IPPP3/443-811/11-5/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-811/11-5/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 1 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego w ramach realizacji projektu oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-811/11-2/MPe z dnia 1 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest koordynowanie i kontrola przedsięwzięć przygotowawczych do Mistrzostw UEFA EURO 2012. Wnioskodawca uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO. W imieniu Ministra Sportu i Turystyki Wnioskodawca integruje działania przygotowawcze realizowane przez ponad 170 podmiotów publicznych odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań.

W ramach działań nadzorczych Wnioskodawca ma za zadanie m.in. okresową ocenę stanu przygotowań, monitorowanie przedsięwzięć oraz określenie obszarów zagrożeń dla realizacji przygotowań do EURO 2012. Jako koordynator przygotowań do EURO 2012 Wnioskodawca m.in. organizuje szkolenia i seminaria dla podmiotów odpowiedzialnych za organizację mistrzostw.

W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Wnioskodawca będzie realizował projekt (Projekt) w województwie.... Realizacja Projektu finansowana będzie w całości ze środków publicznych, w tym w 15% z dotacji celowej budżetu państwa oraz w 85% ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (Dofinansowanie). Dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu.

Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie... zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji poza godzinami pracy (Uczestnicy). Projekt obejmie podnoszenie kwalifikacji 720 osób pracujących w woj. dolnośląskim, które z własnej woli zainteresowane są podnoszeniem i uzupełnianiem kwalifikacji, poza godzinami pracy. Będą to osoby zatrudnione w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego: gastronomia i handel, obsługa lotniska, transport kolejowy, pracownicy instytucji publicznych realizujących zadania z zakresu rekreacji i sportu, opieki medycznej oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego, rekrutowane wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w "mobility concept", w województwie.... Rekrutacja odbywać się będzie poprzez Internet, ulotki, plakaty itp.

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych.

W ramach Projektu Uczestnicy będą uczestniczyć w Szkoleniach Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursach językowych (KJ). W ramach SUM Uczestnicy będą brali udział w trzech szkoleniach tematycznych: (a) Profesjonalna Obsługa Klienta, (b) Różnice Międzykulturowe, (c) Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych. SUM i K.J będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym).

Realizacja Projektu zostanie sfinansowana w całości z dofinansowania w 15% ze środków budżetu państwa oraz w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego (Dotacja). Projektodawcą i liderem Projektu jest Wnioskodawca. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa (Partner).

Udział w Projekcie będzie dla Uczestników nieodpłatny. Uczestnicy nie będą wnosić żadnych opłat (umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane przez Wnioskodawcę z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie). Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała iż dofinansowanie (składające się w 15% z dotacji celowej z budżetu państwa oraz w 85% ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego) ma charakter wyłącznie zakupowy. Dofinansowanie nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą.

Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu w działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu). W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki Dofinansowanie nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota Dofinansowania otrzymana na sfinansowanie Projektu stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe Dofinansowanie otrzymane na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ww. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za zwiększające obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Dofinansowanie nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe Dofinansowanie otrzymane na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest więc przede wszystkim uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe wskazuje, że będzie świadczył on na rzecz Uczestników usługę kształcenia zawodowego. W ramach Projektu Uczestnicy wezmą udział w Szkoleniach Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursach językowych (KJ). W ramach SUM Uczestnicy wezmą udział w trzech szkoleniach tematycznych: (a) Profesjonalna Obsługa Klienta, (b) Różnice Międzykulturowe, (c) Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych. SUM i KJ będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym). Projekt skierowany jest zaś do pracowników przedsiębiorstw w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport kolejowy miejski) - rekrutowane wg kluczowych szlaków komunikacyjnych. Zdobyta wiedza pozostanie więc w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem Uczestników.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Uczestnicy nie będą mieli wpływu na wybór szkoleń (każdy z Uczestników w ramach cyklu szkoleniowego weźmie udział w kursie językowym oraz Szkoleniach Umiejętności Miękkich), będzie on świadczył na rzecz Uczestników jedną złożoną usługę kształcenia zawodowego. Zdaniem Wnioskodawcy, poszczególnych świadczeń (poszczególnych szkoleń tematycznych) oraz szkoleń językowych nie należy traktować jako świadczenia odrębnych usług. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników w ramach Projektu są ze sobą ściśle powiązane w ten sposób, że tworzą obiektywnie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedno świadczenie, na mocy jednej umowy szkoleniowej, w ramach której poszczególne szkolenia stanowią etapy jednej usługi szkoleniowej i nie należy dokonywać sztucznego podziału tego świadczenia dla celów podatkowych. Wszystko to przemawia za traktowaniem wszystkich usług świadczonych łącznie w ramach Projektu jako jednej usługi kształcenia zawodowego. W ustawie o VAT brak definicji środków publicznych, należy więc przyjąć, że środkami publicznymi są środki, które definiuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.- dalej jako "u.f.p."). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 u.f.p., środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa stanowi więc środki publiczne z rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jak wskazano wyżej 100% kosztów kwalifikowanych ogółem związanych z realizacją Projektu finansowane będzie ze środków publicznych. Spełniony zostanie więc warunek wskazany w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) polegający na finansowaniu w co najmniej 70% ze środków publicznych w celu skorzystania ze zwolnienia z VAT.

Jak zatem wskazano usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu na rzecz Uczestników będą zwolnione z VAT.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka doprecyzowała stanowisko do pytania 2 zawartego we wniosku.

Spółka wyjaśnia, że jej zdaniem nie będzie jej przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro Dofinansowanie ma charakter wyłącznie zakupowy i nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług świadczonych w ramach Projektu, to nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy VAT. Tym samym nie podlega opodatkowaniu, jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO. W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Wnioskodawca będzie realizował projekt (Projekt) w województwie.... Realizacja Projektu finansowana będzie w całości ze środków publicznych, w tym w 15% z dotacji celowej budżetu państwa oraz w 85% ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji poza godzinami pracy (Uczestnicy). Projekt obejmie podnoszenie kwalifikacji 720 osób pracujących w woj. dolnośląskim, które z własnej woli zainteresowane są podnoszeniem i uzupełnianiem kwalifikacji, poza godzinami pracy. Będą to osoby zatrudnione w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego: gastronomia i handel, obsługa lotniska, transport kolejowy, pracownicy instytucji publicznych realizujących zadania z zakresu rekreacji i sportu, opieki medycznej oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego, rekrutowane wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w "mobility concept", w województwie. Rekrutacja odbywać się będzie poprzez Internet, ulotki, plakaty itp. Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych. W ramach Projektu Uczestnicy będą uczestniczyć w Szkoleniach Umiejętności Miękkich oraz kursach językowych, które będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym). Udział w Projekcie będzie dla Uczestników nieodpłatny. Uczestnicy nie będą wnosić żadnych opłat (umowy na uczestnictwo w Projekcie zawierane przez Wnioskodawcę z Uczestnikami nie przewidują odpłatności za udział w Projekcie). Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację projektu finansowanego w całości ze środków publicznych. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja celowa z budżetu państwa oraz ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej kwestii, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Za odpłatne świadczenie usług uznaje nieodpłatne świadczenie usług w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* świadczenie nieodpłatne dokonane jest na cele osobiste podatnika (jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia), oraz

* jest dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlegające opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług dofinansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, otrzymana przez Spółkę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem dokonywane przez Spółkę zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym w związku, z czym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl