IPPP3/443-834/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-834/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 6 grudnia 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach Osi 4 Leader w ramach Programu PROW 2007 - 2013. Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Działanie "Małe Projekty" jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.

Realizacja "Małego Projektu" polega na wykonaniu wymiany pokrycia dachowego na świetlicy wiejskiej wraz z modernizacją polegającą na ociepleniu stropu dachu izolacją cieplną i przeciwdźwiękową z wełny mineralnej. Celem operacji jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej znajdującej się w remizie.

Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej polegający na remoncie dachu, X. ponosi koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza naliczony podatek VAT do kosztów kwalifikowanych czyli refundowanych.

Realizując przedmiotowe zadania, OSP nie pobiera żadnych profitów - korzystanie ze świetlicy wiejskiej jest nieodpłatne i tak pozostanie. W wyniku realizacji projektu X. nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

OSP nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. X. realizując "Mały Projekt" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zakupy i towary dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

OSP zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji VAT. Czy nie będąc płatnikiem podatku VAT realizując "Mały Projekt" w ramach Osi IV Leader X. może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowe zadanie nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Realizując przedmiotowe zadania, OSP nie pobiera żadnych profitów - korzystanie ze świetlicy wiejskiej jest nieodpłatne i tak pozostanie. W wyniku realizacji projektuOSP nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z tym, realizując ww. projekt OSP nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "Mały Projekt" w ramach Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi dla OSP koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że OSP podpisała umowę o dofinansowanie na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach Osi 4 Leader w ramach Programu PROW 2007 - 2013. Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Działanie "Małe Projekty" jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Realizacja "Małego Projektu" polega na wykonaniu wymiany pokrycia dachowego na świetlicy wiejskiej wraz z modernizacją polegającą na ociepleniu stropu dachu izolacją cieplną i przeciwdźwiękową z wełny mineralnej. Celem operacji jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej znajdującej się w remizie. Realizując przedmiotowe zadania, OSP nie pobiera żadnych profitów - korzystanie ze świetlicy wiejskiej jest nieodpłatne i tak pozostanie. W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. OSP realizując "Mały Projekt" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakupy i towary dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc po uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją "Małego projektu".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić jednocześnie należy, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl