IPPP3/443-823/09-5/CS - Opodatkowanie podatkiem VAT dobrowolnych wpłat dokonywanych przez mieszkańców gminy partycypujących w budowie oczyszczalni ścieków. Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-823/09-5/CS Opodatkowanie podatkiem VAT dobrowolnych wpłat dokonywanych przez mieszkańców gminy partycypujących w budowie oczyszczalni ścieków. Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 21 października 2009 r.) - w odpowiedzi na wezwanie (dot. pełnomocnictwa) nr IPPP3/443-823/09-2/CS z dnia 15 października 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w budowie przyzagrodowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją powyższej inwestycji przez Gminę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców partycypujących w budowie przyzagrodowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją powyższej inwestycji przez Gminę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne na pod nazwą: "Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków". Zadanie to realizuje się przy udziale pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W kosztach inwestycji uczestniczą również mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane są oczyszczalnie poprzez wpłatę do urzędu gminy udziału finansowego na postawie zawartych umów cywilnoprawnych. Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie ścieków przez okres 5 lat pozostaną własnością Gminy, a następnie zostaną nieodpłatnie przekazane na własność dla właścicieli nieruchomości, dla których zostały wybudowane.

Gmina w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków świadczy usługi administracji publicznej na rzecz swoich mieszkańców w zakresie działalności komunalnej. Dostawę wody oraz odbiór ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej Gmina wykonuje odpłatnie na podstawie zawartych z odbiorcami umów cywilnoprawnych - należy to do zadań własnych gminy, art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i mieści się w zakresie określonym w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowią współfinansowanie budowy oczyszczalni ścieków, a wydatki ponoszone na budowę inwestycji są zadaniem własnym gminy. Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą tych oczyszczalni i nie będzie pobierała opłat, w związku z czym, nie występuje związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, iż po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków, nie będą one służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę na podstawie umów cywilno-prawnych, na rzecz ich mieszkańców. Przedmiotowe oczyszczalnie, po zakończeniu budowy będą przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy od wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków należy odprowadzić podatek VAT,.

2.

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z tą inwestycją,.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Dokonywane przez mieszkańców wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mają na celu pomoc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą stanowiły własność komunalną Gminy przez okres 5 lat, a następnie zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom na własność.

Wpłaty pieniężne wnoszone przez mieszkańców stanowią współfinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, ponieważ zakup robót dotyczący zadania pod nazwą: "Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków" nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy, a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast § 13 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (...).

W treści stanu faktycznego wskazano, iż Gmina realizuje zadanie inwestycyjne, którego celem jest wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. W kosztach inwestycji uczestniczą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane są przedmiotowe oczyszczalnie, poprzez wpłatę udziału finansowego na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku nie wynika, aby przedmiotowe wpłaty były obligatoryjne i stanowiły zapłatę za usługę. Na podstawie powyższych uregulowań, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż wnoszone przez mieszkańców dobrowolne wpłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności związanej z wykonywaniem przez Gminę, na rzecz jej mieszkańców, czynności podlegających opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, w tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy wpłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2. Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowego zadania nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Przydomowe oczyszczalnie po wybudowaniu zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, iż po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie ścieków przez okres 5 lat pozostaną własnością Gminy, a następnie zostaną nieodpłatnie przekazane na własność dla właścicieli nieruchomości, dla których zostały wybudowane.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą: "Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl