IPPP3/443-8/11-4/JK - Możliwość zwolnienia z VAT usług szkolenia dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-8/11-4/JK Możliwość zwolnienia z VAT usług szkolenia dla pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-8/11-2/JK z dnia 1 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń realizowanych w ramach projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń realizowanych w ramach projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-8/11-2/JK z dnia 1 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

P. podpisało umowę na dofinansowanie projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P". Celem dotacji będzie przyczynienie się do wzrostu adaptacyjności P do zmieniających się warunków rynkowych oraz wzrostu konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników. P otrzymuje wsparcie na rozwój swoich kadr.

Całościowe zarządzanie projektem P powierzył wiodącej polskiej firmie szkoleniowo-doradczej. Firma ta przeprowadza szkolenia oraz świadczy usługę zarządzania organizacją i rozliczaniem szkoleń. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki P od Instytucji Wdrażającej otrzymuje wsparcie w formie płatności ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego na realizację projektu. Poza tym Centrala Spółki P na realizację projektu zobowiązała się do wniesienia wkładu własnego. Oznacza to, że Spółka poniesione wydatki kwalifikowalne w ramach projektu finansuje z dwóch źródeł finansowania:

1. finansowanie wydatków wkładem własnym,

2. finansowanie wydatków dotacją.

Dla potrzeb projektu zostały wyodrębnione dwa rachunki bankowe:

1. rachunek bankowy dla potrzeb wkładu własnego oraz

2. rachunek bankowy dla dotacji.

Wsparcie na realizację projektu wypłacane jest w transzach na podstawie wniosków o płatność przekazywanych do PARP. Po otrzymaniu wniosku o płatność z Centrali Spółki P PARP weryfikuje wniosek a po jego akceptacji na konto dot. dotacji przekazuje określoną kwotę wsparcia. Zgodnie z zapisami "Zasad realizacji projektu konkursowego w ramach Poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wszystkie wydatki związane z realizacją projektu powinny być ponoszone jedynie z rachunku bankowego przeznaczonego na środki wsparcia lub rachunku bankowego przeznaczonego na wkład własny.

Nie ma możliwości zasilania ww. rachunków innymi środkami aniżeli dotacja i środki wnoszone jako wkład własny. W sytuacji, gdy na rachunku bankowym dla dotacji nie będzie środków, możliwe jest wówczas dokonywanie płatności z rachunku bankowego gromadzącego wkład własny a następnie ich refundacja dotacją.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz usługi będące przedmiotem zapytania będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Poza tym Wnioskodawca wyjaśnił, iż realizacja szkoleń będzie finansowana w wysokości co najmniej 80 % z dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe świadczone na rzecz P w 2011 r. sfinansowane przez P ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego na realizację projektu winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Czy usługi szkoleniowe świadczone na rzecz P w 2011 r. sfinansowane pierwotnie przez P wkładem własnym znajdującym się na wyodrębnionym rachunku zgodnie z warunkami projektu a następnie zrefundowane otrzymaną później dotacją winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 8 pkt 29 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Definicję środków publicznych możemy znaleźć w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z tą ustawą środkami publicznymi są przede wszystkim:

1. dochody publiczne;

2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a. ze sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finansowych,

b. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c. ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych,

d. z otrzymanych pożyczek i kredytów;

5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Biorąc pod uwagę powyższą definicję środków publicznych Wnioskodawca uważa, że sfinansowanie zakupu usług szkoleniowych przez P ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego na realizację projektu winno być podstawą do zastosowania zwolnienia w wystawionej przez wykonawcę fakturze VAT dokumentującej sprzedaż usługi szkoleniowej. Spełniony jest bowiem warunek określony w zmienionym art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt. c.

Ponadto Wnioskodawca uważa że również w sytuacji, gdy na rachunku bankowym dla dotacji nie będzie środków i P pierwotnie sfinansuje zakup usługi szkoleniowej poprzez dokonanie płatności z rachunku bankowego gromadzącego wkład własny, zgodnie z warunkami projektu, a następnie zrefunduje go otrzymaną później dotacją, wykonawca winien zastosować zwolnienie w wystawionej fakturze dokumentującej zakup usługi szkoleniowej.

Ze względu na fakt, że usługa ta faktycznie sfinansowana będzie w całości ze środków publicznych spełniony zostanie warunek dla zastosowania zwolnienia określony w zmienionym art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt. c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23 %, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgonie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w 100 % finansowane ze środków Unii Europejskiej, a więc środków publicznych - zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwolnieniu podlegają szkolenia finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Z przedstawionych stanów faktycznych wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P". Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Wnioskodawca na realizację projektu od Instytucji Wdrażającej otrzymuje wsparcie w formie płatności ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego. Przy czym realizacja szkoleń jest finansowana z dotacji w wysokości co najmniej 80%. Poza tym Centrala Spółki na realizację projektu zobowiązała się do wniesienia wkładu własnego.

Celem dotacji jest przyczynienie się do wzrostu adaptacyjności Wnioskodawcy do zmieniających się warunków rynkowych oraz wzrostu konkurencyjności Spółki poprzez podniesienie umiejętności i wiedzy jej pracowników. Wnioskodawca otrzymuje wsparcie na rozwój swoich kadr.

Przy czym całościowe zarządzanie projektem Wnioskodawca powierzył firmie szkoleniowo-doradczej, która przeprowadza szkolenia oraz świadczy usługę zarządzania organizacją i rozliczaniem szkoleń.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazują, iż przeprowadzane w ramach projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P" szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Jednocześnie realizowany projekt jest w co najmniej 80% finansowany ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego zaliczanych do środków publicznych. Wobec tego spełnione są przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W konsekwencji realizowane w ramach projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P" usługi szkolenia dla pracowników Wnioskodawcy finansowane w co najmniej 80% ze środków publicznych a w pozostałej części z wkładu własnego Centrali Spółki w całości podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że realizowane w ramach projektu pt. "Rozwój kapitału ludzkiego P" usługi szkoleniowe są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt. c ustawy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl