IPPP3/443-801/13-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-801/13-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu państwa, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa. Wnioskodawca jest dysponentem głównym budżetu państwa części 61.

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w zakresie wykonywania czynności z zakresu ochrony oraz praw własności przemysłowej. Dochody uzyskiwane z tego tytułu dotyczą w 99% opłat administracyjnych, w związku z czym Wnioskodawca przedmiotowo jest zwolniony w tym zakresie z podatku VAT.

Ze względu na wykonywanie przez Wnioskodawcę dodatkowych czynności w ramach realizacji zadań wynikających ze Statutu, takich jak sprzedaż wydawnictw Wnioskodawcy (m.in. Biuletynu i Wiadomości); sprzedaży usług (udostępnianie danych bibliograficznych, wyszukiwanie w bazach danych) Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Z tytułu sprzedaży wydawnictw i usług wystawiane są faktury VAT i odprowadzana jest do Urzędu Skarbowego kwota podatku należnego. Wnioskodawca nie dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego z tytułu zakupu towarów i usług związanych ze sprzedażą wydawnictw i usług.

Zgodnie z umową zawartą z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej (KE), Wnioskodawca od grudnia 2011 r., realizuje wraz z innymi członkami konsorcjum - krajowymi urzędami ds. własności intelektualnej projekt EU Accessible Intellectual Property (IPorta). Przedmiotem umowy jest przyznanie dotacji na realizację działania w ramach "Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) (Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca Program Ramowy na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji 2007-2013-CIP).

Na realizację projektu IPorta, który będzie trwał trzy lata, Wnioskodawca wraz z pozostałymi uczestnikami konsorcjum uzyskał od EACI środki na finansowanie działań, których celem jest promowanie ochrony własności intelektualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw, pogłębianie współpracy krajowych urzędów ds. własności intelektualnej, a także ich kontaktów z instytucjami otoczenia biznesu. Środki finansowe przekazane Urzędowi nie wpływają na dochody Urzędu a działania nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, w związku z czym nie jest odliczany z tego tytułu podatek naliczony od kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może uzyskać zaświadczenie od Urzędu Skarbowego o nieodliczaniu podatku naliczonego /AT w związku z realizacją projektu IPorta. Czy Wnioskodawca jako jednostka budżetowa prawidłowo interpretuje przepisy zgodnie z którymi nie obniża kwoty podatku o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, że nie mógł odliczyć podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu IPorta ze środków Komisji Europejskiej, ponieważ zakupy te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną Urzędu. Wydatki poniesione na realizację projektu mogły tylko przyczynić się do zwiększenia zainteresowania środowiska małych i średnich przedsiębiorstw tematyką ochrony własności przemysłowej, a tym samym zwiększyć dochody budżetu państwa poprzez dokonanie opłat administracyjnych dotyczących zgłoszenia lub ochrony przedmiotu własności przemysłowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu państwa, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w zakresie wykonywania czynności z zakresu ochrony oraz praw własności przemysłowej. Dochody uzyskiwane z tego tytułu dotyczą w 99% opłat administracyjnych, w związku z czym Wnioskodawca przedmiotowo jest zwolniony w tym zakresie z podatku VAT. Ze względu na wykonywanie przez Wnioskodawcę dodatkowych czynności w ramach realizacji zadań wynikających ze Statutu, takich jak sprzedaż wydawnictw Urzędu, sprzedaży usług, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z umową zawartą z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej (KE), Wnioskodawca od grudnia 2011 r., realizuje wraz z innymi członkami konsorcjum - krajowymi urzędami ds. własności intelektualnej projekt EU Accessible Intellectual Property (IPorta). Przedmiotem umowy jest przyznanie dotacji na realizację działania w ramach "Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP). Na realizację projektu IPorta, który będzie trwał trzy lata, Wnioskodawca wraz z pozostałymi uczestnikami konsorcjum uzyskał od EACI środki na finansowanie działań, których celem jest promowanie ochrony własności intelektualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw, pogłębianie współpracy krajowych urzędów ds. własności intelektualnej, a także ich kontaktów z instytucjami otoczenia biznesu. Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy nie wpływają na dochody Wnioskodawcy a działania nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, w związku z czym nie jest odliczany z tego tytułu podatek naliczony od kwoty podatku należnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów w związku z realizacją projektu IPorta w ramach którego będzie realizowane działanie "Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji"

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od ponoszonych wydatków, będą finansowane ze środków Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającej z upoważnienia Komisji Europejskiej (KE). Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż środki finansowe przekazane Wnioskodawcy nie wpływają na dochody Wnioskodawcy, a działania nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od ponoszonych wydatków, które będą finansowane ze środków Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającej z upoważnienia Komisji Europejskiej (KE) w związku z realizacją działania w ramach "Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl