IPPP3/443-794/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-794/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. przekazanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 18 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2009 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT.

Przedmiotowy wniosek, został przekazany pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 18 września 2009 r.) tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową, stosownie do § 7 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-794/09-2/KG z dnia 26 października 2009 r.

Wniosek zawierał braki formalne: brak oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu - odpowiednio wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego dokumentu, z którego wynika umocowanie dla Pana Marcina G. do działania w imieniu Spółki. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 26 października 2009 r. Nr IPPP3/443-794/09-2/KG wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie programowania, jest czynnym płatnikiem VAT.

Z uwagi na brak oryginału faktury z dnia 8 kwietnia 2008 r., Spółka w dniu 15 sierpnia 2009 r. otrzymała duplikat faktury wystawionej dnia 9 sierpnia 2009 r. a dotyczącej prac programistycznych i analitycznych projektów na kwotę brutto 53.314 zł. Jak Wnioskodawca wskazuje - prace programistyczne i analityczne służą wykonywanym przez Spółkę czynnościom opodatkowanym.

Duplikat faktury wystawiono w związku z brakiem oryginału faktury, który nie wpłynął do Spółki. Brak przedmiotowej faktury został ujawniony w wyniku uzgadniania wzajemnych należności i zobowiązań w 2009 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT w miesiącu sierpniu lub w dwóch kolejnych miesiącach.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu sierpniu lub w jednym z dwóch następnych miesięcy (zgodnie z ust. 11 cyt. art.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, oraz - zgodnie z upoważnieniem ustawowym - w rozdziale 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2009 r. w sprawie zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Zgodnie z § 20 ust. 3 cyt. rozporządzenia, faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca (§ 20 ust. 4 cyt. rozporządzenia).

Pojęcie "faktury" użyte w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT należy rozumieć w znaczeniu szerszym, tj. obejmującym obok faktur pierwotnych, także faktury korygujące, duplikaty faktur oraz inne dokumenty traktowane na podstawie § 20 cyt. powyżej rozporządzenia na równi z fakturami.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka w dniu 15 sierpnia 2009 r. otrzymała duplikat faktury VAT z uwagi na fakt, iż oryginał przedmiotowej faktury nie wpłynął do siedziby Spółki. Wnioskodawca wskazuje, iż prace programistyczne, analityczne projektów, będące przedmiotem faktury służą czynnościom opodatkowanym Spółki. Wątpliwości Spółki dotyczą terminu odliczenia podatku VAT naliczonego z duplikatu faktury wystawionej w dniu 9 sierpnia 2009 r.

Wobec przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy uznać, że stosownie do powołanych przepisów Spółka posiada prawo do pomniejszenia podatku należnego VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała duplikat faktury tj. w miesiącu sierpniu 2009 r. bądź w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych zgodnie z powołanym powyżej art. 86 ust. 11 cyt. ustawy.

Końcowo zauważyć należy, iż duplikat faktury VAT nie stanowi odrębnej podstawy do dokonania odliczenia podatku naliczonego, jest jedynie dokumentem zastępczym w sytuacji gdy Podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku z faktury pierwotnej, np. w sytuacji gdy oryginał faktury VAT zaginął.

Ponadto informuje się, iż w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl