IPPP3/443-831/09-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-831/09-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Porozumienia przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 29 września 2009 r.), uzupełnionego w dniu 16 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-831/09-2/SM z dnia 7 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem i prowadzeniem działalności szkoleniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem i prowadzeniem działalności szkoleniowej. Wniosek został uzupełniony w dniu 16 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-831/09-2/SM z dnia 7 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Cel i zadania A oraz sposób ich realizacji określa STATUT A w Rozdz. II art. 5-6.

ART. 5.

1.

Celem A jest dążenie do zapewnienia godnych warunków życia i pracy w demokratycznym państwie prawa.

2.

Zadaniami A są w szczególności:

1)

obrona praw i godności, a także interesów zawodowych i socjalnych pracowników, emerytów i rencistów, bezrobotnych oraz ich rodzin,

2)

ochrona praw i wolności związkowych,

3)

oddziaływanie na politykę społeczną i gospodarczą państwa, zgodnie z interesami ogólnospołecznymi,

4)

działanie na rzecz rozwijania i utrwalania demokratycznych praw, stosunków społecznych i swobód obywatelskich,

5)

kreowanie aktywności społecznej oraz kształtowanie etyki zawodowej i kultury stosunków międzyludzkich.

ART. 6.

1.

Cel i zadania A realizowane są na zasadach określonych przepisami prawa, między innymi przez:

1)

prezentowanie stanowisk wobec organów państwowych i samorządowych, pracodawców i ich organizacji, a także organizacji politycznych, społecznych i zawodowych,

2)

kształtowanie, zawieranie i realizację układów zbiorowych pracy, porozumień społecznych oraz umów o współpracy z organizacjami biorącymi udział w życiu publicznym,

3)

podejmowanie inicjatyw w zakresie tworzenia i przestrzegania prawa, w szczególności prawa pracy,

4)

opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych,

5)

przeciwdziałanie bezrobociu i jego skutkom,

6)

publiczne propagowanie i promowanie celu i zadań A, programu A, uchwał i stanowisk A oraz przyjętego sposobu ich realizacji, a także pracy i dorobku A, jego organów, struktur i działaczy,

7)

organizowanie, również wspólnie z innymi organizacjami, kampanii medialnych, także dla zwrócenia uwagi publicznej na określone zdarzenia lub problemy społeczne,

8)

organizowanie działalności szkoleniowej,

9)

wspieranie działalności kulturalnej, ochrony zdrowia, wypoczynku, turystyki i rekreacji.

A nie jest podatnikiem wpisanym do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców (w przeszłości był), a zatem działalność statutowa A w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku. A jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż prowadzi doraźną działalność dochodową polegającą na wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z powyższym obok obowiązku obliczania i odprowadzania podatku należnego od dokonywanych transakcji zakupu ma prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju bądź poza nim. Aktualnie A jest zaangażowany w realizację 8 projektów szkoleniowych ze środków Unii Europejskiej jako partner bądź lider. Jednym z projektów jest projekt "Pracownicza Sieć Morza Bałtyckiego" finansowany przez INTETTEG IVB Program Regionu Morza Bałtyckiego, gdzie A jako partner będący Beneficjentem Końcowym projektu zobowiązane było złożyć "Oświadczenie o kwalifikowaniu Podatku VAT", że nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane oraz że zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części podatku VAT jeśli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku.

Projekt zatytułowany "Pracownicza Sieć Morza Bałtyckiego" (BSLN) jest trzyletnim projektem angażującym 26 partnerów z 9 różnych krajów, a jego budżet wynosi 2,7 milionów Euro. Projekt jest finansowany przez INTETTEG IVB Program Rozwoju Morza Bałtyckiego na lata 2007-2013, który to ma na celu polepszenie atrakcyjności regionu pod względem inwestycji, pracy i życia. W krajach uczestniczących w Projekcie występuje wiele znaczących różnic takich jak: wynagrodzenia, polityka rynku pracy, warunki pracy, sytuacja społeczna, relacje przemysłowe i tradycje. Te różnice muszą być powszechnie znane, rozumiane i uwzględniane przy kreowaniu zrównoważonego rozwoju rynku pracy w regionie Morza Bałtyckiego. Dla osiągnięcia tych celów BSLN organizuje sieć współpracy związków zawodowych, związków pracodawców, polityków, przedstawicieli administracji lokalnych, organizacji pozarządowych i nauki, która określi realne alternatywy dla istniejącej polityki, będzie sprzyjać badaniom nad wyzwaniami regionalnego rynku pracy i ułatwi wzajemnie relacje między pozarządowymi organizacjami, politykami, urzędnikami i ekspertami. Spodziewanymi rezultatami projektu są m.in.: wyniki badań, analiz rynków pracy w poszczególnych krajach, rozpoznane i przekazane dobre praktyki upowszechniające równe warunki pracy i płacy dla wszystkich, bez względu na kraj pochodzenia (zapobieganie dumpingowi rynku pracy), rekomendacje do zmian legislacyjnych. Informacje o projekcie będą upowszechniane poprzez stronę internetową, ulotki i materiały informacyjne powstałe w wyniku projektu, konferencje, szkolenia również o charakterze międzynarodowym.

Lider Partnerstwa, Kooperationsstelle Hamburg, Niemcy, zawarł umowę z Investitionsbank Schleswig-Holstein, Kiel, Niemcy jako instytucją wdrażającą Programu Regionalnego Morza Bałtyckiego (Europejska Współpraca Terytorialna) wspomagana przez Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Regionu Morza Bałtyckiego dnia 5 marca 2009. Następnie Lider Partnerstwa, Kooperationsstelle Hamburg, Niemcy, zawarł umowy z 26 Partnerami Projektu, w tym z A dnia 26.05.2009. Na podstawie powyższej umowy, Lider Partnerstwa jest zobowiązany do przekazania Partnerom kwot współfinansowania Projektu na podstawie zaakceptowanego raportu merytorycznego o postępach prac zaplanowanych w Projekcie wraz z poniesionymi wydatkami kwalifikowanymi na ich realizację. A otrzyma maksymalnie refundacje 85% udokumentowanych, poniesionych wydatków kwalifikowanych. 15% wydatków projektu stanowi wkład własny A. Projekt nie przewiduje zaliczek, ani przedpłat na realizację zadań opisanych we wniosku projektowym.

Wydatki poniesione przez A związane z tym projektem w okresie Xl 2008 - 23 IX 2009 wyniosły 4182,01 zł, od których A nie odliczyło podatku naliczonego.

W uzupełnieniu z dnia 16 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-831/09-2/SM z dnia 7 października 2009 r. Porozumienie poinformowało, że w budżecie dla realizacji projektu zatytułowanego "Pracownicza Sieć Morza Bałtyckiego" ("Baltic Sea Labour Network" BSLN) planowany jest zakup sprzętu IT oraz usług badawczych i eksperckich od podmiotów zewnętrznych. Projekt nie przewiduje wypracowania dóbr, które będą w trakcie lub po zakończeniu projektu sprzedawane.

Spodziewanymi rezultatami projektu są m.in. wyniki badań, analiz rynku pracy w Polsce - kraju uczestniczącym w projekcie, rekomendacje do zmian legislacyjnych, czyli działania zbieżne z działalnością statutową A. Informacje o projekcie będą upowszechnione poprzez stronę internetową, ulotki i materiały informacyjne powstałe w wyniku projektu, konferencje, szkolenia również o charakterze międzynarodowym. Usługi będą kupowane również od podmiotów zewnętrznych (m.in. wynajem sal, catering, druk materiałów), a środki zaplanowane są w budżecie projektu.

Ponadto A nie jest w posiadaniu opinii klasyfikacyjnej wydanej przez właściwy Urząd Statystyczny w zakresie świadczenia usług szkoleniowych.

Niemniej jednak w ocenie A przy świadczonych usługach szkoleniowych winien być stosowany kod klasyfikacji statystycznej (PKWiU) 80.42.20.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle ww. stanu faktycznego oraz informacji zawartych w załącznikach ORD-IN, obecnie istnieje możliwość odzyskania przez partnera czyli A podatku VAT naliczonego.

2.

Jeżeli nie obecnie to w przyszłości i przy jakich uwarunkowaniach.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko A, że przy wykonywaniu tradycyjnych szkoleń finansowanych z funduszu Unii Europejskiej nie jest możliwe odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1-2) Zdaniem A jako partnera projektu aktualnie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego, gdyż towary i usługi obecnie nie służą i nie będą służyły czynnością opodatkowanym.

3)

Szkolenia w świetle art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT są zwolnione od podatku, a art. 6 ust. 1 pkt 8 STATUTU A zawiera organizowanie działalności szkoleniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1-2.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Porozumienie jest uczestnikiem projektu "Pracownicza Sieć Morza Bałtyckiego" ("Baltic Sea Labour Network" BSLN), dofinansowanym ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym planowany jest zakup sprzętu IT, usług badawczych i eksperckich od podmiotów zewnętrznych oraz innych usług (m.in. wynajem sal, catering, druk materiałów). Projekt nie przewiduje wypracowania dóbr, które będą w trakcie lub po zakończeniu projektu sprzedawane. Spodziewanymi rezultatami projektu są m.in. wyniki badań, analiz rynku pracy w Polsce - kraju uczestniczącym w projekcie, rekomendacje do zmian legislacyjnych, czyli działania zbieżne z działalnością statutową A. Informacje o projekcie będą upowszechnione poprzez stronę internetową, ulotki i materiały informacyjne powstałe w wyniku projektu, konferencje, szkolenia również o charakterze międzynarodowym.

Z uwagi zatem na brak związku wymienionych zakupów związanych z realizacją projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych (projekt nie przewiduje wypracowania dóbr, które będą w trakcie lub po zakończeniu projektu sprzedawane), mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

Wobec powyższego Porozumienie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego działania - zarówno obecnie jak i w przyszłości.

Ad. 3.

Jak wyżej stwierdzono, z podstawowej zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Przedmiotem zapytania Porozumienia jest możliwość odliczenia podatku naliczonego przy wykonywaniu tradycyjnych szkoleń, finansowanych z funduszu Unii Europejskiej. Porozumienie sklasyfikowało świadczone usługi szkoleniowe do symbolu PKWiU 80.42.20.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w poz. 7 wymieniono usługi w zakresie edukacji, oznaczone jako "ex 80".

Należy przy tym zaznaczyć, że użycie przez ustawodawcę, dla usług korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z uwagi zatem na sklasyfikowanie przez Porozumienie usług szkoleniowych pod symbolem PKWiU 80.42.20 uznać należy, że ich świadczenie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym A nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z wykonywaniem tych czynności (finansowanych z funduszu Unii Europejskiej).

Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl