IPPP3/443-811/09-4/MPe - Wewnątrzwspólnotowe nabycie aromatów na bazie alkoholu zużywanych do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów a zwolnienie od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-811/09-4/MPe Wewnątrzwspólnotowe nabycie aromatów na bazie alkoholu zużywanych do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów a zwolnienie od podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) uzupełnionego w dniu 22 października 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 13 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących nabywania aromatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 22 października 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 13 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących nabywania aromatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej zwana Spółką) nabywa wewnątrzwspólnotowo oprócz innych towarów również aromaty na bazie alkoholu (czasami do 80% zawartości alkoholu). Aromaty te klasyfikowane są do pozycji 3302 nomenklatury CN. W taryfie celnej pozycja 3302 opisana jest fachowo jako zawierająca "Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle..."

Spółka posiada decyzje Urzędu Celnego zezwalającą na funkcjonowanie na terenie zakładu składu podatkowego. W chwili obecnej nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty wprowadzane są do składu podatkowego a następnie zużywane do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów (używanych w przemyśle spożywczym) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Produkty wytwarzane przez Spółkę, w których zawartość alkoholu nie przekracza 1,2% alkoholu sprzedawane są innym podmiotom na terenie Polski i zagranicę do wytwarzania produktu finalnego sprzedawanego konsumentowi ostatecznemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle przepisów obowiązujących od 1 marca 2009 r. nabywanie aromatów na bazie alkoholu zużywanych do własnej produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów (zużywanych w przemyśle spożywczym) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, musi odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

2.

Czy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), który stwierdza, że "Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy... zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości", Spółka zwolniona jest z płacenia akcyzy za nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu, zużywane następnie do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów (zużywanych w przemyśle spożywczym) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, bez stosowania specjalnej procedury zawieszającej zapłatę podatku akcyzowego (np. wprowadzania towaru do składu podatkowego)...

3.

Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest negatywna (podmiot nie potrzebuje prowadzić składu podatkowego), to czy podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zwolnionych z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym musi posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo aromaty spożywcze na bazie alkoholu, które ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wymienia w załączniku Nr 1 poz. 43 tej ustawy, jako towary akcyzowe, od których powinno płacić się podatek akcyzowy. Jednocześnie ustawodawca w art. 30 ust. 9 pkt 5 tej ustawy, zwalnia od akcyzy alkohol etylowy.... zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. O ile inne artykuły ustawy (od 31 do 37) uzależniają zastosowanie zwolnienia od spełnienia określonych warunków, to zwolnienie art. 30 ust. 9 pkt 5 nie jest obwarowane żadnymi warunkami. Na mocy art. 38 ust. 2 pkt 1 Minister Finansów ma uprawnienia do określenia dodatkowych warunków zwolnienia, to jednak w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) nie określa dodatkowych warunków zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Z przepisów wynika zatem, że Spółka nie musi prowadzić składu podatkowego, aby móc zastosować zwolnienie z art. 30 ust. 9 pkt 5, jednakże musi wykazać w przypadku kontroli, na podstawie dokumentacji produkcyjnej, że nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu zostały zużyte do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów (używanych w przemyśle spożywczym) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. W deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 Spółka będzie mogła wykazać, że nabywane aromaty są nabywane z zastosowaniem zwolnienia od płacenia podatku akcyzowego.

Ponieważ art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym nie uzależnia zwolnienia od podatku akcyzowego od spełnienia jakichkolwiek warunków, podmiot nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec aby móc skorzystać z tego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z opisu przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, że Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu (do 80% zawartości alkoholu), które klasyfikowane są do pozycji 3302 nomenklatury CN. Spółka posiada decyzje Urzędu Celnego zezwalającą na funkcjonowanie na terenie zakładu składu podatkowego. W chwili obecnej nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty wprowadzane są do składu podatkowego a następnie zużywane do produkcji wsadów owocowych i innych półproduktów (używanych w przemyśle spożywczym) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Produkty wytwarzane przez Spółkę, w których zawartość alkoholu nie przekracza 1,2% alkoholu sprzedawane są innym podmiotom na terenie Polski i zagranicę do wytwarzania produktu finalnego sprzedawanego konsumentowi ostatecznemu.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznać należy, iż alkohol etylowy zawarty w aromatach służących do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W przedmiotowym rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania ww. zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5.

Jak wynika z powyższego, aby dany podmiot mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 30 ust. 9 pkt 5 nie musi spełniać dodatkowych warunków. Niemniej jednak w interesie Spółki będzie wskazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego, tj. do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy - produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku Nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 5-6 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. (...).

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku Nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Z przepisów regulujących procedurę zawieszenia poboru akcyzy wynika, że nie dotyczy ona wyrobów zwolnionych od akcyzy.

Biorąc zatem uregulowania ww. art. 47 ust. 1 oraz definicję składu podatkowego, ściśle związaną z procedurą zawieszenia poboru akcyzy - produkcja ww. aromatów owocowych (zwolnionych od podatku akcyzowego) nie musi się odbywać w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy - użyte w ustawie określenia oznaczają: zarejestrowany handlowiec - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem zarejestrowany handlowiec jest uprawniony do nabywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W sytuacji opisanej we wniosku, jak wskazano powyżej, ta procedura nie jest stosowana.

Uwzględniając powyższe, do nabycia wewnątrzwspólnotowego wymienionych wyrobów nie jest wymagane posiadanie statusu zarejestrowanego handlowca, aby Podatnik mógł korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że tut. Organ nie odniósł się do zagadnienia (poruszonego przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie), iż w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 Spółka będzie mogła wykazać, że nabywane aromaty są nabywane z zastosowaniem zwolnienia od płacenia podatku akcyzowego, gdyż nie było ono przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl