IPPP3/443-823/12-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-823/12-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach umowy cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach umowy cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P. zamierza wdrożyć funkcjonujący w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej ("Grupa K.") system wspólnego zarządzania płynnością finansową ("cash pooling").

Cash pooling, do którego przystąpi Spółka będzie oparty na dwóch kontraktach:

* "Umowie Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową" z 24 kwietnia 2008 r. ("Umowa cash poolingu") zawartej pomiędzy M. GmbH, który pełni funkcję podmiotu zarządzającego przedmiotowym systemem ("Lider"), a spółkami zależnymi Lidera ("Uczestnicy"),

* "Warunkach Umowy dotyczących Umowy Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową z dnia 24 kwietnia 2008 r." zawartych pomiędzy Liderem a P. ("Warunki Umowy"), stanowiących integralną część Umowy cash poolingu.

Funkcjonujący już w Grupie K. mechanizm struktury cash poolingu, do którego przystąpi Spółka, składa się z następujących elementów:

* Każdy z Uczestników zobowiązany jest posiadać swój rachunek bankowy ("Rachunek Uczestnika").

* Lider posiada własny rachunek bankowy ("Rachunek Docelowy"), pełniący rolę rachunku głównego, z którego dokonywane będą transfery mające na celu bilansowanie sald na Rachunkach Uczestników.

* Ponadto, Lider prowadzi dla każdego z Uczestników dodatkowy rachunek techniczny ("Rachunek Rozliczeniowy"), służący ewidencji sald występujących na Rachunku Uczestnika oraz Rachunku Docelowym.

* W przypadku, gdy na koniec dnia roboczego saldo na Rachunku Uczestnika przewyższa poziom ustalonego w Warunkach Umowy salda docelowego ("Saldo docelowe"), nadwyżka ponad tą kwotę transferowana jest na Rachunek Docelowy Lidera. Z kolei, w przypadku gdy saldo na Rachunku Uczestnika należącym do Spółki, jest niższe niż Saldo docelowe, niedobór jest uzupełniany poprzez transfer środków z Rachunku Docelowego.

* Transfery środków mogą być realizowane poprzez tzw. ręczne zarządzanie płynnością finansową lub tzw. automatyczne zarządzanie płynnością finansową.

* Przedmiotowe transfery będą dokonywane w takiej wysokości, aby w efekcie, na koniec dnia roboczego, osiągnąć kwotę równą Saldu docelowemu (w przypadku ręcznego zarządzania płynnością finansową) lub zeru (w przypadku automatycznego zarządzania płynnością finansową).

* Niezależnie od Salda docelowego, Uczestnik ma prawo wystąpić o przelew środków na Rachunek Uczestnika, w celu zapewnienia gwarancji płynności i należytej kontynuacji jego działalności gospodarczej.

* Środki przekazane przez Uczestników są kumulowane na koncie Lidera (tekst jedn.: na Rachunku Docelowym), który zarządza płynnością finansową Uczestników struktury cash pooling poprzez umożliwianie lokowania nadwyżek finansowych (dla Uczestników posiadających nadwyżki finansowe) lub poprzez zapewnienie źródła finansowania (dla Uczestników potrzebujących finansowania).

* Na koniec każdego dnia roboczego na Rachunku Rozliczeniowym Spółki zostaje ustalone saldo (dodatnie bądź ujemne) powstaje w wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych.

* Jeżeli za dany dzień na Rachunku Rozliczeniowym wystąpi saldo dodatnie Uczestnika, wtedy przysługują mu odsetki. W przeciwnym wypadku. tj. gdy na Rachunku Rozliczeniowym wystąpi saldo ujemne, Uczestnik obciążany jest z tego tytułu odsetkami debetowymi.

* "Za naliczanie i rozliczanie odsetek opisanych w punkcie powyżej jest odpowiedzialny Lider. Naliczanie to odbywa się na bazie dziennych sald Uczestników na Rachunku Rozliczeniowym.

Podsumowując powyższe, Spółka weźmie udział w cash poolingu rzeczywistym prowadzonym przez Lidera. Oznacza to, iż Lider będzie świadczył usługę gromadzenia i redystrybucji zasobów finansowych otrzymywanych od Uczestników cash poolingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, z perspektywy Spółki, tj. nabywcy usługi zarządzania wspólną płynnością finansową (umowa cash poolingu), wykonywane przez Spółkę czynności w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z uczestnictwem w umowie cash poolingu i nabyciem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zdaniem Spółki tj. nabywcy usługi zarządzania wspólną płynnością finansową (umowa cash poolingu), w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane przez Spółkę czynności w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

W związku z uczestnictwem w Umowie cash poolingu i nabyciem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT.

Ad.1

Zdaniem Spółki, czynności wykonywane przez nią w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy z Liderem będą pozostawać poza zakresem opodatkowania z perspektywy jej rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej; "podatek VAT"). Innymi słowy w ramach opisywanej struktury Spółka jest usługobiorcą, nie będzie w żadnym zakresie usługodawcą.

Przepis art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu VAT w Polsce podlega;

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze przytoczony przepis oraz przedstawiony stan faktyczny, w stosunku do Spółki należy rozważyć czy istnieje możliwość zakwalifikowania czynności wykonywanych w ramach cash poolingu oraz Warunków Umowy z Liderem, jako odpłatnego świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Lidera czy też pozostałych Uczestników cash poolingu (pozostałe przypadki wskazane w art. 5 ust. 1 nie będą mogły mieć zastosowania).

Stosownie do art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 tejże ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, Spółka wskazuje, iż to Lider jest podmiotem, który na podstawie postanowień Warunków Umowy będzie świadczył kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową. W ramach przedstawionej w stanie faktycznym struktury cash poolingu, czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki będą wykonywane przez Lidera w zamian za wynagrodzenie (w formie odsetek naliczonych na finansowaniu udzielonym Uczestnikom w ramach struktury cash pooling). Jednocześnie, to Spółka będzie pozostawać beneficjentem świadczenia dokonywanego przez Lidera.

Ponadto Spółka wskazuje, iż między Spółką a pozostałymi podmiotami będącymi uczestnikami Umowy cash poolingu nie będzie istniał żaden stosunek prawny, w zakresie którego Spółka wykonywałaby jakiekolwiek świadczenia na podstawie Umowy cash poolingu lub Warunków Umowy. Spółka podkreśla, iż czynności takie jak: obciążenie rachunków będą następować automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między uczestnikami, którzy przystąpili do umowy cash poolingu. Spółka wskazuje, iż jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi będzie Lider i to on będzie świadczył na rzecz Spółki oraz pozostałych Uczestników kompleksową usługę finansową.

Spółka, jako uczestnik Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy z Liderem nie będzie świadczyć żadnej usługi w związku z uczestnictwem w strukturze. Spółka będzie odbiorcą kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, w ramach której Spółka w przypadku zgromadzenia nadwyżki środków na Rachunku Docelowym Lidera otrzyma również odsetki od depozytu. Ewentualne drobne czynności wykonywane przez Spółkę w związku z uczestnictwem w cash poolingu będą miały charakter drugorzędny i będą umożliwiały Liderowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu cash poolingu i nie będą stanowić żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT ujętych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności świadczenia usług.

Beneficjentem czynności wykonywanych w ramach kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową będzie Spółka. Czynności wykonywane przez Lidera w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy są czynnościami wykonywanymi na rzecz Spółki, tj. umożliwią Spółce obniżenie kosztów finansowania prowadzonej działalności oraz odpowiednią efektywną finansowo alokację nadwyżki środków pieniężnych.

Ponadto, Spółka podkreśla, iż czynności wykonywane przez Spółkę w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Lidera usługi zarządzania środkami finansowymi, której beneficjentem jest m.in. Spółka. Dlatego też powinny pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT z perspektywy rozliczeń podatku VAT dokonywanych przez Spółkę.

Spółka wskazuje także, iż czynności uczestników umowy cash poolingu, w tym czynności Spółki polegające m.in. na udostępnieniu swoich rachunków Liderowi w celu realizacji postanowień wspomnianej umowy (tekst jedn.: przepływy środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem Spółki i Lidera) nie stanowią usług w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293.; dalej: PKWiU z 2008 r.") ("Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy."). Pojęcie usług dla celów podatku VAT oraz Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług nie są w pełni tożsame. Niemniej jednak, dodatkową okolicznością potwierdzającą, iż czynności wykonywane w ramach opisanej struktury cash poolingu są poza zakresem opodatkowania VAT jest pogląd Urzędu Statystycznego w Warszawie wyrażony w opinii z dnia 6 grudnia 2002 r. (sygn. RE-5672-976a/2729/2002), stanowiący odpowiedź na pytanie dotyczące kwalifikacji czynności wykonywanych przez uczestników umowy cash poolingu innych niż Bank, w którym Urząd Statystyczny w Warszawie wskazał, iż:

" (...) zgodnie z obowiązującą od dnia 1 lipca 1997 r. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 4, poz. 264; dalej: "PKWiU z 1997 r.") (...) oraz zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Opisane czynności Spółki nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU (KWiU). Opisane czynności klientów Banku nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU".

Organ statystyczny w powyższej opinii uznał, iż w przypadku czynności wykonywanych w ramach cash poolingu usługa świadczona jest jedynie przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych. Natomiast pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy, są odbiorcami tych usług. W konsekwencji, uczestnictwo Spółki w systemie cash poolingu oraz działania przez nią podejmowane w ramach cash poolingu, nie będą świadczeniem usług, a zatem pozostaną poza zakresem opodatkowania VAT.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Między innymi w Interpretacji z dnia 8 lutego 2012 r. (sygn. IBPP2/443-1177/11/RSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż:

"Czynności wykonywane przez Spółkę, jako uczestnika przedmiotowej usługi, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich operacji związanych z wykonywaniem umowy cash-poolingu, nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie zachowania pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. w związku z powyższym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Analogiczny pogląd został wyrażony przez organy podatkowe m.in. w:

* interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-223/12-2/RD).

* interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP3/443-1007/11/PK),

* interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-472/11-4/LK), "Interpretacji Indywidualnej z dnia 4 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW),

* interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-2175/08-2/AK),

* interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-388/09/AK),

* interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP2/443-267/08/ICz),

* interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PP2-443-124/07-03/KCH),

* interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PP2-443-112/07-4/BM).

Wobec powyższego, Spółka podkreśla, iż w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy z Liderem nie będzie wykonywać czynności stanowiących świadczenie usług, ani innych czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu. Dlatego też, czynności wykonywane przez Spółkę w ramach Umowy cash poolingu oraz Warunków Umowy z Liderem pozostaną poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, w związku z uczestnictwem w międzynarodowym cash poolingu, usługi zarządzania płynnością finansową powinny być rozpoznawane dla Spółki jako import usług i podlegać zwolnieniu z VAT.

Aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Lidera kompleksowej usługi cash poolingu należy określić miejsce jej świadczenia. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają w ocenie Spółki zastosowania w opisanej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku nabywania usług od podmiotu niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnikiem jest zawsze nabywca usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Spółka, uczestnik międzynarodowego cash poolingu będzie nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez Lidera. Dlatego też, miejscem świadczenia usług, zgodnie z wyżej cytowanym art. 28b. ust. 1 Ustawy o VAT, jest państwo siedziby Spółki - Polska. W konsekwencji Spółka jako uczestnik umowy cash poolingu i nabywca usług będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług. Stąd, Spółka będzie zobowiązana do poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od VAT w odniesieniu do tej usługi.

Istotą struktury cash poołingu jest świadczenie przez Lidera na rzecz Uczestników usług w zakresie zarządzania płynnością finansową podmiotów z grupy kapitałowej. Od 1 stycznia 2011 r. katalog usług zwolnionych z podatku VAT został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy o VAT i ze zwolnienia z VAT korzystają między innymi usługi:

* udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT),

* w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług; (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT).

Celem systemu cash poołingu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej do której należy Spółka, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w cash poolingu, składać będą depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash poolingu, które wykorzystywane będą do finansowania działalności innych Uczestników. Całością przepływów i saldami rachunków grupowych zarządzać będzie Lider. Poszczególni uczestnicy cash poolingu nie będą mieli wpływu, komu przekazywane będą środki zdeponowane przez nich na rachunkach w systemie cash poolingu ani też nie będą znali tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie podlega wątpliwości, że usługi nabywane od Lidera mieszczą się w powyżej powołanych pkt 38 i 40 z art. 43 ustawy o VAT. Takie stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego, dotyczących analogicznych stanów faktycznych. (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-33/11-2/BS), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2011 r. (sygn. ILPP4/443-171/11-4/ISN), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 maja 2011 r. (sygn. ITPP1/443-191a/11/AT), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby skarbowej w Katowicach z dnia 7 kwietnia 2011 r. (sygn. IBPP3/443-2/11/PH)).

Powyższe podejście potwierdza również treść przepisów prawodawstwa Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy VAT, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

* udzielania kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę,

* łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy VAT ustala się ze względu na charakter świadczonych usług a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę.

Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ocena czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie VAT.

Podsumowując, Spółka uważa, iż kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową świadczona przez Lidera powinna być przez Spółkę rozpoznawana jako import usług i powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl