartych między innymi w wyrokach z dnia 26 czerwca 2008 r., nr T 442/03 (pkt 228, Lex nr 409911) oraz z dnia 22 października 2008 r., nr T 309/04 (pkt 228, Lex nr 455129). (...) Taki bowiem jest jej cel (czyli istota) albo funkcja prawna, która - jak wyżej zaznaczono - powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację przedmiotowej czynności i związane z tym konsekwencje prawne. Na powyższe NSA zwrócił zresztą uwagę w wyroku tegoż Sądu z dnia 4 września 2008 r., sygn. I FSK 1252/07 (publ. w Jurysdykcji podatkowej nr 1 z 2009 r.). (...) W świetle zaprezentowanych uwag przyjąć należy, że na kwalifikację danych czynności w aspekcie VAT-u wpływ ma jej cel, który to pogląd pozostaje w zgodzie z poglądami Sądu I instancji oraz cyt. wyrokami ETS-u."

Należy więc zwrócić uwagę, iż zgodnie z poglądem Naczelnego Sądu Administracyjnego dokonując kwalifikacji danej czynności dla celów podatku VAT należy się kierować przede wszystkim jej funkcją prawną (celem świadczonych / odbieranych) usług. Na kanwie powyższego należy wyraźnie podkreślić, iż istota (cel) odbieranych przez Bank usług pozostaje w ścisłym związku z czynnościami polegającymi na pośrednictwu finansowym i to bez względu na to jak będą one realizowane.

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie również na gruncie prawa wspólnotowego, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Uregulowany treścią art. 135 Dyrektywy 112 zakres zwolnienia, ze względu na pojawiające się rozbieżności interpretacyjne, był przedmiotem interpretacji Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej "ETS"). Należy zwrócić szczególną uwagę na stanowisko ETS wyrażone w orzeczeniu z dnia 5 czerwca 1997 r., w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet.

Zgodnie z powyższym orzeczeniem aby móc scharakteryzować usługi świadczone przez centrum przetwarzania danych jako transakcje zwolnione muszą one "z całościowego punktu widzenia, stanowić odróżniającą się całość, spełniającą w rezultacie specyficzne, podstawowe funkcje".

W świetle powyższego należy podkreślić, iż usługi świadczone przez Usługodawcę spełniają warunek postawiony powyżej, mając wyróżniający się charakter, będąc specyficznymi dla transakcji zwolnionych oraz mając (co wielokrotnie zostało podkreślone w przedmiotowym wniosku) podstawowe znaczenie dla usług finansowych wyświadczanych przez Bank.

Kładąc nacisk na charakter odbieranych usług należy równocześnie podkreślić, iż zakup przez Bank usług o analogicznym charakterze od podmiotu innego niż Bank Usługodawca, świadczonych na równie wysokim poziomie technologicznym, przy równoczesnym zachowaniu standardów grupowych, jest zasadniczo niemożliwy. Bank korzysta z usług wsparcia Usługodawcy posiadającego wiedzę i doświadczenie w zakresie szeregu obszarów istotnych dla sprawnego funkcjonowania Banku oraz zagwarantowania jego rozwoju. Usługodawca świadczy swoje usługi uwzględniając specyfikę sektora bankowego oraz specyfikę lokalnych rynków finansowych. Dzięki temu możliwe jest podniesienie efektywności działań Banku przy jednoczesnej realizacji celów strategicznych związanych z rozwojem działalności na rynku krajowym.

Gdyby Bank nie zdecydował się na zakup tych usług, w celu osiągnięcia efektów możliwych dzięki wsparciu Usługodawcy musiałby utworzyć wyspecjalizowane jednostki i / lub zatrudnić dodatkowych ekspertów. Należy zauważyć, iż ze względu na skalę działalności Banku, takie alternatywne rozwiązanie wiązałoby się ze zwiększonym ryzykiem nieosiągnięcia wyznaczonych celów, w tym zapewnienia odpowiedniego poziomu świadczonych usług finansowych.

W opinii Wnioskodawcy usługa nabywana przez Bank, sprowadzająca się do niezbędnego wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego, stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU. W konsekwencji przedstawiona usługa powinna być traktowana jako zwolniona na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Wszystkie czynności wskazane powyżej są podejmowane przez Bank Usługodawcę w ścisłym związku ze świadczoną usługą pomocniczą dotyczącą technologii informatycznej i rozwiązań systemowych na potrzeby świadczenia usług pośrednictwa finansowego przez Bank. Poszczególne czynności rozpatrywane odrębnie pozbawione byłyby sensu z punktu widzenia Banku. Z tego też względu, zdaniem Wnioskodawcy, czynności te powinny być traktowane, jako integralne elementy jednej kompleksowej usługi świadczonej na rzecz Banku. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, usługa składająca się z kombinacji wymienionych w niniejszym wniosku czynności wykonywanych na rzecz Banku powinna być zaklasyfikowana tak, jakby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter. Opisywane we wniosku dwie równoległe relacje z perspektywy Banku mają sens tylko i wyłącznie jako kompleksowa usługa pomocnicza do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank.

Z tego względu zważywszy, iż najbardziej istotnymi czynnościami wykonywanymi w ramach świadczonej usługi są czynności dotyczące technologii informatycznej, w tym wsparcia informatycznego - o kluczowym, a zarazem niezbędnym znaczeniu dla prawidłowego świadczenia usług finansowych przez Bank - przedmiotowa usługa powinna podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze wszystkie podniesione powyżej argumenty, w opinii Wnioskodawcy, nabywane od Banku Usługodawcy usługi w zakresie przedstawionym we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 Nr 217, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Bank nabywa od usługodawcy - Banku działającego zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki, prowadzącego działalność miedzy innymi poprzez wyspecjalizowane jednostki zlokalizowane w Singapurze - usługi udostępniania środowiska informatycznego w tym również usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji objętych zakresem powyższych usług, które na gruncie PKWiU mieszczą się w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy zatem stwierdzić, że nabywane przez Bank ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy nabywane przez Bank usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ono swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego (w szczególności innego, niż wskazane we wniosku, zaklasyfikowania usług według PKWiU).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl