IPPP3/443-805/14-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-805/14-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła do Urzędu Marszałkowskiego (poprzez Lokalną Grupę Działania) wniosek o dofinansowanie realizacji projektu. Jest to operacja z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Celem operacji jest poprawa jakości usług świadczonych przez świetlice wiejską. Dzięki stworzeniu nowej jakości z pomieszczeń będzie mogła skorzystać znacznie szersza grupa zainteresowanych.

Zgodnie z kosztorysem remont i modernizacja obejmie:

* odbicie tynków z zaprawy wapiennej lub cementowo-wapiennej pasmami o szer. do 30 cm,

* wykucie z muru i wstawienie nowych okien z PCV,

* uzupełnienie tynków zwykłych wewnętrznych,

* montaż podokienników z blachy powlekanej.

Poza tymi robotami wykonane zostaną, w ramach pracy własnej prace porządkowe. Obecnie pomieszczenia pełnią rolę świetlicy wiejskiej. Wyposażone są one w sprzęt rekreacyjny, taki jak stół do bilarda i tenisa stołowego. W pomieszczeniach odbywają się spotkania wiejskie oraz spotkania dla najmłodszych. Co roku w świetlicy organizowane jest spotkanie świąteczne z Mikołajem. Zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa z dnia 31 maja 2010 r. polskie prawodawstwo nie określa definicji świetlicy wiejskiej, a na potrzeby wdrażania małych projektów należy przyjąć, iż świetlica jest to budynek lub pomieszczenie przeznaczone do spędzania czasu wolnego, rozwijania zainteresowań; działa na rzecz rozwoju kultury i edukacji oraz miejsce integracji lokalnych społeczności. Pomieszczenia w OSP wpisują się w tak przyjętą definicję. Świetlica jest otwarta dla społeczności lokalnej. W porozumieniu z władzami OSP, każdemu zainteresowanemu może zostać udostępnione pomieszczenie w celu zorganizowania spotkania, szkolenia lub imprezy integracyjnej.

Wskaźniki: W wyniku operacji wyremontowana i zmodernizowana zostanie jedna świetlica wiejska. W wyniku remontu (według szacunków Wnioskodawcy) zwiększy się liczba osób korzystających ze świetlicy o 70 osób.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS. Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT.

Całość operacji stanowi kwotę 30 355,15 brutto. Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towarów. Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Ochotniczej Straży Pożarnej w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenie przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 24 284,12 zł. Pozostałe środki w wysokości 6 071,03 zł stanowi wkład własny OSP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu współfinansowanego w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pod nazwą: "Remont i modernizacja istniejącej świetlicy wiejskiej" przysługuje prawo do odliczenia i zwrot naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma On możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Prowadzi wyłącznie działalność statutową i realizując zadanie nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT zgodnie z art. 15 i następnymi ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychód. Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości dokonania odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanych przedsięwzięcia w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadki gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie jest działalnością generującą przychody. Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach projektu będzie wykonywane: odbicie tynków z zaprawy, wykucie i wstawienie nowych okien, uzupełnienie tynków zwykłych wewnętrznych, montaż podokienników z blachy powlekanej i prace porządkowe. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania opodatkowanych, m.in. z odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towarów.

Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabytych towarów - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Tym samym należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz to, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze ramach projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl