IPPP3-443-808/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-808/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawa do odliczenia podatku akcyzowego o akcyzę zapłaconą od wyrobów reklamowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie prawa do odliczenia podatku akcyzowego o akcyzę zapłaconą od wyrobów reklamowanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3-443-808/09-2/JK z dnia 16 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka produkuje piwo na zlecenie dla C Polska Sp. z o.o. Z zawartej przez Spółkę umowy wynika, że Spółka produkuje piwo na zlecenie z produktów jej powierzonych, a co za tym idzie nie jest ona właścicielem wyrobów przez cały proces produkcyjny. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U.09.3.11 z 2009) w takiej sytuacji podatnikiem podatku akcyzowego jest w danym stanie faktycznym Spółka. Spółka w celu właściwego wykonania usługi produkuje piwo w trzech browarach w trzech różnych regionach Polski. We wszystkich trzech lokalizacjach założone zostały składy podatkowe zgodnie z przepisami prawa podatkowego. W każdym z nich został ustalony (zróżnicowany) asortyment produkcyjny, co w praktyce oznacza, że Spółka posiada takie produkty, które są produkowane nie we wszystkich browarach a sprzedawane na terenie całego kraju. Sprzedażą i dystrybucją piwa bezpośrednio z browarów zajmuje się zleceniodawca, czyli spółka C Polska Sp. z o.o.

W ramach prowadzonej sprzedaży zdarzają się reklamacje klientów firmy C Polska Sp. z o.o, wynikające z wad jakościowych produktu. Taka reklamacja jest zgłaszana do działu Obsługi Klienta C Polska Sp. z o.o, a produkt podlegający reklamacji jest przesyłany na końcu do najbliżej położonego browaru. Tam produkt jest badany w laboratorium, a następnie na podstawie wyników tego badania zostaje podjęta decyzja o uznaniu bądź nie reklamacji klienta. Po dokonaniu oceny jakości reklamowanego piwa, zostaje podjęta również decyzja o sposobie dalszego postępowania z produktem. W praktyce piwo albo zostaje zniszczone albo skierowane do ponownego przerobu. W przypadku skierowania piwa do ponownego przerobu lub zniszczenia Spółka, co do zasady, obniża akcyzę do zapłaty za dany miesiąc o kwotę akcyzy uprzednio zapłaconą od reklamowanego wyrobu w momencie wydania towaru do przerobu.

Sytuacją, co do której Spółka chce się upewnić, co do prawidłowości swojego stanowiska, w zakresie prawa do obniżenia akcyzy, jest sytuacja, gdy reklamowany produkt został wyprodukowany w jednym browarze a następnie jest reklamowany przez klienta z innego regionu. Wtedy reklamowane piwo trafia do najbliższego browaru, niekoniecznie do tego, w którym zostało wyprodukowane i tam jest niszczone bądź przekazane do pewnego przerobu. Spółka stoi jednak na stanowisku, że również w takiej sytuacji ma prawo do obniżenia akcyzy o akcyzę zapłaconą od reklamowanych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku akcyzowego o akcyzę zapłaconą od wyrobów reklamowanych, jeżeli ich ponowny przerób lub niszczenie odbywa się w innym składzie podatkowym podatnika niż skład, w którym te wyroby zostały wyprodukowane.

2.

Czy dane dotyczące przerobu lub zniszczenia powinno się wykazać w informacji dla składu, w którym przerób lub zniszczenie miało miejsce a nie dla składu, w którym piwo poddane przerobowi lub zniszczeniu zostało wyprodukowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu piwa z reklamacji i następnie skierowanie go do ponownego przerobu lub zniszczenia na terenie składu podatkowego Spółka ma prawo do obniżenia podatku akcyzowego o podatek zapłacony uprzednio od reklamowanych wyrobów. I nie ma w tej sytuacji znaczenia czy ponowny przerób ma miejsce w tym samym składzie, w którym wyrób został wyprodukowany.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 09.3.11) w przypadku zwrotu w wyniku reklamacji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłacona akcyzą i skierowania ich do ponownego przerobu w składzie podatkowym, podatnicy mogą obniżyć kwotę akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wyrobów o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów. Analizując ten przepis uznać należy, że obniżenie akcyzy jest możliwe w sytuacji, gdy powracający do składu wyrób, od którego uprzednio została zapłacona akcyza, został zwrócony sprzedawcy w wyniku reklamacji klienta, a następnie ponownie wykorzystany do produkcji wyrobów akcyzowych lub zniszczony. Należy tu zaznaczyć, że nie ma ograniczenia prawa do obniżenia podatku akcyzowego do sytuacji, w której przerób lub zniszczenie jest dokonywane w składzie podatkowym, w którym wyrób został wyprodukowany.

Przerób lub zniszczenie musi być dokonane w składzie podatkowym jako miejscu zapewniającym wystarczający nadzór i kontrolę prowadzoną przez Szczególny Nadzór Podatkowy zgodnie z § 22 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Jednak z przytoczonego przepisu nie wynika, że wyrób powinien być przerobiony lub zniszczony w składzie, w którym był wyprodukowany a nawet idąc dalej nie ma również warunku, że to musi być skład podatkowy będący własnością podatnika. Istotą tego przepisu jest uniknięcie podwójnego opodatkowania tego samego wyrobu. Jedyna tożsamość podmiotów, która powinna być zachowana to taka, że podmiot, który ma prawo do obniżenia akcyzy od sprzedanych wyrobów, jest tym samym podmiotem, który uprzednio zapłacił akcyzę od wyrobów reklamowanych.

W stanie faktycznym wskazanym we wniosku ta tożsamość jest jak najbardziej zachowana. Podatnik, będący właścicielem 3 składów podatkowych płaci akcyzę od wyrobów wyprodukowanych we wszystkich swoich składach i wykazuje podatek w jednej deklaracji AKC-4/4zh, oraz w podziale na składy w formularzu AKC-4/C (wartościowo) i INF-C (ilościowo), przy czym dane dotyczące przerobu lub zniszczenia wykazuje w informacji dla: składu, w którym przerób lub zniszczenie miało miejsce a nie dla składu, w którym piwo poddane przerobowi lub zniszczeniu zostało wyprodukowane, ponieważ w tej lokalizacji dochodzi do procesu zniszczenia lub przerobu pozwalającego na odliczenie akcyzy od reklamowanego piwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 13 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wymienione jest piwo otrzymywane ze słodu.

Stosownie do art. 83 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów. Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać obniżenia, w przypadku:

1.

wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych;

2.

zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Powyższy przepis przyznaje prowadzącemu skład podatkowy prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wyrobów o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od zwróconych wyrobów. Aby podmiot prowadzący skład podatkowy mógł skorzystać z powyższego uprawnienia muszą zostać spełnione dwa następujące warunki:

* zwrot wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą powinien nastąpić w wyniku reklamacji tych wyrobów,

* zwrócone wyroby akcyzowe powinny zostać skierowane do ponownego przerobu w składzie podatkowym lub w nim zniszczone.

Zatem, w przypadku gdy nabywca wyrobów akcyzowych, które zawierają w cenie akcyzę zwraca w drodze reklamacji te wyroby podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, podatnik ten ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wyrobów o kwotę akcyzy zapłaconej od zwróconych wyrobów jeżeli skieruje te wyroby do ponownego przerobu lub dokona ich zniszczenia w składzie podatkowym.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka produkuje piwo w trzech browarach w trzech różnych regionach Polski. We wszystkich trzech lokalizacjach założone zostały składy podatkowe zgodnie z przepisami prawa podatkowego. W każdym z nich został ustalony (zróżnicowany) asortyment produkcyjny, co w praktyce oznacza, że Spółka posiada takie produkty, które są produkowane nie we wszystkich browarach a sprzedawane na terenie całego kraju. W ramach prowadzonej sprzedaży zdarzają się reklamacje klientów wynikające z wad jakościowych produktu. Taka reklamacja jest zgłaszana do działu Obsługi Klienta, a następnie produkt podlegający reklamacji jest przesyłany do najbliżej położonego browaru. Reklamowane piwo trafia do najbliższego browaru, niekoniecznie do tego, w którym zostało wyprodukowane i tam jest niszczone bądź przekazane do pewnego przerobu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od sprzedanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od zwróconych w drodze reklamacji wyrobów skierowanych do ponownego przerobu lub zniszczenia w składzie podatkowym. Fakt, że przerób reklamowanego piwa będzie miał miejsce w innym składzie, niż skład w którym wyroby te zostały wyprodukowane nie ma wpływu na prawo Spółki do obniżenia podatku należnego. Jednocześnie należy wskazać, iż dane dotyczące przerobu lub zniszczenia Spółka powinna wykazywać w informacji dla składu, w którym przerób lub zniszczenie ma miejsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl