IPPP3/443-818/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-818/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-818/11-2/MK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. Wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Stowarzyszenie zrealizowało operację w ramach Działania 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tzw. "Małe projekty", które finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (80%) oraz środków budżetu państwa (20%).

Zrealizowana operacja dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie to polega na zwrocie (refundacji) 70%, nie więcej niż 25.000 zł, poniesionych koszów określonych jako kwalifikowane w ramach powyższego działania, określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z póż. zm.

Realizowana operacja polegała na poniesieniu kosztów związanych z organizacją warsztatów i przedstawieniu w kościołach nieodpłatnego widowiska - misterium pasyjnego.

Na realizację operacji zostały poniesione wydatki (koszty):

* opracowania muzycznego pieśni wielkopostnych i pasyjnych,

* wyżywienia uczestników warsztatów,

* zakwaterowania uczestników warsztatów,

Koszty związane z realizacja widowiska - usługi:

* nagranie filmowe warsztatów i widowiska,

* oświetlenie widowiska,

* nagłośnienie widowiska,

* opracowanie i przygotowanie scenografii widowiska, oraz pracę i usługi świadczone nieodpłatnie

* reżyseria widowiska,

* zebranie i opracowanie materiałów etnograficznych - scenariusz widowiska.

Wnioskodawcy zależało aby zapoznać mieszkańców obszaru działania LGD z miejscowymi zwyczajami dotyczącymi okresu Wielkiego Postu i Wielkanocy. Dzięki temu możemy kultywować naszą narodową a szczególnie lokalną tradycję.

Udział w warsztatach i zorganizowanym widowisku był bezpłatny.

Na realizację operacji zostały poniesione środki własne jakimi dysponuje Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć naliczony podatek VAT z faktur, które otrzymało od dostawców towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie nie ma takiej możliwości ponieważ, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w rejestrach podatników VAT. Tym samym podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. Wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Stowarzyszenie zrealizowało operację w ramach Działania 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tzw. "Małe projekty", które finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (80%) oraz środków budżetu państwa (20%). Zrealizowana operacja dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie to polega na zwrocie (refundacji) 70%, nie więcej niż 25000 zł, poniesionych koszów określonych jako kwalifikowane w ramach powyższego działania, określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z póż. zm.

Realizowana operacja polegała na poniesieniu kosztów związanych z organizacją warsztatów i przedstawieniu w kościołach nieodpłatnego widowiska - misterium pasyjnego.

Na realizację operacji zostały poniesione wydatki (koszty):

* opracowania muzycznego pieśni wielkopostnych i pasyjnych,

* wyżywienia uczestników warsztatów,

* zakwaterowania uczestników warsztatów,

Koszty związane z realizacja widowiska - usługi:

* nagranie filmowe warsztatów i widowiska,

* oświetlenie widowiska,

* nagłośnienie widowiska,

* opracowanie i przygotowanie scenografii widowiska, oraz pracę i usługi świadczone nieodpłatnie

* reżyseria widowiska,

* zebranie i opracowanie materiałów etnograficznych - scenariusz widowiska.

Udział w warsztatach i zorganizowanym widowisku był bezpłatny. Na realizację operacji zostały poniesione środki własne jakimi dysponuje Stowarzyszenie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją wskazanego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl