IPPP3/443-775/10-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-775/10-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego LKW VAN, który został wyprodukowany jako auto osobowe, pięciodrzwiowe, ale autoryzowany dealer będący przedstawicielem producenta dokonał przebudowy pojazdu zmieniającej jego przeznaczenie na pojazd ciężarowy, dwuosobowy typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nieposiadający stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu. Podatnik nie uiści podatku akcyzowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przedmiotowego pojazdu, klasyfikując go jako 8704 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu (LKW N1 VAN).

Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają ponadto dokumenty:

* Fahrzeugbrief - dokument wydany przez właściwy urząd Niemiec będący odpowiednikiem polskiej karty pojazdu,

* Fahrzeugschein - dokument wydany przez właściwy urząd Niemiec będący odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego.

Z zapisu w dolnej części dowodu rejestracyjnego (niemieckiego) wynika, iż pojazd ten został przebudowany z wersji osobowej przez autoryzowanego dealera będącego przedstawicielem producenta oraz zakwalifikowany jako samochód ciężarowy klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik II C nr 3 i posiada 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni towarowej), a także szyby boczne z kratami bezpieczeństwa. Wynika z tego iż w badanym pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy.

W świetle powyższych dokumentów urzędy niemieckie klasyfikują taki pojazd jako samochód ciężarowy, dwuosobowy, z zamkniętą skrzynią. Ładowność takiego pojazdu znacznie przekracza 500 kg. Oznacza to, że część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera (ok. 160 kg) jest znacząco niższa od części przypadającej na towary (wynoszącej ponad 340 kg). Istotna jest tutaj także klasyfikacja pojazdu dokonana przez właściwe organy urzędowe kraju ich pochodzenia, które jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy LKW N1.

Biorąc pod uwagę treść definicji samochodu osobowego zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, Wnioskodawca zauważył, że decydującym kryterium klasyfikacji pojazdu jest jego przeznaczenie, a w przedmiotowym przypadku bezsprzecznie głównym przeznaczeniem ww. pojazdu jest transport towarów.

Wnioskodawca podkreślił także, że Izba Celna w Warszawie odmawia udzielenia wiążącej informacji taryfowej (WIT) towaru nabywanego w drodze zakupu wewnątrzwspólnotowego co pozbawia importera możliwości dodatkowej merytorycznej konsultacji przy klasyfikacji towaru.

W związku z tym polski nabywca (importer) uznając, że jest to pojazd przeznaczony do transportu towarów zalicza go do kodu CN 8704 i w konsekwencji nie uiści podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia/importu.

Dodatkowo podatnik dokona badania w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, potwierdzając, że pojazd spełnia warunki pojazdu ciężarowego - tj. m.in. posiada 2 miejsca do przewozu osób i posiada trwałą przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń.

Po dokonaniu rejestracji może w przyszłości pojawić się sytuacja, że podatnik dokona w pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń) oraz usunięcia trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Niemniej po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji opisanej powyżej, gdy z wyżej wymienionych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu, zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz badania z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wynika, że nabywany przez podatnika pojazd jest samochodem ciężarowym dwuosobowym to po stronie podatnika (importera) nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu nie będącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń to po stronie podatnika (importera) powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W sytuacji opisanej powyżej, gdy z wyżej wymienionych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu oraz zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz badania z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wynika, że nabywany przez podatnika pojazd jest samochodem ciężarowym, dwuosobowym, pięciodrzwiowym, to po stronie podatnika (importera) nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 2

W sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu nie będącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń to po stronie podatnika (importera) nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol CN 8704 wskazany przez Wnioskodawcę.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Artykuł 100 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodów i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Przy czym należy zaznaczyć, iż powyższa definicja samochodów osobowych obowiązuje od 1 września 2010 r. i została wprowadzona na mocy art. 1 pkt 61 lit. b ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013).

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego, który został wyprodukowany jako auto osobowe, pięciodrzwiowe, ale autoryzowany dealer będący przedstawicielem producenta dokonał przebudowy pojazdu zmieniającej jego przeznaczenie na pojazd ciężarowy, dwuosobowy typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nieposiadający stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu. Zainteresowany sklasyfikował przedmiotowy pojazd jako 8704 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu (LKW N1 VAN). Z zapisu w dolnej części dowodu rejestracyjnego (niemieckiego) wynika, iż pojazd ten został przebudowany z wersji osobowej przez autoryzowanego dealera będącego przedstawicielem producenta oraz zakwalifikowany jako samochód ciężarowy klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik II C nr 3 i posiada 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni towarowej), a także szyby boczne z kratami bezpieczeństwa. Wynika z tego iż w badanym pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy.

Z treści wniosku wynika również, że urzędy niemieckie klasyfikują taki pojazd jako samochód ciężarowy, dwuosobowy, z zamkniętą skrzynią. Ładowność takiego pojazdu znacznie przekracza 500 kg. Wnioskodawca wskazał również, że w przedmiotowym przypadku głównym przeznaczeniem ww. pojazdu jest transport towarów. W związku z tym polski nabywca uznając, że jest to pojazd przeznaczony do transportu towarów zalicza go do kodu CN 8704. Dodatkowo podatnik dokona badania w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, potwierdzając, że pojazd spełnia warunki pojazdu ciężarowego - tj. m.in. posiada 2 miejsca do przewozu osób i posiada trwałą przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń.

Analizując powyższe przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przedmiotowy samochód przeznaczony do przewozu towarów i sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do kodu 8704 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. A zatem na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika również, że po dokonaniu rejestracji może w przyszłości pojawić się sytuacja, że Podatnik dokona w pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń) oraz usunięcia trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Wnioskodawca wskazał jednak, że po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedstawionej sytuacji również nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Bez znaczenia bowiem w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt przeróbki samochodu, ponieważ, jak twierdzi Wnioskodawca, nadal pozostanie zarejestrowany jako samochód ciężarowy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl