IPPP3/443-830/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-830/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dn. 27 czerwca 2013 r. Stowarzyszenie (80 członków) zawarło "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013 z Samorządem Województwa. Umowę tę zawarto na realizację projektu pod nazwą "Doposażenie chóru", którego celem będzie kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów poprzez doposażenie chóru.

Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach operacji Wnioskodawca zakupił stroje dla 22 osób w tym dla 17 kobiet i 5 mężczyzn. Strój damski składa się ze spódnicy, dwóch bluzek czarnej i białej oraz apaszki, zaś strój męski to garnitur, dwie koszule czarna i biała oraz krawat. Wnioskodawca zakupił również organy elektroniczne, szafę ubraniową, deskę do prasowania oraz żelazko. Dokonane zakupy wpłyną dodatnio na podniesienie wizerunku chóru i atrakcyjności występów, a przez to lepsze kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów w czasie obrzędów i imprez organizowanych na terenie gminy i poza nią. Posłużą przy organizacji spotkań członków Stowarzyszenia dzięki czemu zostanie pobudzona aktywność mieszkańców gminy R. i S. Pozwolą na urozmaicenie spędzenia wolnego czasu dla społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych pod nazwą "Doposażenie chóru nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działania 413 PROW 2007- 2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie zawarło "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 - 2013. Umowę tę zawarto na realizację projektu pod nazwą "Doposażenie chóru, którego celem będzie kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów poprzez doposażenie chóru. W ramach operacji Wnioskodawca zakupił stroje dla 22 osób w tym dla 17 kobiet i 5 mężczyzn. Strój damski składa się ze spódnicy, dwóch bluzek czarnej i białej oraz apaszki, zaś strój męski to garnitur, dwie koszule czarna i biała oraz krawat. Wnioskodawca zakupił również organy elektroniczne, szafę ubraniową, deskę do prasowania oraz żelazko. Dokonane zakupy wpłyną dodatnio na podniesienie wizerunku chóru "R. " i atrakcyjności występów, a przez to lepsze kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów w czasie obrzędów i imprez organizowanych na terenie gminy i poza nią. Posłużą przy organizacji spotkań członków Stowarzyszenia, dzięki czemu zostanie pobudzona aktywność mieszkańców gminy R. i S. Pozwolą na urozmaicenie spędzenia wolnego czasu dla społeczności lokalnej. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych pod nazwą "Doposażenie chóru nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl