IPPP3/443-778/09-6/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-778/09-6/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Grupy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.), uzupełnionego w dniu 6 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-778/09-2/SM z dnia 24 września 2009 r. oraz w dniu 27 listopada 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-778/09-4/SM, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia od tego podatku. Wniosek został uzupełniony w dniu 6 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-778/09-2/SM z dnia 24 września 2009 r. oraz w dniu 27 listopada 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-778/09-4/SM.

W przedmiotowym wniosku (w uzupełnieniu z dnia 27 listopada 2009 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Z. (nazwa skrócona LGD Z.) jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

1.

opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

2.

podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR;

3.

promocję obszarów wiejskich położonych w gminach: B., C., K. W., K. P., R. P., U.-M., W., w szczególności jego walorów kulturowych, przyrodniczych, turystycznych, społecznych i gospodarczych;

4.

upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR.

Podstawy prawne działania LGD Z.:

1.

Statut LGD Z.

2.

ustawa z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427)

3.

rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L nr 277 z 21 października 2005 r.)

4.

ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)

5.

Umowa o przyznaniu pomocy na "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte PROW na lata 2007-2013, przez Samorząd Województwa L.

W ramach projektu "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania", LGD Z. opiera się na podstawowych celach. Pierwszy, to zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, gdzie należy uwzględnić koszty związane z administracją. W rezultacie należy m.in.: zatrudnić pracowników biura LGD, wynająć pomieszczenia, ponosić koszty mediów oraz usług telekomunikacyjnych, nadto koszty wyposażenia, sprzętu, usług finansowo-księgowych, pomocy prawnej, czy prowadzenia rachunku bankowego. Drugi cel związany jest także z funkcjonowaniem LGD. Mamy tu do czynienia z informowaniem o działalności LGD Z., o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz jej realizacji, ze szkoleniami pracowników LGD, członków Rady oraz Zarządu. Aktywizacja oraz realizacja wydarzeń promocyjnych i kulturalnych, to także istotne elementy tego celu. LGD Z. prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte PROW na tata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania "Z." przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Z. nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

Beneficjent jest podatnikiem VAT

2.

Zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Z. nie jest uprawnione w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodne z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Z. jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. LGD Z. otrzymała od Samorządu Województwa L. pomoc na "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte PROW na lata 2007-2013. LGD Z. prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Grupa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie dokonywała czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze wskazany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, nie będącego podatnikiem podatku VAT.

Jeżeli zatem nabywane w ramach opisanego projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte PROW na tata 2007-2013.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl