IPPP3/443-802/12-2/KT - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-802/12-2/KT Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Działalność statutowa Stowarzyszenia obejmuje:

* wspieranie inicjatyw twórczych na polu kultury i edukacji,

* animacja kultury, w szczególności w środowiskach izolowanych i dyskryminowanych,

* działania na rzecz dialogu międzykulturowego i integracji, ze szczególnym uwzględnieniem integracji europejskiej,

* promocja kultury polskiej w kraju i za granicą,

* wspieranie i dokształcanie praktyków działających na polu kultury i edukacji - animatorów, artystów, nauczycieli, instruktorów, liderów i menadżerów kultury,

* poszukiwanie nowych, innowacyjnych metod animacji i edukacji,

* promocja postaw otwartych i tolerancyjnych, idei społeczeństwa obywatelskiego oraz czynnej, twórczej postawy wobec kultury i szerzej, wobec rzeczywistości społecznej.

Realizując cele statutowe Stowarzyszenie złożyło wniosek do Ministerstwa Spaw Wewnętrznych - (instytucja odpowiedzialna) - (Władza Wdrażająca Programy Europejskie - instytucja delegowana) o przyznanie dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Program 2010, w dniu 7 maja 2012 r. została podpisana umowa na realizację ww. operacji - projekt.

Celem działań opisanych we wniosku jest poprawa poziomu wykształcenia, w tym znajomości języka polskiego, młodych uchodźców mieszkających w W., wsparcie psychologiczne i wzrost poziomu integracji ze społeczeństwem przyjmującym ww. grupy.

W wyniku realizacji działań objętych umową Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia nie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT; Stowarzyszenie nie stało się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wydatki ujęte we wniosku dotyczą kosztów personelu biorącego udział w projekcie, kosztów podróży, zakupu notebooka, aparatu, zakupu materiałów dydaktycznych.

Wszelkie działania Stowarzyszenia na rzecz Beneficjentów prowadzone są nieodpłatnie.

Zakupione mienie ruchome stanowić będzie własność Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane na potrzeby działalności statutowej Stowarzyszenia.

W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność pozostałej kwoty (składanego do Władzy Wdrażającej Programy Europejskie) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca został zobowiązany do złożenia niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Program 2010 (projekt), sfinansowanego ze środków Funduszu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT, zatem nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Działalność statutowa Stowarzyszenia obejmuje m.in.: wspieranie inicjatyw twórczych na polu kultury i edukacji, animację kultury, działania na rzecz dialogu międzykulturowego i integracji, promocję kultury polskiej w kraju i za granicą. W związku z działalnością statutową, Stowarzyszenie realizuje projekt dofinansowany w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Program 2010. Celem działań jest poprawa poziomu wykształcenia, w tym znajomości języka polskiego, młodych uchodźców mieszkających w Warszawie, wsparcie psychologiczne i wzrost poziomu integracji ze społeczeństwem przyjmującym ww. grupy. W wyniku realizacji działań objętych umową Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie żadnych przychodów, nie stało się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakupione mienie ruchome stanowić będzie własność Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane na potrzeby działalności statutowej. Wszelkie działania Stowarzyszenia na rzecz Beneficjentów prowadzone są nieodpłatnie.

Z powyższego wynika zatem, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające Stowarzyszenie do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane w związku z realizacją opisanego projektu towary i usługi. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ponadto Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać nabywanych w ramach realizowanego projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Program 2010.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl