IPPP3/443-790/12-6/RD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-790/12-6/RD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 25 września 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 października 2012 r.) oraz w dniu 26 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 października 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 8 października 2012 r., złożonym w dniu 8 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 25 września 2012 r. znak IPPP3/443-790/12-2/RD oraz pismem z dnia 25 października 2012 r. (złożone w dniu 26 października 2012 r. data wpływu 29 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu znak IPPP3/443-790/12-4/RD z dnia 19 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka). Wnioskodawca jest spółką prowadzącą działalność w zakresie hurtowej sprzedaży paliw na terenie Polski. Dodatkowo Spółka jest właścicielem nieruchomości (w tym nieruchomości niezabudowanych, zabudowanych, lokali użytkowych), które zamierza wnieść jako wkład niepieniężny do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej jako: SKA). Nieruchomości będące przedmiotem planowanego aportu to:

A. Nieruchomość A: budowlane tereny niezabudowane

B. Nieruchomości B: działki (prawo wieczystego użytkowania gruntów), na których posadowione są następujące budynki:

1.

Budynek nr 1 - budynek wybudowany przez Wnioskodawcę i przyjęty do użytkowania w lipcu 2009 r.; od 2009 r. Budynek nr 1 użytkowany jest wyłącznie przez Spółkę, w przedmiotowym okresie nie został oddany żadnemu nabywcy do użytkowania w ramach czynności opodatkowanej (budynek nie był wynajmowany).

2.

Budynek nr 2 - budynek wynajmowany przez Spółkę od 2002 r. W przedmiotowym okresie budynek był ulepszany, jednak wartość wydatków inwestycyjnych nie przekroczyła 30% wartości początkowej.

3.

Budynek nr 3 - budynek został nabyty w 1995 r. (transakcja nie podlegała jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług); do 2008 r. część budynku stanowiła przedmiot najmu; pozostała część budynku nie została oddana do użytkowania innemu nabywcy w ramach czynności opodatkowanych (przykładowo: nie był wynajmowany). Spółka w okresie od 1998 r. do 2007 r. poniosła wydatki na ulepszenie, których łączna wartość przekroczyła 30% wartości początkowej, jednak wartość ulepszeń w żadnym roku podatkowym nie przekroczyła 30% wartości początkowej z dnia dokonywania ulepszenia. Obecnie budynek używany jest przez Spółkę jako magazyn.

4.

Budynek nr 4 - budynek wynajmowany od roku 2001. Budynek byt przedmiotem ulepszeń, których wartość przekroczyła 30% wartości budynków (ostatnie ulepszenie dokonano w 2004 r.). Po dokonaniu ulepszeń budynek był nadal wynajmowany.

5.

Budynek nr 5 - budynek od 2009 r. stanowi przedmiot wynajmu.

Nieruchomości wymienione w lit. A i B zwane są dalej Nieruchomościami.

W zamian za aport Nieruchomości, Spółka obejmie akcje w SKA. SKA będzie wykorzystywać nabyte w drodze aportu Nieruchomości w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (przykładowo, może je sprzedać).

Wnoszone aportem nieruchomości nie stanowią przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał iż w odniesieniu do Budynku nr 3 wartość wydatków na ulepszenie przekroczyła 30% wartości początkowej (po zsumowaniu nakładów inwestycyjnych z każdego roku w odniesieniu do wartości początkowej) w roku 2001. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na ulepszenie. Budynek w części został oddany do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (w ramach wynajmu) po jego ulepszeniu przekraczającym wartość początkową w następującym okresie: część budynku była wynajmowana w sposób ciągły w okresie od 2001 r. do maja 2008 r., część budynku była wynajmowana w sposób ciągły w okresie od 2003 do 2007 r., część budynku wynajmowana była sporadycznie (przez kilka miesięcy w roku) w okresie od 2001 r. do 2007 r., część budynku nie była przedmiotem wynajmu.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca również wskazuje iż spółka komandytowo-akcyjna, utworzenie której planuje A.S.A., działać będzie pod firmą "A.Nieruchomości Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna" (dalej: Spółka). Planowany adres siedziby Spółki to:.

Zostały podjęte prace mające na celu sporządzenie statutu spółki A. Nieruchomości Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. Wstępny projekt statutu Wnioskodawca przesyła w załączeniu.

Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, iż A. Nieruchomości Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna zostanie utworzona, jak tylko wydana zostanie interpretacja indywidualna, której dotyczy wniosek z dnia 2 sierpnia 2012 r. Zgodnie bowiem z art. 14n § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.): "przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki". Tym samym, aby wydana przez organ interpretacja indywidualna mogła chronić spółkę A. Nieruchomości S.K.A. przed ryzykiem podatkowym, musi ona zostać wydana przed utworzeniem spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej nastąpi dopiero po wydaniu przez Dyrektora Izby Skarbowej interpretacji, której dotyczył wniosek z dnia 2 sierpnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy aport Nieruchomości A podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i w związku z tym, czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Nieruchomości A.

2.

Czy aport Budynku nr 1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i w związku z tym, czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 1.

3.

Czy aport Budynku nr 2 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogółnych i w związku z tym, czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 2.

4.

Czy aport Budynku nr 3 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i w związku z tym czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 3.

5.

Czy aport Budynku nr 4 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i w związku z tym czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 4.

6.

Czy aport Budynku nr 5 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych iw związku z tym, czy SKA będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury VAT dokumentujące> transakcję wniesienia do SKA Budku nr 5.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie pytań oznaczonych numerami 1, 2, 3, 5 i 6.

W części dotyczącym podatku od towarów i usług w zakresie pytania oznaczonego numerem 4 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na wstępie Wnioskodawca zaznacza, iż przedmiotowy wniosek wnosi na podstawie art. 14n ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) jako podmiot planujący utworzenie SKA. Zgodnie bowiem z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej przepisy dotyczące skutków zastosowania się do interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. Biorąc pod uwagę powyższe, z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej może wystąpić podmiot planujący utworzenie spółki, której wniosek dotyczy.

Ad. 1 - 6 Uwagi wstępne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT) podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów.

Z kolei w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z faktem, iż Nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w przedmiotowej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym, aport nieruchomości podlegać będzie przepisom ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT dostawa nieruchomości może podlegać obowiązkowemu opodatkowaniu VAT, może podlegać obowiązkowemu zwolnieniu z opodatkowania, bądź też podatnik może mieć prawo wyboru w przedmiotowej kwestii. Przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania VAT dostawy nieruchomości zawarte zostały w art. 43 ust. 1 pkt 9-10a, art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT "zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę".

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. A contrario, dostawa terenów niezabudowanych, które mają charakter budowlany, bądź też przeznaczone są pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT "Zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata

Jednocześnie na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej."

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT przewidział również możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT niektórych nieruchomości, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Przedmiotowe zwolnienie nie ma jednak charakteru fakultatywnego, a obligatoryjny. Innymi słowy, podatnik nie ma możliwości wyboru opodatkowania nieruchomości zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z przedmiotowym przepisem: "Zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów".

Na podstawie art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Dodatkowo, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - dalej; Rozporządzenie, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwałe z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż do dostawy gruntu znajdującego się w użytkowaniu wieczystym, na którym są posadowione przedmiotowe nieruchomości, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT analogiczna jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale złym gruntem związanych.

Tym samym, w celu określenia czy dostawa Nieruchomości wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego będzie opodatkowana podatkiem VAT, czy też z niego zwolniona należy przeanalizować możliwość zastosowania powołanych przepisów w stosunku do aportowanych Nieruchomości. Dodatkowo, podkreślić należy, iż konsekwencje podatkowe wniesienia do SKA prawa wieczystego użytkowania gruntów, zgodnie z powołanym przepisem Rozporządzenia, będą uzależnione od konsekwencji podatkowych aportu budynków trwale z gruntami związanymi.

Dodatkowo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Biorąc pod uwagę fakt, iż Nieruchomości nabyte przez SKA w formie wkładu niepieniężnego wniesionego przez Spółkę służyć będzie wykonywaniu przez SKA czynności opodatkowanych VAT, SKA przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Spółkę dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Nieruchomości, o ile transakcja ta podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Ad. 1.

Nieruchomość A - budowlane tereny niezabudowane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. A contrario, dostawa terenów niezabudowanych, które mają charakter budowlany, bądź też przeznaczone są pod zabudowę po stronie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Biorąc po uwagę przedmiotowe przepisy, stwierdzić należy, iż dostawa Nieruchomości A (terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę) nie będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca będzie mieć obowiązek opodatkowania VAT przedmiotowej transakcji

Biorąc pod uwagę fakt, iż

* transakcja aportu Nieruchomości A podlegać będzie opodatkowaniu VAT,

* Nieruchomość A będzie wykorzystywana przez SKA w działalności opodatkowanej VAT, SKA, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Nieruchomości A

Ad.2.

Budynek nr 1.

Zgodnie ze stanem faktycznym budynek wybudowany został przez Wnioskodawcę i przyjęty do użytkowania w lipcu 2009 r. Od 2009 r. jest on użytkowany wyłącznie przez Spółkę. W przedmiotowym okresie Budynek nr 1 nie został oddany żadnemu nabywcy do użytkowania w ramach czynności opodatkowanej (przykładowo, budynek nie był wynajmowany). W konsekwencji, aport Budynku nr 1 do SKA stanowić będzie jego pierwsze zasiedlenia na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Tym samym aport Budynku nr 1 nie będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dodatkowo, Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego aportu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. W związku z faktem, iż Wnioskodawca obniżał należny podatek VAT o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesienie wydatków inwestycyjnych w przedmiotową nieruchomość nie zostanie spełniony warunek o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT. Tym samym dostawa Budynku nr 1 podlegać będzie obowiązkowemu opodatkowaniu VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż:

* transakcja aportu Budynku nr 1 podlegać będzie opodatkowaniu VAT,

* Budynek nr 1 będzie wykorzystywany przez SKA w działalności opodatkowanej VAT, SKA, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 1.

Ad. 3

Budynek nr 2

W związku z faktem, iż Budynek nr 2 jest wynajmowany przez Spółkę od 2002 r. a wartość inwestycji ponoszonych na jego ulepszenie nie przekroczy na moment aportu do SKA 30% wartości początkowej, dostawa nieruchomości będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W przedmiotowej sytuacji pomiędzy pierwszym zasiedleniem, które miało miejsce w 2002 r. - w momencie kiedy budynek został oddany w wynajem po raz pierwszy a dostawą w formie aportu do SKA minie okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie Spółka będzie mieć prawo wyboru opodatkowania transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W przypadku wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT oraz biorąc pod uwagę fakt, iż Budynek nr 2 będzie wykorzystywany przez SKA w działalności opodatkowanej VAT, SKA, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 2.

Ad. 5

Budynek nr 4

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego Budynek nr 4 wynajmowany jest od roku 2001. Budynek nr 4 był przedmiotem ulepszeń, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej budynku (ostatnie ulepszenie dokonano w 2004 r.). Tym samym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowanym aportem nieruchomości minie okres przekraczający 2 lata, tym samym transakcja aportu będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT Spółka będzie mieć możliwość wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji.

W przypadku wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT oraz biorąc pod uwagę fakt, iż Budynek nr 5 będzie wykorzystywany przez SKA w działalności opodatkowanej VAT, SKA, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 5.

Ad. 6

Budynek nr 5

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w stanie faktycznym budynek od 2009 r. stanowi przedmiot wynajmu. W okresie od 2009 r. do dnia planowanego aportu Budynku nr 5 do SKA nie dojdzie do ulepszenia jego wartości początkowej o 30%. W konsekwencji od momentu pierwszego zasiedlenia (czyli od 2009 r., od kiedy to Budynek nr 5 stanowi przedmiot wynajmu) do dnia planowanego aportu minie okres 2 lat. W konsekwencji aport budynku korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie, Spółka będzie mieć możliwość wyboru opodatkowania transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W przypadku wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT oraz biorąc pod uwagę fakt, iż Budynek nr 5 będzie wykorzystywany przez SKA w działalności opodatkowanej VAT, SKA, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia do SKA Budynku nr 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że w dniu 03.07.2012 ogłoszony został tekst jednolity ustawy - Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2012 r. poz. 749.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przestawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl